یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

نقد شفاهی فیلم های نوروز /۱

آذین: «استراحت مطلق» عیدانه ناپسند مدیران سینما به مردم در نوروز است

فیلم سینمایی استراحت مطلق

سینماپرس: یک مدرس سینما عقیده دارد عبدالرضا کاهانی سینمای ارزشی و امیدآفرین جمهوری اسلامی ایران را با سینمای ضد ارزشی و یاس آمیز آمریکا اشتباه گرفته است. معلوم نیست چرا چنین فیلمی در سبد کالاهای عیدانه مسئولان سینمای کشور قرار گرفته است؟

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی اظهار داشت: «استراحت مطلق» فیلم عجیب و غریبی نیست، یک اثر معمولی است که تلخ نگری، سیاه نمایی های آن، مظلوم نمایی دست اندرکاران و مدافعان فیلم جنجالی کاذب دور آن کشیده و بی خود و بی جهت از یک فیلم ضعیف که اشکالات فراوان در فیلمنامه و ساختار دارد یک هیولای بادکنکی ساخته است.  

وی در ادامه افزود: عبدالرضا کاهانی، کارگردانی متعلق به نسل فیلمسازان جوان متفاوت اندیش و متفاوت ساز است. در میان این نسل سینماگرانی که تکلیفشان با خود، سینما و جامعه روشن باشد علیرغم سطوح مختلف دانش سینمایی هر کدام اندک است و اغلب جوانان فیلمسازی که به حرفه ای های سینما پیوسته اند درگیر بازی با فرم، پرداخت، ساختار فیلم و گاه تفکر ابداء بیان تازه سینمایی اند و  بهترین آن ها تا حدی توانسته میان فرم و محتوا تناسب معقول، علمی و دراماتیک برقرار کند و بدترینشان در دام افراط گرایی در عرصه بازی های فرمیک و یا محتوازدگی افتاده است.

آذین تصریح کرد: با این حال اکثر این کارگردان ها در یک چیز تقریباً مشترکاً و آن نگاه تند انتقادی به مسائل، موضوع های اجتماعی و سیاسی است گر چه در این نوع و به اشتراک هم کند رو و تندرو دارند اما در انتقاد و اعتراض، خام، سطحی و یا به ندرت پخته و حساب شده عمل می کنند.

 آذین در ادامه افزود: عبدالرضا کاهانی هم این خصایص را در آثارش دارد و در فیلم سینمایی «استراحت مطلق» آن را به افراط کشانده است با این تفاوت به چشم آمدنی که او در کنار تجربه آموزی می داند که در سینما در پی چیست. او یک فیلمساز معترض اجتماعی است که نیاز دارد ضمن ارائه شعارها و حرف هایش از نظر ساختار سینمایی در محدوده ساخت آثار کلیشه ای نماند و در ساخت و پرداخت فیلم هایش نوگرا قلمداد شود.

وی گفت: با این حال از منظر، مضمون و محتوا جای نگاه سلامت، تعامل برانگیز، تحلیل کارشناسانه، دریافت درست و همه جانبه مسائل، معضلات اجتماعی، کند و کاو در شخصیت تغییر پذیر آدم ها و بررسی کاراکترهای مختلف در شرایط گوناگون در آثار او کمرنگ، کم عمق و ما منطبق با فرهنگ جامعه است.

این منتقد در ادامه بیان داشت: بازگذاشتن آگاهانه درهای هرزگویی، کج فهمی، کج روی شخصیت ها، نمایش مخشوش، غیر اخلاقی روابط خانوادگی و هجو برخی مناسبات اجتماعی از ویژگی های کارهای این فیلمساز به ویژه در فیلم سینمایی «استراحت مطلق» است که فیلم های او را از مرحله اصلاح تا اکران با جنجال ساختگی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد:  «استراحت مطلق» او هم مانند فیلم های قبلی عبدالرضا کاهانی نظیر «اسب حیوان نجیبی است» و «بی خود و بی جهت» با دریافت شانزده مورد اصلاحی، همراه سر و صدای فیلم سرانجام با تمکین از ممیزی بر پرده سینماها رفته است. نکته اینکه علیرغم تندروی های غیراخلاقی  فیلم سینمایی «استراحت مطلق» اگر این فیلم در سی وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی آمد، آب از آب تکان نمی خورد چرا که «استراحت مطلق» در ساخت، مضمون، سطحی و ضعیف است.

این مدرس سینما در ادامه بیان داشت: ساخته جدید عبدالرضا کاهانی یک فیلم شعاری، سطحی نگر، سیاه نما و غیر محترمانه است که حریم و حرمت اجتماعی را خدشه دار کرده است. این خطای بزرگی است که سینماگری به فرهنگ، اعتقادها، رکن و سرمایه اصلی سینمایی کشورش یعنی مخاطب بی احترامی کند.

وی گفت:  آیا خود عبدالرضا کاهانی در خیابان و منظر عمومی با نوامیس خانوادگی اش شوخی های سبک و بی ادبانه می کند که انتظار دارد تماشاگر فهیم سینمای ایران به دیدن فیلم غیر اخلاقی او بنشیند و شاهد صحنه های و دیالوگ های ناپسند خانوادگی و اجتماعی باشد. او با «استراحت مطلق» در واقع خود، تفکرات و اعتراض هایش را به هجو کشیده است.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: عبدالرضا کاهانی سینمای ارزشی و امید آفرین جمهوری اسلامی ایران را با سینمای ضد ارزشی و یاس آمیز آمریکا اشتباه گرفته است. معلوم نیست چرا چنین فیلمی در سبد کالاهای عیدانه مسئولان سینمای کشور قرار گرفته است. آیا آن ها این فیلم را دیده اند و اگر دیده اند که باید پاسخ دهند بر چه اساس و معیاری این عیدانه نامناسب را برای ایام نوروز و ایام فاطمیه تدارک دیده اند، اگر هم ندیده اند که عذر بدتر از گناه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.