چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/ ۲

آب پرور: «آسمان من» بهترین سریال نوروزی ۹۴ بود/ متأسفانه تحت تأثیر رسانه های خارجی برنامه سازی می‌کنیم!

مجموعه تلویزیونی آسمان من

سینماپرس: مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون ایران گفت: سریال تلویزیونی «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج با اختلاف زیادی از سایر سریال های پخش شده در ایام نوروز ۹۴ بهترین بود.

کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «آسمان من» تنها سریال نوروزی بود که این قابلیت را داشت تا مخاطبان را از همان قسمت اول ترغیب به ادامه تماشای خود کند. فضاسازی، ساختار و کارگردانی این اثر برای مخاطبان بسیار جذاب بود و مخاطب را آنچنان با خود درگیر می کرد که به طور جدی این سریال را دنبال کند.

وی ادامه داد: من این سریال را به طور جدی دنبال کردم و معتقدم که به شدت جای خالی اینگونه تولیدات در تلویزیون ما خالی است. سازندگان این اثر، وقت، پول و جدیت فوق العاده ای را برای تولید این سریال صرف کرده اند و همین باعث شده تا حق مطلب به خوبی در مورد این سریال ادا شود. من امیدوارم که «آسمان من» بتواند حمایت مدیران سازمان صدا و سیما را برای تولیدات چنین آثاری در زوایای مختلف جلب کند و همه سازندگان آثار تلویزیونی به سمت و سوی تولید آثار جدی این چنینی بروند.

آب پرور در ادامه این گفتگو در مورد سایر سریال های نوروزی اظهار داشت: سریال «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم زاده متأسفانه نتوانست آنچنان که باید نتیجه مطلوبی را از مخاطبان تلویزیون بگیرد و با آن ها ارتباط برقرار کند. این در حالی است که اغلب آثار پیشین آقای فخیم زاده با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رسانه ملی مواجه می شدند. البته متنی که آقای فخیم زاده در مورد مشکلات پیش آمده هنگام ساخت این سریال منتشر کردند برای دست اندکاران تلویزیون قابل درک است ولی مسلماً مخاطبانی که از مشکلات تولید یک سریال خبر ندارند تنها به ماحصل کار می اندیشند و برای شان مهم نیست که هنگام ساخت اثر چه اتفاقی افتاده و از این رو سازندگان سریال ها و فیلم ها می بایست تمامی توان خود را برای تولید یک اثر شایسته و درخور مخاطبان به کار گیرند.

این کارگردان با تأکید بر اینکه سریال «کلاه قرمزی» امسال بسیار کم بارتر از سال های قبل بود خاطرنشان کرد: «کلاه قرمزی» بر اساس سنت ارتباطش را با بچه های دیروز و امروز حفظ کرده است و موضوعات و ساختار آن برای پیگیری مخاطبان چندان جالب توجه نیست.

وی افزود: مجموعه «کلاه قرمزی» امسال نسبت به سال های پیشین مهمانان بسیار کمتری داشت و شخصیت های عروسکی جدیدی نیز به مجموعه اضافه نشده بودند. موضوعات مطروحه در این برنامه نیز درست بر اساس سبک و سیاق برنامه های دهه های قبل جلو می رفت و من معتقدم که اگر یک نظر سنجی از مخاطبان این برنامه صورت بگیرد ما متوجه آن خواهیم شد که شاید این مجموعه هم مانند «مدرسه موش ها» تنها کودکان ۲ نسل قبل را از خود راضی نگهداشته و تنها آن ها هستند که این برنامه را تماشا و از آن حمایت می کنند.

 کارگردان فیلم سینمایی «قتل آن لاین» در مورد سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری نیز گفت: سریال های مهران مدیری همیشه خاصیتی دارند که چه خوب باشند و چه بد، خود را در میان مخاطبان جا می اندازند و تک تک شخصیت های آن دوست داشتنی هستند و مردم آن ها را جزئی از خانواده خود می دانند و لحظاتی خوش را با آن ها می گذرانند.

وی ادامه داد: مردم عام قطعاً ارتباط خوبی با این اثر تلویزیونی بر قرار خواهند کرد و به خصوص ۳-۴ دقیقه پایانی سریال که قبل از تیتراژ نهایی پشت صحنه سریال را نشان می دهد می تواند صمیمیت زیادی را میان مخاطبان و سازندگان این سریال تلویزیونی به وجود بیاورد و به نظر من دیدنی ترین بخش این سریال همین قسمت انتهایی اش است. اما با تمامی این ها نمی توان منکر آن شد که سریال جدید آقای مدیری هیچ فرهنگ جدیدی را ایجاد نکرده و خلاقیت و نوآوری خاصی نداشته است.

کارگردان سریال تلویزیونی «زخم» در بخش دیگری از این گفتگو در مورد چرایی افت کیفی آثار تولید شده در نوروز ۹۴ اظهار داشت: در نگاه کلان می توان به این نتیجه رسید که به غیر از تغییر مدیریت ها که می تواند به تغییر استراتژی مدیران منجر شود، از سوی دیگر ما در نگاهی کلی و بدون هیچ رویکرد خاصی وارد بازار رسانه ای شده ایم و اساساً تحت تأثیر رسانه های خارجی آرایش برنامه هایمان را شکل داده و اقدام به ساخت سریال ها و برنامه های تلویزیونی می کنیم که این امر مهم رسانه ملی را خایل از هرگونه خلاقیت کرده است.

آب پرور افزود: ما زمانی می توانیم به اهداف مورد نظرمان برسیم و مخاطبان را سر سفره رسانه ملی بنشانیم که استراتژی خاصی داشته باشیم و بر اساس نیازهای مخاطبان اقدام به برنامه سازی کنیم. رسانه ملی باید تمامی خلاقیت هایش را در زمینه شناخت نیازهای مخاطبان و برآورده کردن آن ها به کار گیرد و تنها در صدد پاسخگویی به رسانه های خارجی و شبکه های فارسی زبان ماهواره ای نباشد چرا که در این صورت ما قافیه را به طور کلی می بازیم.

وی با تأکید بر اینکه طی ۱ سال گذشته تغییر مدیریت در سازمان صدا و سیما و بودجه بسیار کم مزید بر علت تولید آثار ضعیف در تلویزیون شده است گفت: من معتقدم که مدیران سازمان صدا و سیما باید بیش از هر نکته دیگری به فکر اقتصاد رسانه و تولید اساسی آثار باشند چرا که اگر این اتفاق نیفتد ما دوباره مانند سال های گذشته مجبور می شویم مجدداً سریال های کره ای، ژاپنی، آمریکایی و... را از تلویزیون پخش کنیم و این باعث می شود که ما به شدت در تلویزیون با معضل روبرو شویم.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو افزود: امسال با توجه به شعار همدلی و همراهی دولت و ملت، سال سرنوشت سازی برای رسانه ملی است. چرا که تلویزیون به عنوان یک دستگاه دولتی موظف است دخالت جدی در تصمیم گیری های سیاسی کشور داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.