شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

انتظارات سینماگران از مدیران در سال جدید / ۵

زاهدی: سازمان سینمایی خرید انواع تجهیزات پیشرفته فنی را در اولویت قرار دهد/ وعده ها در حد شعار باقی نماند!

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران در طرح توقعات خود از مدیران سینمایی کشور در سال جدید تأکید کرد که تجهیزات فنی سینمای ایران باید با بودجه ای مشخص به روز شده و این امکان برای فعالان حوزه های مختلف سینما فراهم شود که همطراز با تمامی سینماگران دنیا از پیشرفته ترین وسائل حوزه تخصصی خود بهره مند شوند

 

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس عدم حمایت از ورود فیلمسازان جوان، عدم ورود تجهیزات و ادوات فنی و... را جزو مشکلات اصلی امروز سینمای کشور قلمداد کرد و گفت: در تمامی دنیا روز به روز مسئولان سینمایی شان در حال وارد کردن تجهیزات و ادوات جدید فنی به کشورشان هستند تا سینمای شان از سینمای به روز دنیا عقب نماند اما ما همچنان در ایران با دستگاه های از رده خارج شده و بسیار قدیمی مشغول کار هستیم و رسماً هیچ وسیله تخصصی و به روزی را برای تولید فیلم های سینمایی در اختیار نداریم.

وی افزود: این در حالی است که مدیران سینمایی باید به این فکر باشند که هرچه سریعتر این وسایل را تبدیل به احسن کنند چرا که لوازم و تجهیزات برای تولید یک اثر سینمایی پایه و بنیان آن کار محسوب می شوند و نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

وی افزود: من به عنوان یک صدابردار باسابقه سینمای ایران باید خودم به فکر تهیه تجهیزاتم باشم و کسی نیست که کمترین امکاناتی را برای این قضیه در اختیار من بگذارد. به عنوان مثال چندی قبل که وسیله حرفه ای صدابرداری من دچار سانحه شد، حتی ۱ مسئول سینمایی حاضر نشد مرا برای خرید و وارد کردن وسیله جدید مساعدت کند.

زاهدی ادامه داد: از سوی دیگر برای من بسیار تأسف بار است وقتی می بینم مسئولان سینمای کشور برای برگزاری جشنواره فیلم فجر مکانی مانند برج میلاد را در نظر می گیرند که بدترین سالن از نظر کیفیت پخش صدای فیلم است چرا که این سالن چند منظوره است و اصلاً برای نمایش فیلم های سینمایی مناسب نیست و از این رو امیدوارم در سال جدید و برای جشنواره فیلم فجر آینده شاهد آن باشیم که یک سالن سینمایی با تعداد صندلی های برج میلاد برای اسکان اهالی رسانه، هنرمندان و منتقدان تأسیس و بهره برداری شود.

این صدابردار پیشکسوت سینمای ایران سپس تأکید کرد: من امیدوارم در سال جدید برای تمامی این مشکلات و معضلات فکری جدی و اساسی شود، امیدوارم که در سال جدید تمامی جوانان علاقمندان به سینما بتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند وحداقل امکان ساخت فیلم کوتاه برایشان فراهم شود. هم اکنون سینمای ایران دچار یک رخوت و رکود شدیدی شده است و کمتر سینماگری با شوق و علاقه در سینما مشغول به کار است و اغلب کسانی که به ناچار در این حوزه فعالیت می کنند دغدغه نان دارند.

صدابردار فیلم سینمایی «استرداد» افزود: از سوی دیگر معتقدم که مدیران سازمان سینمایی باید شرایطی را مهیا کنند تا سرمایه گذاران با آرامش خاطر اقدام به ساخت آثار سینمایی شان کنند و بتوانند بازتاب مثبتی از ورود و سرمایه گذاری در سینما ببینند اما متأسفانه شرایط بد و ناعادلانه ای که برای اکران فیلم ها در سینمای کشور وجود دارد باعث می شود کمتر سرمایه گذار بخش خصوصی علاقه ای برای ورود به سینما از خود نشان دهد و این امر باعث تولیدات اندک و بیکاری اکثریت اهالی سینما شده است.

صدابردار فیلم سینمایی «ایران برگر» در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: مدیران سینمایی باید در سال جدید به پیشکسوتان و وضع بد معیشتی اکثریت قریب به اتفاق سینماگران به صورت جدی رسیدگی کرده و به تمامی اهالی هنر هفتم برای گذران زندگی کمک کنند.

وی تصریح کرد: سوألی که من از مدیران سازمان سینمایی دارم این است که آیا طی سال های اخیر اصلاً یادی از پیشکسوتان سینما کرده اند؟ آیا می دانند که پیشکسوتان سینما این روزها دغدغه تأمین مایحتاج روزانه خود و اجاره خانه هایشان را دارند؟ متأسفانه آنچه که پر واضح است اینکه این روزها بسیاری از اهالی شریف سینمای ایران در بدترین شرایط مالی به سر می برند و وضعیت زندگی آن ها بسیار اسفناک شده است اما مدیران تنها وعده حل مشکلات اهالی سینما را می دهند و هیچ اقدام درست و اساسی برای حل معضل آن ها ندارند.

وی با تأکید بر اینکه بیمه سینماگران طی ۲ سال گذشته همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده است و مدیران سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما هیچ اقدام سازنده ای در جهت حل و رفع این مشکل نداشته اند اظهار داشت: هم اکنون در کشور ما و با توجه به وضعیت تورم موجود در جامعه یک عمل ساده گوارش نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برای هر شخصی هزینه دارد اما بخش اعظمی از اهالی سینمای ایران اگر به ناچار بخواهند این عمل را انجام دهند در تأمین هزینه آن با مشکل اساسی و جدی روبرو می گردند.

زاهدی ادامه داد: هم اکنون سینماگران نیاز جدی و اساسی به تعیین تکلیف بیمه پایه و بیمه تکمیلی خود دارند اما متأسفانه اغلب وعده تحقق این امر مدت ها است تنها در حد شعار باقی مانده است و من امیدوارم که امسال دیگر شاهد عملی شدن این موارد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.