چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

عملکرد سال ۹۳ سازمان سینمایی/ ۲

ترکمانی: برای دیدار «ایوبی» باید از هفت خوان رستم گذشت/ اثری از تدبیر و امید نیست!

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما گفت: پس از گذشت ۱۸ ماه از حضور آقای ایوبی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور هیچ اثری از تدبیر، امید و اندیشه ای که وعده آن را داده بود در سینمای ایران هویدا نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از بدو حضور گروه جدید در سازمان سینمایی و با وعده های دلنشین و مکرری که آن ها به سینماگران می دادند همه طیف های سینمایی به این باور رسیده بودند که قرار است اتفاقات جدیدی در سینمای کشور رقم زده شود و مشکلات و معضلات سینما به طور کل حل شده و همه سینماگران بتوانند با طیب خاطر در سینمای ایران استمرار حضور داشته باشند؛  اما بعد از گذشت چند ماه از فعالیت تیم جدید در سازمان سینمایی نا امیدی و یأس به طور کلی سینمای ایران را فرا گرفته است چرا که هیچ گونه اقدام مثبتی از سوی مدیران جدید سازمان سینمایی برای رشد و اعتلای سینمای ایران انجام نشده و از سوی دیگر هیچ آینده نگری هم از سوی آن ها برای حال و آینده سینمای رو به زوال ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: در اوایل دوران مدیریتی آقای ایوبی مرتباً از اهالی سینمای ایران در جشنواره ها و مجامع گوناگون سینمایی سوأل می شد که حال شما خوب است؟ و همه سینماگران با خوشحالی جواب می دادند که بله حال ما خوب است و خوشحالیم! چرا که چشم انداز گسترده ای از امید در میان اهالی سینمای کشور وجود داشت اما امسال در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر وقتی مجری از حاضران در مراسم سوأل کرد که حال شما خوب است، هیچ کس پاسخ او را نداد و همین امر می تواند جوابیه ای منفی از سوی اهالی سینمای ایران به عملکرد یک سال و نیم آقای ایوبی باشد.

این کارگردان سینما با تأکید بر اینکه تیم آقای ایوبی حتی برنامه کوتاه مدتی برای اداره سینمای کشور نداشتند اظهار داشت: آقای ایوبی و مدیران شان از بدو حضور در عرصه مدیریتی سینمای کشور هیچ گونه برنامه مدونی برای اداره سینما ارائه ندادند و افق دیدشان را هیچ گاه برای اهالی سینما ترسیم نکردند و شاید دلیل آشفتگی های موجود در امروز سینمای ایران همین بی برنامگی مدیران سازمان سینمایی باشد.

ترکمانی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آقای ایوبی مرتباً از تعامل با سینماگران دم می زدند اما بعد از مدتی که از مدیریت ایشان گذشت ما متوجه شدیم که منظور ایشان از تعامل با سینماگران گرفتن عکس های یادگاری با آن ها است! تعامل سینماگران با سکان داران هدایت سینمای کشور به جای آنکه در دولت تدبیر و امید به مفهوم واقعی خود مبنی بر نقاط مشترک فکری و ایجاد بحث و گفتگوهای موثر برسد تنها به عکس گرفتن های یادگاری منجر شد که نیاز می بینم به ایشان تذکر دهم که آقای ایوبی تعامل با سینماگران تنها در حد گرفتن یک عکس یادگاری نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» افزود: دیگر بعد از ۱۸ ماه گذر از دوران مدیریتی آقای ایوبی هیچ آینده روشنی برای سینمای کشور دیده نمی شود و من شخصاً هیچ امیدی به بهبودی اوضاع سینمای کشور ندارم. متأسفانه طی مدت اخیر آقای ایوبی ثابت کردند که سازمان سینمایی محل رخنه برخی باندهای خاص است که کنار مدیر سازمان در حال قدرت نمایی هستند و حضور قدرتمند آن ها در تولید و پخش به شدت نمایان است.

وی ادامه داد: قانون مند کردن وضعیت تولید و اکران آثار سینمایی یکی از مواردی است که باید نگاه ویژه ای توسط مدیران سینمایی نسبت به آن صورت گیرد. ما در سینمای ایران در حال تولید آثار انبوهی هستیم که آن ها را در اکران می سوزانیم و مشخص نیست که چرا این همه حجم تولیدات در کشور ما بالا است و از سوی دیگر بسیاری از آن ها را در اکران می سوزانیم؟ این چه افتخاری برای سینمای ما محسوب می شود که بخش اعظمی از سینما را به ورشکستگی بکشانیم و بعد هم به دلیل نقص های بی شمار در برنامه ریزی هایمان پاسخگوی هیچ یک از سینماگران نباشیم.

این کارگردان سینما با تأکید بر اینکه برخی اتفاقات طی دوران مدیریتی آقای ایوبی رقم خورده است که نفع چندانی برای سینمای کشور نداشته اما توسط مدیران سازمان سینمایی بسیار پر رنگ جلوه داده شده است گفت: تأسیس بخش هنر وتجربه که طی سال های گذشته ثابت شده فیلم هایش در میان توده های مردم هیچ گونه جایگاهی ندارند یکی از مواردی است که آقای ایوبی روی آن به شدت مانور می دهند و جزو نکات برجسته دوران مدیریتی خود روی آن حساب می کنند اما متأسفانه اصل سینمای ایران و بسیاری از گونه های مهم سینمایی همچون سینمای کودک در دوران مدیریتی ایشان رسماً نادیده گرفته شده و به سوی اضمحلال رفته است.

ترکمانی تأکید کرد: مدیری می تواند موفق باشد که تنها حرف نزده و بتواند عمل مثبتی در راستای اهداف خود انجام دهد. اما این مهم در دوران مدیریتی آقای ایوبی هیچ نمودی نداشته است. جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی کشور جشنواره ای بود از فیلم های تلخ و سیاه که جایگاهی در سینمای ایران نداشتند، مدیریت کلان در حوزه فیلمنامه با نقص فراوانی همراه بود و بسیاری از فیلم های کلیشه ای و مشابه با یکدیگر در این دوران ساخته شدند که نشان می داد شورای پروانه ساخت فیلمنامه ها را کاملاً مطالعه نکرده بودند و از همین رو اغلب فیلم ها از روی هم کپی برداری شده بودند.

این کارگردان در خاتمه اظهار داشت: سازمان سینمایی باید در پایان سال ۹۳ به این سوال پاسخ دهد که ما قرار است در سینمای کشور به کدامین سمت و سو برویم و چه تصمیم گیری هایی برای بهسازی بنیادی سینمای کشور در اذهان خود داریم؟ اما متأسفانه درهای اتاق آقای ایوبی روی سینماگران بسته است و سینماگران برای دیدار ایشان باید از هفت خوان رستم گذر کنند. پس می توان به این مهم رسید که هیچ امیدی به آینده سینمای کشور نیست.

نظرات

  • عمو یادگار ۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۰
    0 0
    تحلیل شما از اوضاع سینما عین واقعیت تلخی است که سینما با آن دست به گریبان است و در نتیجه تا زمانیکه با وجود افراد بدون تدبیر و بی حوصله برای پذیرش دیگران و شاید خود شیفته که مدیریت سینما را یک شوخی بزرگ پنداشته و بدینگونه رفتار میکنند ، باید دانست که داشتن آرزوی روزگاری بهتر را برای سینمای ایران ، جز ساده لوحی چیز دیگری نمیباشد ، پس میتوان به این مهم رسید که هیچ امیدی به آینده سینمای کشور نیست !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.