دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰

نقد شفاهی فیلم‌های در حال اکران/ ۴

آذین: «طعم شیرین خیال» زنگ تفریح کمال تبریزی در سینمای ایران است!

فیلم سینمایی«طعم شیرین خیال»

سینماپرس: یک منتقد سینما عقیده دارد فیلم شعاری و سفارشی «طعم شیرین خیال» زنگ تفریح کمال تبریزی در سینما و در ردیف محصولات یکبار مصرف تلویزیون است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» ساخته کمال تبریزی اظهار داشت: «طعم شیرین خیال» ساخته کمال تبریزی فیلمسار مطرح سینما و تلویزیون و کارگردان مجموعه های تلویزیونی یک فیلم عاشقانه با رویکرد حمایت از محیط زیست است.

وی در ادامه افزود: نکته اصلی درباره این قبیل فیلم ها اینکه سفارشی بودن نباید هیچ تاثیری در کمیت و کیفیت آنها به عنوان آثار سینمایی داشته باشد اما این موضوع  در کار کمال تبریزی تاثیر منفی داشته است.

آذین تصریح کرد: فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» با داستانکی سطحی از ضرورت توجه به محیط زیست و پرداختن به چند نمونه از علاقه مندان به این مقوله سخن می گوید. برای آنکه نگاه کمال تبریزی و سفارشی در فیلم کمتر توی ذوق بزند و همچنین «طعم شیرین خیال» در حد یک مستند ضعیف تلویزیونی متوقف نماند، کمال تبریزی برای آن قصه عاشقانه ای تراشیده که بیش از اندازه نخراشیده است.

وی در ادامه افزود: ماجرای شیفتگی استاد رازیانی سر به هوا با شیرین؛ دانشجوی خیال پرداز معجون بدمزه ای است که قرار بوده از خشکی، سردی و کویر شعارزده فیلم بکاهد ولی شور و هیجان غیر نرمال استاد و شیفتگی های ساده لوحانه شاگرد نتوانسته فیلم کمال تبریزی را به سطح یک اثر خوش ساخت و جذاب سینمایی ارتقاء دهد چرا که داستانک های فیلم فاقد جذابیت، کشش، کشمکش و خلاقیت های لازم شخصیت پردازی، غنای فرم و محتوای فیلمنامه است که با ضعف فیلم منجر شده است.

وی گفت: با وجود ملموس بودن توجه و هشدار درباره محیط زیست فیلم به دلایل متعدد از جمله ضعف داستانی، ساختاری، سطحی بودن بودن عشق، دلدادگی استاد و دانشجو، شوخ و شنگ بودن افراطی، خشک و جدی بودن استاد در خصوص دفاع از طبیعت و رویا پردازی های کودکانه دخترک در اندازه پرداخت های قوی و توانایی های خوب فیلمسازی کمال تبریزی نمی گنجد.

 آذین در ادامه افزود: اگر چه «طعم شیرین خیال» به رغم تلاش های کارگردان و گروهش حتی در تبدیل شدن به یک فانتزی سرگرم کننده ناموفق است ولی در مجموع  لودگی ها، شلوغ کاری ها، طنزها و هجوهای کاراکترهای فیلم آن را از سقوط به سطح آثار زیر متوسط سینمایی نجات می دهد اما فیلم را در جایگاه مهم سینمایی نمی نشاند.

وی گفت: فیلم شعاری و سفارشی «طعم شیرین خیال» زنگ تفریح کمال تبریزی در سینما و در ردیف محصولات یکبار مصرف تلویزیون است، شاید اگر فیلمنامه ای قوی و با محتوا در اختیار این فیلمساز حرفه ای قرار می گرفت او قادر می شد تا با یاری عوامل خوب فیلم از جمله بازیگران مستعد آن از فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» یک اثر قوی سینمایی با محتوا و جذاب درباره محیط زیست بسازد.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: سینما و تلویزیون جهان پر از فیلم های این گونه است، در هر حال فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» با سینمای حرفه ای و هدفمند کمال تبریزی مرتبط نیست اگر چه او پیشتر هم فیلم های تبلیغاتی ساخته است ولی این یکی از بقیه کمتر سینمایی و بیشتر تلویزیونی است.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.