چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵

نگاهی به فیلم اسکاری آلفونسو کوارون

«جاذبه»؛ رقابت ۹۰ دقیقه‌ای دو بازیگر در زمین فضایی/ فیلمی که شخصیتهایش بر پیرنگ ماجرا مسلطند

نمایی ازفیلم «جاذبه»پرفروش ترین فیلم سینماهای جهان

سینماپرس: عباس کریمی‌عباسی/ «جاذبه» ساخته آلفونسو کوارون که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۴ است از فیلم‌های خاصی است که روز گذشته از شبکه نمایش پخش شد.

«جاذبه» فیلمی است که فقط دو بازیگر دارد و به تقریب تمام طول فیلم در فضا می گذرد و برای همین بسیاری از بازیگران هالیوودی پس از خواندن طرح اصلی فیلمنامه به بهانه های مختلف از حضور در ان سر باز زدند تا این که جورج کلونب و ساندرا بولاک این نقش ها را پذیرفتند. کوارون کارگردان فیلم در مصاحبه ای ادعا کرده بود که طرح فیلمنامه فیلم را سالها در ذهن داشته اما به دلیل عقب بودن تکنولوژی سینما از طرح وی ساخت آن را تا سال ۲۰۱۳ عملی نکرده است هر چند فیلم جلوه های ویژه خیلی عجیبی ندارد و این فیلم به نظر می رسد باز هم مطابقت ذهنی با ایده های این کارگردان را نداشته باشد چرا که ده سال پیش هم با کمک رایانه می شد تصاویری شبیه به این فیلم را به وجود آورد.

ساندرابولاک در نمایی ازفیلم «جاذبه»پرفروش ترین فیلم سینماهای جهان

داستان فیلم درباره یک متخصص ناسا به نام ریان استون با بازی ساندرا بولاک است که در اولین سفر خود به خارج از کره زمین، به همراه فضانورد با تجربه ای به نام مت کوالسکی با بازی جورج کلونی به یک ماموریت اعزام می شوند اما درست در زمانی که در حال انجام ماموریت هستند، یک تکه از سفینه فضایی روسیه به شاتل آنها برخورد کرده و آن را نابود می کند. ریان پس از این فاجعه زنده مانده اما ارتباطش با زمین و فرمانده قطع می شود و این در حالی است که اکسیژن وی هم در حال اتمام است...

پیرنگ داستان چیز تازه ای ندارد تا بتواند جذابیت لازم را برای فیلمی با دو بازیگر ایجاد کند و فضا نیز به دلیل یکنواختی و تعلیق خاصی که دارد پس از مدتی خسته کننده می شود اما کارگردان درست در لحظاتی که بیننده احساس ملال می کند با استفاده از شخصیت پردازی حادثه و ماجرا را تحت الشعاع قرار داده و داستانی کاراکترمحور ارائه می دهد به طوری که شناخت ریان و دانستن بیشتر درباره شخصیت و عادات و باورهای اوست که مخاطب را مشتاق دیدن باقی فیلم می کند و البته این که سرانجام وی به زمین می رسد یا نه اهمیت خود را در سایه شخصیت پردازی وی پیدا می کند.

نمایی ازفیلم «جاذبه»پرفروش ترین فیلم سینماهای جهان

داستان پیرامون سه کشور قدرتمند در صنایع فضایی می چرخد که امریکا، روسیه و چین هستند. روس ها ناخواسته باعث انهدام شاتل امریکایی می شوند و ماهواره چینی در نهایت باعث نجات فضانورد امریکایی می شود که البته عمده این نجات به هوشمندی و شجاعت ریان باز می گردد که حتی بدون دانستن زبان چینی و دریافت هر گونه کمکی از چینی هایی که انگلیسی نمی دانند با استفاده از سفینه چینی به زمین باز می گردد. این پیام مستتر در فیلم نوعی طعنه به روس ها و دعوت از چینی ها به نظر می رسد که البته با آواز کودکانه یک چینی زبان که تنها صدای انسانی و قوت قلب ریان در فضای لایتناهی است این حدس تقویت می شود.

نمایی ازفیلم «جاذبه»پرفروش ترین فیلم سینماهای جهان

در سینما فیلم هایی با یک یا دو بازیگر ساخته شده اند که بیشتر انها ملال آورند و از نمونه های موفق آنها می توان به فیلم مدفون محصول سال ۲۰۱۲ با یک بازیگر و جهنم در اقیانوس آرام با بازی توشیرو میفونه و لی ماروین اشاره کرد و نمونه موفقی نیز در سالهای اولیه انقلاب اسلامی در کشورمان داشته ایم که اشباح نام دارد و مهدی فخیم زاده یکی از بازیگران ان به شمار می آید. در این میان فیلم جاذبه نیز نمونه موفقی محسوب می شود چرا که این قدرت را دارد که با استفاده از شخصیت پردازی خوب محدودیت فضا و بازیگر را از بین برده و ۹۰ دقیقه دیدنی را برای تماشاگر خود به وجود بیاورد.