یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

صبح امروز در یک نشست خبری مطرح شد

گلایه های شدید کاسه ساز از فخیم زاده/ «فوق سری» تنها ۴ دقیقه اصلاحیه خورد/ مفهوم فاز ۱ و ۲ را متوجه نمی‌شوم!

فخیم زاده-کاسه ساز

سینماپرس: حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینما و تلویزیون ایران در پی حاشیه های به وجود آمده برای سریال «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم زاده از جمله تفکیک سریال به دو فاز ۱ و ۲ و مواردی از این دست طی برگزاری یک نشست خبری توضیحات کاملی را درباره حواشی تولید این سریال تلویزیونی و اتفاقاتی که منجر به عدم حضور وی به عنوان تهیه کننده تا پایان فیلمبرداری این پروژه شد ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس حبیب الله کاسه ساز در ابتدای این نشست خبری گفت: کلید ساخت و فیلمبرداری سریال «فوق سری» زمانی زده شد که سردار منتظر المهدی، معاونت اجتماعی ناجا از بنده دعوت کردند تا با موضوع و محوریت پلیس تولید یک سریال تلویزیونی را آغاز کنیم و به همین منظور طرحی را به من ارائه دادند تا کارگردانی را برای ساخت آن معرفی کنم.

وی ادامه داد: من مدت زیادی مشغول جستجوی کارگردانی برای ساخت این سریال بودم تا به اسم آقای فخیم زاده رسیدم و ترجیح دادم به دلیل اینکه ایشان مدت ها کاری نمی کردند ایشان را بیاورم تا این سریال را کارگردانی کنند؛ بعد از برگزاری یک نشست با ایشان و هنگامی که آقای فخیم زاده طرح اولیه را خواندند به من گفتند که از طرح خوشم نیامده است و اگر می خواهید با من کار کنید خودم طرحی پلیسی دارم که در صورت تمایل شما آن را کارگردانی خواهم کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اخراجی ها» سپس اظهار داشت: من وقتی طرح یک خطی ایشان را شنیدم خوشم آمد و گفتم که قصه شما طنز بانمکی دارد و جایگاه پلیس را به خوبی در میان مردم جامعه ارتقا می دهد و به همین منظور بعد از توافق اولیه با آقای فخیم زاده طرح را خدمت سردار منتظر المهدی بردیم و ایشان هم موافقت کردند تا طرح به صورت مکتوب نوشته شود و از همین جا مقدمات تولید سریال «فوق سری» فراهم شد و من بلافاصله با شبکه  سیما و مدیر محترم گروه فیلم و سریال این شبکه یعنی آقای سیفی آزاد جلسه ای گذاشتم و طرح را به تصویب شبکه رساندیم و کار به صورت جدی وارد مرحله پیش تولید شد.

کاسه ساز با تأکید بر اینکه من به عنوان یک تهیه کننده تمامی تلاشم بر این بود تا امکانات ساخت این سریال را بدون هرگونه نقصی مهیا کنم خاطرنشان کرد: طی مدتی که این سریال در مرحله پیش تولید به سر می برد من تمامی تلاشم را به کار بردم تا به بهترین شکل ممکن تمامی امکانات نظامی و انتظامی، لوکیشن ها و... را مهیا کنم و به تمامی حساسیت های آقای فخیم زاده در مرحله انتخاب بازیگران و لوکیشن ها و... نیز احترام می گذاشتم و مخالفتی با ایشان نمی کردم این در حالی بود که آقای فخیم زاده تعداد کثیری از بازیگران این سریال را از میان هنرجویان یک آموزشگاه سینمایی که خود استاد آنجا بودند انتخاب کردند تا برای آموزشگاه خود اعتبار آفرینی کنند!

وی ادامه داد: چنین مسائلی حتی باعث آن نشد که من به عنوان تهیه کننده حتی کمترین گلایه ای را نسبت به ایشان داشته باشم چرا که معتقد بودم که مسئولیت هنری اثر با آقای فخیم زاده است و ایشان هستند که باید پاسخگوی تمامی مشکلات احتمالی به وجود آمده برای این سریال باشند. همچنین وقتی من می دیدم که آقای فخیم زاده با حساسیت زیاد روی فیلمنامه کار می کنند و به صورت کاملاً پر انرژی در صحنه حضور دارند و فشار زیادی به خاطر ایفای ۲ نقش متفاوت و همچنین کارگردانی اثر روی ایشان است دیگر حرفی برای گفتن نداشتم.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «در چشم باد» در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تمامی کارهای پیش تولید به خوبی پیش رفت اما متأسفانه بعد از کلید خوردن سریال با مسائل مالی متعددی روبرو شد و تمامی تلاش من این بود که از فشارهای مالی که به زندگی عوامل تولید این سریال فشار آورده بود بکاهم اما متأسفانه برخی از عوامل این سریال از جمله گروه کارگردانی تحمل شرایط را نداشتند و به همین منظور نامه مکتوبی به من نوشتند که اگر اقساط ما تا ۲۴ ساعت آینده پرداخت نشود ما دیگر سر پروژه حاضر نخواهیم شد.

وی افزود: وقتی این نامه به دست من رسید من از آقای فخیم زاده خواهش کردم تا کمک کنند که این سریال به تعطیلی کشیده نشود اما ایشان به من گفتند که این گونه مسائل به من ارتباطی ندارد و به همین منظور ما یک نشست با عوامل معترض برگزار کردیم و عوامل ترجیح دادند تا زمانی که سازمان به تعهدات مالی اش عمل نکرده است پروژه تعطیل شود و به این ترتیب بود که سریال ۲۱ روز به تعطیلی کشانده شد.

کاسه ساز ادامه داد: بعد از این تعطیلی و هنگامی که سازمان به بخشی از تعهدات مالی خود عمل کرد ما وارد مرحله دوم فیلمبرداری شدیم که باز هم به دلیل کمبود بودجه آقای فخیم زاده معترض شدند و حدود ۱۸ روز کار به تعطیلی کشانده شد و هر چقدر من به ایشان اصرار کردم که صلاح نیست کار به تعطیلی کشانده شود آقای فخیم زاده می گفتند کار باید تعطیل شود تا سازمان مجبور شود به تمامی تعهدات مالی خود عمل کند.

این تهیه کننده با سابقه سینما و تلویزیون ایران در ادامه گفت: بعد از آنکه ما وارد سومین مرحله از فیلمبرداری شدیم به لوکیشنی که برای نیروی انتظامی یک مکان امنیتی محسوب می شد رفتیم و هماهنگی با دست اندرکاران برای فیلمبرداری در آنجا بسیار سخت بود و طی ۲ روزی که ما در آنجا حضور داشتیم امکان فیلمبرداری برای گروه مهیا نشده بود و به همین منظور ظهر روز دوم آقای فخیم زاده هنگام صرف نهار در رستورانی که متعلق به ناجا بود ناگهان داد و بیداد راه انداختند و گفتند که به من بی احترامی شده و من دیگر در این سریال کار نمی کنم و سوار ماشین شان شدند و لوکیشن را ترک کردند!

وی ادامه داد: دلیل آقای فخیم زاده برای ترک سریال دلیل جدی نبود چرا که بارها برای ساخت فیلم ها و سریال های پلیسی این اتفاقات به وجود می آید و از ایشان به عنوان یک فیلمساز حرفه ای توقع آن نمی رفت تا به بهانه ای واهی ما را ترک کنند. بعد از رفتن آقای فخیم زاده من مرتباً با ایشان تماس می گرفتم اما ایشان تلفن ها و اس ام اس های مرا جواب نمی دادند و من ناگزیر به سازمان رفتم و خواهش کردم که با آقای فخیم زاده جلسه ای بگذارند تا مشکلات بر طرف شود اما آقای فخیم زاده به سازمان اعلام کرده بودند من به شرطی به جلسه می آیم که آقای کاسه ساز در آن جلسه حضور نداشته باشدو این حرف آقای فخیم زاده برای من به شدت سنگین تمام شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مزرعه پدری» افزود: رفتار آقای فخیم زاده با من در حالی بود که من با ایشان خیلی مدارا کردم و همه در سینما مرا به عنوان تهیه کننده ای می شناسند که با کارگردانان بسیار مدارا می کند اما آقای فخیم زاده بدون هیچ گونه دلیل منطقی با من سر ناسازگاری گذاشتند و فقط اصرار داشتند من در شرایطی حاضر به ادامه همکاری با  این پروژه هستم که دیگر کاسه ساز در آن حضور نداشته باشد و به دلیل آنکه در آن زمان اعلام شده بود این سریال به صورت قطعی برای نوروز در نظر گرفته شده است حساسیت های سازمان روی آن به شدت بالا رفته بود و ما طی یک نشست با مدیران سازمان به این نتیجه رسیدیم که من از این پروژه کناره گیری کنم.

کاسه ساز با تأکید بر اینکه مدیران سازمان صدا و سیما می گفتند اگر آقای فخیم زاده در این سریال بازی نمی کرد ما کارگردان دیگری را جایگزین می کردیم و به هیچ عنوان نمی گذاشتیم که شما از این پروژه بروید اظهار داشت: من ترجیح دادم به دلیل اینکه این پروژه به صورت نیمه کاره رها نشود و به سرانجام برسید با تمام رفتارهای غیر حرفه ای آقای فخیم زاده کنار بیایم و تهیه کننده دیگری برای ادامه کار جایگزین من شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که من از پروژه کناره گیری کردم ما ۳ ماه فیلمبردای مفید انجام داده بودیم و ۴۲۹ دقیقه از سریال را به صورت کامل تصویربرداری کرده بودیم و تنها ۷۰ دقیقه از سریال باقی مانده بود و به همین منظور با مدیران سازمان توافق کردیم که در سریال نام من به عنوان تهیه کننده اثر ذکر شود و نام آقای رضوی «با تشکر» لحاظ شود و به همین منظور من پروژه را تحویل آقای رضوی دادم اما هنگام پخش اولین قسمت سریال وقتی تیتراژ را دیدم به شدت دلخور شدم و نفهمیدم مفهوم فاز ۱ و ۲ چه چیزی است؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «پروانه ای در مه» افزود: وقتی که من در یک سریال ۱۳ قسمتی ۱۰ قسمت را به صورت کامل تولید کرده ام و چند ماه از وقتم را برای پیش تولید و کارهای جانبی این سریال هدر داده ام چگونه ممکن است که به عنوان تهیه کننده فاز ۱ این سریال شناخته شوم؟ این امر با اعتراض جدی من به دوستان در سازمان صدا و سیما مواجه شد که آن ها در نهایت پاسخ دادند به اصرار آقای فخیم زاده این حرکت صورت گرفته است.

کاسه ساز در خاتمه این نشست خبری در مورد اعتراض فخیم زاده به سازمان صدا و سیما مبنی بر سانسور بخشی از سریال «فوق سری» نیز اظهار داشت: آقای فخیم زاده به کرات در این سریال از کلمات رکیک استفاده می کردند و این فحاشی ها توسط مدیران سازمان دچار سانسور شده است و مجموع اصلاحات این سریال از ۶۰۰ دقیقه ای که به سازمان تحویل شده است تنها ۴ دقیقه بوده و آقای فخیم زاده نمی توانند کیفیت پایین سریال را به دلیل سانسور آن بدانند.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ - ۲۳:۳۳
    2 1
    سريال خيلي ضعيفي بود
  • میم ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ - ۱۸:۵۰
    1 1
    منم تعجب کردم چرا این قدر اصرار بر فحش دادن دارند ؟ مگر تفاوت بزهکاران با آدم های عادی در میزان غلظت فحش هایشان است فقط؟ یعنی برای تصویری کردن این آدم ها، فقط این جنبه شان باید به کار گرفته شود؟
  • محمدرضا ۱۳۹۴/۰۱/۲۱ - ۱۵:۰۱
    0 0
    کاری که بودجه اش دست دولت باشد بهتر از این نمی شود.صرف نظر از بحث حرفهای رکیک حق با آقای فخیم زاده است.اگر چهار نفر کارگردان خوب پیدا بشوند که در مقابل عملکرد غلط صدا و سیما کوتاه نیایند صداو سیمای ایران این حال و روزش نبود.آقا مگر این حدیث از اما جعفر صادق سندیدت ندارد که : تا عرق کارگر خشک نشده است حقوق او را بپردازید؟ در کدام اداره این مملکت اسلامی به این حدیث عمل شده است؟آقای فخیم زاده اگر آن پافشاری ها را نمی کرد عید سال آینده هم به حقوقش نمی رسید.آقای کاسه ساز برای خودش بد نگفته ایشان مسئول تامین مالی مالی پروژه بوده اند که بعلت کارشکنی صداو سیما در مقابل تیم کاری آقای فخیم زاده قرار گرفته اندو ظاهرا بیشتر هم جانب صدو وسیما را داشته اند تا عوامل سریال.به هر تقدیر همین دو سه تا کارگردان را داریم آنها را هم فراری بدهید!!! شبکه جم زحمت فرهنگ این مرز و بوم را بخوبی خواهد کشید!!! درخانه کسی نیست! وگرنه یک حرف هم بس بود!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.