دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

در گفتگو با سینماپرس تشریح شد

تولید مستندی با موضوع آزادسازی «تکریت» عراق / فیلمسازی که در حملات گروه داعش مجروح شد

داعش*

سینماپرس: محسن اسلام زاده کارگردان مستند از حضورش در عراق و ساخت مستندی درباره آزادسازی تکریت با محوریت همکاری نیروهای مردمی اهل سنت و مقابله شان با داعش با سینماپرس سخن گفت.

اسلام زاده در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: با توجه به شایعاتی مبنی بر اینکه نیروهای مردمی اهل سنت در برابر داعش مقاومت نکرده و کسانی که در برابر این گروه تروریستی قرار گرفته اند باعث آزار مردم اهل سنت این منطقه شده اند، ساخت این مستند را در دست گرفتم تا حقایقی در این باره عنوان شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: من ۷ روز قبل از ایام نوروز به عراق رفتم و متوجه شدم که عملیات چند روز به تعویق افتاده است. به همین دلیل ساخت یک مجموعه مستند ۳ قسمتی به ذهنم خطور کرد که در آن قرار بود نحوه برخورد مردم اهل سنت با اتفاقات رخ داده در عراق را دنبال کنیم.

وی افزود: اپیزود اول این مستند «شیخ صباح» نام دارد که با محوریت قرار دادن شیخ صباح رئیس قبیله شمِّری موضوع خود را دنبال می کند. این قبیله متشکل از افراد اهل سنت است که در برابر نیروهای داعش ایستادگی کرده اند. ما چند ماهی با شیخ صباح همراه بودیم، برای شناخت بیشتر راجع به این شخصیت باید بگویم که وی در حال حاضر از فرماندهان نظامی این منطقه است.    

اسلام زاده با اشاره به اپیزود دوم این مستند اظهار داشت: نام اپیزود دومی که در این مجموعه قرار دارد «عمید آراس» است که این نام متعلق به یکی از فرماندهان پیش مرگ کرد از اهل سنت است. این فرمانده در اوایل ظهور داعش با ۱۵۰ نیرو در محاصره دشمن قرار می گیرد که در نهایت محاصره را شکسته و عقب نشینی می کنند. این گروه در حال حاضر در جنوب کرکوک دفاع های جانانه ای علیه داعش دارند.

این کارگردان افزود: اپیزود سوم این مجموعه به آزادسازی تکریت می پردازد که من با شروع عملیات خود را به شهر عَلَم رساندم و در این منطقه سنّی نشین افراد سنی و شیعه در کنار هم با داعش مبارزه می کنند و من با آشنایی با شخصی به نام «راعد ریسان» که مسئولیت فرماندهی نیروهایی سنی را بر عهده داشت به ساخت این مستند ادامه دادم. نکته جالب توجه این است که راعد ریسان فردی شیعه است.

وی در ادامه از سانحه رخ داده در زمان تصویربرداری گفت و اظهار داشت: زمانی که من با راعد ریسان در مقر عملیات همراه بودم به همراه نیروهای مربوطه محل خود را تغییر دادیم و پس از آن کمی از تکریت عقب رفتیم و با پوشش هلی کوپتر و تلاش نیروهای خودی آزادسازی با موفقیت به پایان رسید اما در زمان پاکسازی منطقه خمپاره ای نزدیک ما با زمین برخورد کرد و باعث مجروحیت من و راعد ریسان شد اما خوشبختانه تصویربرداری در همین حین ادامه داشت و ما تصاویر و درگیری های این صحنه را از دست ندادیم.

اسلام زاده در ادامه این بحث اظهار داشت: با توجه به سانحه رخ داده مجبور هستیم ساختار این قسمت از مستند را کمی تغییر دهیم. به احتمال زیاد نام این فیلم را «فیلمی ناتمام از راعد ریسان» خواهیم گذاشت. این مستند طی ۷ روز آینده آماده نمایش می شود و قرار است که اولین پخش آن در شبکه «افق» صورت گیرد و سپس از شبکه های «العالم» و «پرس تی وی» پخش خواهد شد. با توجه به ارتباطاتی که برقرار کرده ایم به احتمال زیاد این مستند از شبکه های تلویزیونی عراق نیز پخش خواهد شد.

این کارگردان در پایان عوامل ساخت این مستند را معرفی کرد و گفت: تهیه کنندگی و کارگردانی این اثر را خودم برعهده داشتم و امیر شاملوفرد به عنوان تصویربردار، مهدی خوش نژاد به عنوان تدوینگر، رضا تهرانی (در عراق) و حمیدرضا مجیدی (در ایران) در مقام مدیرتولید با ما همکاری کردند. ضمن اینکه این مستند با همکاری مرکز مستندسازی حقیقت ساخته شد که مرکز فرهنگی میثاق در سمت مجری طرح در ساخت این مستند با ما همکاری کردند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.