جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱

همزمان با روز مادر در گفتگو با سینماپرس

کشاورز: علی حاتمی شخصیت و جایگاه «مادر» را با فیلمش در سینمای ایران جاودانه کرد

محمدعلی کشاورز*

سینماپرس: محمدعلی کشاورز بازیگر فیلم سینمایی «مادر» همزمن با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر گفت: «مادر» فیلمی تأثیرگذار در تاریخ سینمای ایران است و من معتقدم که زنده یاد علی حاتمی شخصیت و جایگاه یک «مادر» را با این فیلم در سینمای ایران جاودانه کرد.

بازیگر نقش «محمد ابراهیم» در فیلم سینمایی «مادر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من بسیار مفتخرم که توانستم در این فیلم ماندگار ایفای نقش کنم. نقشی که من در این فیلم بازی کردم به نوعی مانند بقیه فرزندان مادر برون گرا نبود و نمی توانست احساسات عاطفی و درونی اش را نسبت به مادرش بروز دهد اما از صمیم قلب مادرش را دوست داشت و به او عشق می ورزید.

وی اضافه کرد: شاید محمد ابراهیم در این فیلم تنها شخصیتی باشد که وقتی مادرش می میرد تمامی غم های عالم را می شود در چشم هایش دید. این خواسته علی حاتمی بود و او قصد داشت با این صحنه نشان دهد که شخصیت مادر آنقدر والا است و آنقدر قداست دارد که هر فرزندی با هر نوع تربیت و رفتاری به او عشق می ورزد.

این بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران فیلمنامه های علی حاتمی را بسیار قوی برشمرد و اظهار داشت: علی حاتمی یکی از معدود کارگردانان سینمای ایران بود که دقت زیادی روی جزئیات اثرش داشت و حتی به ریزترین اتفاقاتی که در درون فیلمش به وقوع می پیوست دقت نظر داشت و شاید به همین دلیل است که «مادر» به دلیل فیلمنامه قوی و ریز بینی های این کارگردان سینما توانسته به یکی از ماندگارترین آثار سینمایی ایران تبدیل شود.

کشاورز در خاتمه این گفتگو روز مادر را به تمامی مادران ایران زمین تبریک گفت و خاطرنشان کرد: همه ما مدیون و مرهون زحمات، فداکاری ها و ایثارگری های مادران مان هستیم و من امیدوارم که مادران ما از ما راضی و خشنود باشند.

گفتنی است؛ «مادر» یکی از فیلم‌های زنده یاد حاتمی است که در آن بر خلاف اکثریت آثار وی، به شرح وقایع تاریخی پرداخته نمی‌شود. این فیلم محصول سال ۱۳۶۸ است و در هشتمین جشنواره فیلم فجر تا مرز گرفتن سیمرغ بلورین پیش رفت. گزینه اول برای ایفای نقش «محمدابراهیم» عزت الله انتظامی بود. انتظامی تا مرحله تست گریم نیز پیش رفت اما این نقش در نهایت به محمدعلی کشاورز رسید.

موسیقی فیلم ساخته ارسلان کامکار است که به همراه گروه کامکاران اجرا شد. رقیه چهره آزاد و اکبر عبدی برای بازی در این این فیلم به ترتیب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش دوم مرد و عبدالله اسکندری سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را دریافت کردند.

اکرم محمدی، فریماه فرجامی و محمدعلی کشاورز نیز نامزد دریافت جایزه از جشنوارهٔ فجر شدند. هنگام درگذشت رقیه چهره آزاد؛ روزنامه‌ها، نقل قولی از نقش غلامرضا (اکبر عبدی) را در فیلم، در تیتر خود نوشتند: « مادر مرد. از بس که جان ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.