جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹

به مناسبت پخش از شبکه نمایش

«بازیل راتبون» و بازی در نقش «شرلوک هولمز»/ شخصیتی که ولیعهد انگلستان را به بازیگری کشاند!

بازیل راتبون*

سینماپرس: عباس کریمی‌عباسی/ «شرلوک هولمز و سلاح مخفی»، «پنجه سرخ»، «سفر به واشنگتن» و «رودرروی مرگ» فیلم‌هایی هستند که برای اولین بار از سیما پخش شدند و وجه مشترک آنها حضور بازیل راتبون در نقش شرلوک هولمز در داستان‌های آنهاست که نویسندگانی متفاوت دارند.

شبکه نمایش در ایام نوروز اقدام به پخش سلسله فیلم های شرلوک هولمز با بازی بازیل راتبون کرده که مشهورترین شرلوک هولمز سینمایی به حساب می آید هرچند بعدها جرمی برت؛ بازیگر فقید انگلیسی چنان بازی بی تقصی را در سریال تلویزیونی شرلوک هولمز ارائه کرد که هیچ بازیگر دیگری نتوانسته تا حد او به این شخصیت که فرانسوا موریاک وی را «مخلوق ادبی همه اعصار» لقب داده است، نزدیک شود.

هولمز چگونه خلق شد؟

فیلم سینمایی شرلوک هلمز: بازی سایه ها

شرلوک هولمز، مخلوق جاودان سرآرتور کنان دویل، نویسنده و پزشک شهیر انگلیس است که اولین بار در رمان «بررسی در قرمز لاکی» (۱۸۸۷) پا به عرصه ادبیات گذاشت و پس از آن در چهار مجموعه داستان کوتاه و سه داستان بلند دیگر ظاهر شد. شرلوک هولمز بی تردید مشهورترین کاراگاه خصوصی جهان در طی ۱۲۰ سال گذشته بوده است. سر آرتور کنان دویل پزشکی که دکتر واتسون نماینده داستانی وی در سلسله ماجراهای شرلوک هولمز است خود دویل است که شخصیت هولمز را از استاد بسیار تیزهوش خود به عاریه گرفت.

روزی در زمان دانشجویی هنگامی که دویل و دانشجویان پزشکی در محضر استاد بودند مردی وارد مطب می شود و استاد دویل از ظواهر وی حدس می زند که وی یک نظامی پیاده نظام دور از وطن است که همسرش به تازگی فوت کرده و یک پسر و یک دختر دارد که سن پسر بیشتر از دختر است و این که مرد به نوعی مالاریای مناطق حاره مبتلاست!

پرتره شرلوک هولمز2

مرد آشفته می شود و به استاد دویل تهمت می زند که جاسوسی وی را می‌کند. استاد با آرامش به وی می گوید که همه اینها را از ظواهر وی دانسته و تاکنون حتی او را ندیده است! وی چنین توضیح می دهد: وقتی وارد شدی کلاه از سر برنداشتی پس فهمیدم نظامی هستی چون نظامی ها عادت دارند کلاه بر سر داشته باشند و سلام دهند. کراوات مشکی زده ای که نشانه عزادار بودنت است و چون در یک دست عروسک و در دست دیگر کتابی ماجرایی داری و برای همسرت چیزی نیاورده ای حدس زدم که زنت فوت کرده و برای دخترت عروسک و برای پسرت که با توجه به محتوای کتاب باید بزرگتر از دخترت باشد هدیه گرفته ای. صورتت نیمه برنزه است پس پیاده نظام باید باشی چون سواره نظام رفت و برگشت دارد و هر دو سوی صورتش برنزه می شود و همین برنزه شدن نشان می دهد در منطقه ای گرم و دور از وطن خدمت می کنی!

دویل از این همه هوش استاد یکه می خورد و پس از آن شرلوک هولمز را به وجود می آورد که در شماره ۲۲۱ بیکر استریت زندگی می کند و برای کمک به وی دکتر واتسون را می آفریند.

هولمزی که کنان دویل ندارد!

شرلوک هلمز

در چهار شب گذشته چهار فیلم «شرلوک هولمز و سلاح مخفی»، «پنجه سرخ»، «سفر به واشنگتن» و «رودرروی مرگ» برای اولین بار از سیما پخش شدند که شخصیت محوری همه آنها شرلوک هولمز است اما داستان هیچ کدام توسط کنان دویل نوشته نشده است. در حقیقت سینما با استفاده از شهرت هولمز و بازیل راتبون در نقش وی از این کاراکتر سوء استفاده کرده و تهیه کنندگان برای سود بیشتر با عقد قرارداد با نویسندگان مختلف فیلمنامه هایی را به فیلم تبدیل کردند که ارزش ادبی و سینمایی کمی دارند و معماهای آنها قابل قیاس با داستان های اصلی نیست.

یکی از دلایل این موضوع ساخت بیش از حد فیلم از روی آثار دویل بود و برخی از داستان ها نیز به دلیل دشواری در اقتباس سینمایی ترجیح داده شد که به صورت فیلم در نیایند و برای همین فیلم های مذکور پخش شده که قرابت بیشتری با مخاطبان روز خود داشتند پا به عرصه سینما گذاشتند. در سالهای اخیر نیز فیلم هایی با استفاده از داستان ها و شخصیت هولمز ساخته شده اند که در آنها از داستان های اصلی خبری نیز و به نوعی به روز شده اند.

شرلوک هولمز*

این فیلم ها از لحاظ ساختاری و محتوایی ارزش چندانی ندارند اما به دلیل سیر تولید فیلم با محور شخصیت هولمز جالب و دیدنی هستند و پخش آنها از تلویزیون برای مشتاقان این کاراگاه فرصتی مغتنم است.

در همان دوران محبوبیت هولمز به قدری بود که سینماها مملو از جمعیت می شد و آنها بدون توجه به داستان و محتوا ی فیلم ها و تنها به صرف حضور هولمز و بازیل راتبون از فیلم ها استقبال می کردند و این استقبال حتی به دربار نیز کشیده شد.

ولیعهد انگلستان و بازی در نقش هولمز!

پرنس چارلز یکی از ولیعهدان انگلستان که از طرفداران پر و پا قرص هولمز بود با لباس مبدل بارها به دیدن فیلم های هولمز می رفت و کار به آنجا رسید که در دو فیلم در نقش این کاراگاه بزرگ بازی کرد که از فجیعترین فیلم های هولمز محور به شمار می روند. برای همین خود به بی استعدادی اش پی برده و ترجیح داد همان تماشای فیلم ها را ارائه دهد.

فیلم هایی که در این دوره ساخته شدند از این عاشقان زیاد داشتند و بسیاری از مردم بارها و بارها برای دیدن یک فیلم به سینما می رفتند و همه اینها به دلیل شهرتی بود که هولمز از قلم قوی کنان دویل پیدا کرده بود و بدون حضور وی کماکان می تاخت و امروزه نیز می تازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.