دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

انتظارات سینماگران از مدیران در سال جدید / ۱

الماسی: ای‌کاش مدیران در سال ۹۴ ظرفیت‌های اقتصادی سینما را به صنوف قانونی این حوزه واگذار کنند

جهانگیر الماسی در جلسه رئیس سازمان سینمایی با صنوف سینما

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران گفت: مسئولان سینمایی کشور در سال 94 باید تدبیری بیاندیشند تا امکانات اقتصادی سینما را به صنوف قانونی سینمایی واگذار کنند.

این بازیگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما به مثابه مسجد و مدرسه می تواند در جامعه نقشی فرهنگ ساز را ایفا کند و برای مردم و اجتماع بسیار مفید باشد از این رو مسئولان سینمای کشور نباید ساده انگارانه از کنار این مسئله مهم عبور کنند و با عنایت و توجه ویژه به سینما می بایست سینما را به عنوان امن ترین مکان فرهنگی کشور بدل نمایند. 

وی تصریح کرد: مسئولان سینمایی کشور می بایست نهایت تلاش خود را برای ایجاد بازار کار برای تمامی اهالی سینما به ویژه پیشکسوتانی که سالیان درازی است با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند در سال جاری به کار گیرند. آن ها باید از افکار و اندیشه های نو که هیچ گونه بهره برداری از آن ها صورت می گیرد استفاده کنند و مانند گذشته دست از یک سو نگری و گروه بازی ها و باند بازی های خود بردارند تا بتوان متناسب با ظرفیت فکری و فرهنگی واقعی سینمای ایران و نه بر اساس سلیقه ها، شاهد رشد و تعالی مجدد سینمای کشور باشیم.

بازیگر فیلم سینمایی «شبح کژدم» با تاکید بر اینکه فعال بودن سینما و تئاتر در تمامی شهرها و شهرستان های کشور می تواند باعث ایجاد بصیرت در میان تمامی آحاد جامعه به ویژه جوانان شود اظهار داشت: آثار فرهنگی همیشه تاثیر مهمی در روند بینش، رشد و آگاهی افراد جامعه دارند و از سینما به عنوان یکی از قدرتمندترین رسانه ها که نقش سازنده ای در این زمینه دارد نمی توان غافل شد. بصیرت و آگاهی از طریق ابزار مهم فرهنگی به راحتی در یک جامعه حلول پیدا می کند و از این رو مسئولان سینمایی کشور باید با آگاهی نسبت به این مسئله مهم به تولیدات توجه ویژه ای نشان داده و با تولید آثار ارزشمند جامعه را به رشد و تعالی برسانند.

الماسی ضمن انتقاد از بسته شدن تعداد کثیری از سالن های سینما در برخی از شهرهای مهم کشور خاطرنشان کرد: مسئولان سینمایی کشور باید در سال جدید توجه ویژه ای به بازگشایی سالن های تعطیل شده سینما در سراسر کشور داشته باشند. متاسفانه ما شاهد این هستیم که در برخی از شهرهای کشور که ده ها سالن سینما وجود داشته هم اکنون حتی ۱ سالن سینما هم فعالیت ندارد. به عنوان مثال من در ایام نوروز سفری به شهرهای جنوبی کشور از جمله: آبادان، خرمشهر، اهواز و... داشتم و در کمال تعجب و حیرت مشاهده کردم در اهواز که ۴ سالن سینما فعالیت داشت در حال حاضر تنها ۱سینما وجود دارد و یا یکی از مطرح ترین سینماهای شهر آبادان که در خیابان «امام خمینی» وجود داشت به رقم ناچیز ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شده که به زودی به یک پاساژ تجاری تبدیل شود که این مهم برای مسئولان سینمای کشور جای بسی تاسف دارد و نشان می دهد که آن ها دغدغه چندانی برای رشد و اعتلای سینمای کشور ندارند!

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» تأکید کرد: عمق مسئولیت مدیران سینمایی ما باید به مراتب از گذشته بیشتر شود و آن ها می بایست به منافع عمومی توجه ویژه ای داشته باشند و منافع خود را تنها به بخش معدودی از جامعه معطوف نکنند. هم اکنون قانون فعالیت فرهنگی کشور به شدت خدشه پذیر است و این مهم باید در اسرع وقت ساماندهی شود. وقتی که ما در عرصه بین المللی به توافقنامه مهم هسته ای رسیدیم قطعاً در حوزه فرهنگ که یک حوزه داخلی است نیز می توانیم به یک قانون مندی جامع دست پیدا کنیم تا هر شخصی نتواند در سینمایی که به شدت با بحران در حال دست و پنجه نرم کردن است ساز خود را کوک کند!

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهمترین انتظارات اهالی سینما از مدیران سینمای کشور در سال جدید قطعاً این است که دغدغه اقتصادی سینماگران در سال جدید برطرف شودو ما دیگر مانند گذشته شاهد این نباشیم که هنرمندان نسل اول و نسل دوم پس از انقلاب اسلامی سردرگم در کوشه ای افتاده به فکر آن هستند که چگونه زندگی روزمره خود را با وضعیت تورم و گرانی موجود در جامعه بگذرانند. مسئولان سینمایی کشور می بایست دغدغه اقتصادی تمامی پیشکسوتان را برطرف کرده و به فکر تاسیس صندوق اعتباری و اعطای بیمه یکپارچه به تمامی اهالی سینمای کشور باشند.

الماسی در خاتمه این گفتگو افزود: مسئولان سینمایی کشور باید تدبیری بیاندیشند تا امکانات اقتصادی سینما را به صنوف قانونی سینمایی واگذار کنند. به عنوان مثال بوفه های سالن های سینما که امروزه به افراد غیر سینمایی اجاره داده می شود می تواند در اختیار اقشار ضعیف سینمای کشور از جمله بدلکاران قرار بگیرد تا هم مردم به واسطه دیدن آن ها به سالن های سینما بروند و هم این قشر ضعیف بتوانند زندگی اقتصادی خود و خانواده هایشان را نجات داده و وسیله ای برای امرار معاش داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.