شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

مرتضی شعبانی در گفتگو با سینماپرس:

جایگاه سینمای مستند در ایران به درستی تعریف نشده است/ مردم از مستندهای خوب استقبال می‌کنند

مرتضی شعبانی

سینماپرس: مرتضی شعبانی تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: جایگاه سینمای مستند در ایران به درستی تعریف نشده است، حال اینکه بی توجهی به مستند باعث شده ذائقه مردم کاهش پیدا کند و این در حالیست که به حتم مردم از مستندهای خوبی که در زمان های مناسب پخش شوند استقبال و حمایت می کنند.

شعبانی در ادامه این بحث افزود:در زمینه مستندسازی استعدادهای درخشانی داریم که مربوط به جوانان و نسل سوم انقلاب می شود. انگیزه ها و توانمندی های بسیاری در عملکرد نسل جدیدی که وارد سینمای مستند شده اند دیده می شود که از نظر من قابل قیاس با فیلمسازان داستانی نیست. استعدادهای درخشانی در بین فیلمسازان جوان دیده می شود که از نظر من نیروی انسانی لازم در نسل جدید مستندسازان در ایران وجود دارد اما متأسفانه مسئولان توجه لازم به این نیروها را ندارند. 

این تهیه کننده تصریح کرد: همیشه نگاه متفاوتی از سوی مسئولان به سینمای مستند بوده که آن را در جشنواره های مختلف در بخش جنبی قرار می دهند و توجه لازم به آن صورت نمی گیرد. مسئولان هیچ گاه نگاهی جدی به مقوله مستند نداشتند در حالیکه در سینمای دنیا همیشه برای سینمای مستند ارزش خاصی قائل می شوند و جایگاه ویژه ای برای آن در نظر می گیرند.

وی افزود: سینمای مستند سینمای فرهیخته و فرهنگی دنیا است. البته در دنیا کشورهای زیادی وجود ندارند که مستندسازی در آنها رونق داشته باشد و یا جوانانشان رغبتی به ساخت مستند داشته باشند. هالیوود سینمای بسیاری از کشورهای دنیا را از بین برده است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که سینمایی مستقل از دنیای هالیوود داریم و به سینما اهمیت ویژه ای می دهیم اما تمام این توجهات به سینمای داستانی معطوف است و مسئولان دولتی نیز برای ساخت فیلم های داستانی حمایت بیشتری از سینمای مستند در نظر می گیرند.

وی افزود: با توجه به این مسأله مسئولان باید از پتانسیل لازم که در بین جوانان مستندساز وجود دارد استفاده کنند و دست به ساخت مستندهای ارزشمند برای کشورمان بزنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ابوزینب» خاطرنشان کرد: حمایت مسئولان از سینمای مستند باید بیشتر شود چرا که از نظر من این نوع سینما می تواند تأثیرات فرهنگی و اجتماعی بیشتری نسبت به سینمای داستانی در سطح جامعه داشته باشد. اگر مستند خوبی ساخته شود و صدا و سیمای ایران برای حمایت از آن اقدام کند و پخش مناسبی برای آن در نظر بگیرد می تواند مخاطبان بسیاری داشته باشد اما متأسفانه مسئولان صدا و سیما زمان های به اصطلاح مرده را به پخش فیلم مستند در تلویزیون اختصاص می دهند. این مسأله بی توجهی مسئولان به سینمای مستند را نشان می دهد.

شعبانی در ادامه اظهار داشت: رسانه ملی باید برای مستند حمایت بیشتری در نظر بگیرند. توجه تلویزیون به فیلم های مستند می تواند در ذائقه سازی مخاطبان تأثیرگذار باشد و مردم را برای دیدن فیلم های مستند ترغیب کند. شبکه های تلویزیونی بزرگی چون BBC زمان پخش مستند را به بهترین زمان اختصاص می دهند. بهتر است مسئولان بیش از هر چیز به ساخت مستندهای انقلابی اهمیت دهند و برای پخش آن ها زمان مناسبی در نظر بگیرند.

وی افزود: رسانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سینمای مستند را با حمایت های لازم رونق بخشند و جایگاه مستند را در سینمای کشورمان ارتقا دهند. از نظر من سینمای مستند در جایگاهی که باید باشد قرار ندارد و تنها مسئولان سینما و تلویزیون هستند که می توانند جایگاه واقعی مستند را به آن ببخشند.

این تهیه کننده در پایان خاطرنشان کرد: مستندهای جذاب و  دیدنی می توانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. در نمایش های معدود تلویزیون از فیلم های مستند ارزشمند که با استانداردهای جهانی ساخته شده اند شاهد استقبال خوب مردم از فیلم ها بودیم. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.