چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۳

فارسیجانی: سازمان سینمایی تبیین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را در تولیدات سینمایی جدی بگیرد

پرویز فارسیجانی(مدیرکل مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی)

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی در تحلیل فرمایشات اخیر رهبر انقلاب گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر مهم و حیاتی است و شایسته است که تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری کشور از جمله سازمان سینمایی به صورت جدی و سیستماتیک در جهت عملی سازی این مبحث و مهندسی آن اهتمام ورزند.

این کارشناس فرهنگی در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما یکی از مهمترین رسانه ها در قرن حاضر است و از این رو مدیران سازمان سینمایی باید نکات مهم و ضروری دین و منویات مقام معظم رهبری را جزو دغدغه های اصلی خود قرار داده و راهکارهایی را طراحی کنند تا در حوزه های سیاست گذاری و راهبردی برنامه ریزی مناسبی برای تحقق این مفاهیم بزرگ صورت پذیرد.

وی ادامه داد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر آنچنان ضروری است که مدیران فرهنگی می بایست از صاحب نظران حوزه و دانشگاه جهت تشکیل اتاق فکرهایی در این زمینه کمک جدی بگیرند و هرچه سریعتر نسبت به تأسیس اتاق فکرهایی متشکل از کمیته های تخصصی و کارشناسی مبادرت ورزند تا راهکارهای عملی برای ورود جدی به مبحث امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیفتد.

دکتر فارسیجانی با تأکید بر اینکه ما باید قبل از هر چیز به این نکته دست پیدا کنیم که فرمایشات حضرت آقا چه ابعادی دارد و چه حیطه هایی را شامل می شود، اظهار داشت: وقتی که کمیته های کارشناسی شده به ابعاد مختلف فرمایشات رهبر معظم انقلاب دست پیدا کنند به راحتی می توان محورها و پیام های این فرمایشات را برای هنرمندان تشریح کرد و از آن ها خواست تا محصولات فرهنگی و هنری در این زمینه البته به دور از هرگونه احساس گرایی های زود گذر و شعار زدگی های فراوان تولید نمایند.

وی افزود: مبحث امر به معروف و نهی از منکر می بایست به عنوان زیر ساخت در تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری کشور جنبه اجرایی به خود بگیرد و آیین نامه ها و ضوابط  مجموعه های فرهنگی بر اساس آن تعیین و تبیین گردند. به ویژه در سازمان سینمایی می بایست این اتفاق به خوبی مدیریت شده و ایده های خوبی جهت تولیدات آثار در زمینه های گوناگون امر به معروف و نهی از منکر در اولویت کاری و دستور کار قرار بگیرد.

مدیر سابق سازمان سینمایی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: اهل هنر در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری نباید منتظر باشند تا این موضوع رها شود و باید در تمامی عرصه ها به شکل های مختلف به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بپردازند تا جامعه نسبت به این موضوع مهم دغدغه پیدا کرده و جریان سازی خوبی در این زمینه اتفاق بیفتد.

وی از خانه سینما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی و سایر نهادهای مختلف به عنوان نهادهایی نام برد که می بایست به صورت مستقیم به مسئله امر به معروف و نهی از منکر ورود پیدا کنند و گفت: اگر تمامی نهادها به این مسئله ورود پیدا کنند ما می توانیم در نیمه ابتدایی سال جاری به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم و به منویات مقام معظم رهبری شکلی عملی و عینی ببخشیم تا مثل سال گذشته که سال «اقتصاد و فرهنگ» بود و متأسفانه کمترین توجهی به مباحث فرهنگی در سال ۹۳ صورت نگرفت شرمنده حضرت آقا نشویم.

فارسیجانی همچنین وظیفه رسانه های مکتوب، نوشتاری، دیداری و شنیداری مانند خبرگزاری ها، روزنامه ها و... را در این راستا بسیار پر رنگ قلمداد کرد و اظهار داشت: تمامی رسانه های ما که دغدغه نظام و انقلاب و حفظ ارزش ها را دارند باید به این مسئله ورود پیدا کنند و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای قانون گذار نیز باید این موضوع مهم را جدی گرفته و آیین نامه های زیادی را برای ورود به این زمینه مصوب کنند تا مهندسی خوبی در این زمینه در کشور صورت پذیرد.

این مدیر سابق سازمان سینمایی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: ما در سال های گذشته خاطرات بسیار تلخی داشتیم و همواره شاهد آن بودیم که جریانات سیاسی مانند اصلاح طلبان و یا حتی برخی اصولگرایان در زمینه های گوناگون سعه صدر از خود نشان نداده و اگر کسی حرفی را با آن ها در میان می گذاشت فوراً با آن شخص دشمنی کردند و از این رو کمتر کسی رغبت می کرد تا در حوزه نصیحت ورود پیدا کند، چون فوراً متهم می شد. ما باید در کشور به جایی برسیم که سعه صدر و تحمل شنیدن امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشیم و از کسی که ما را به این سمت و سو ترغیب می کند قدردانی نماییم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.