دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

در گفتگو با ما و بمناست هفته بزرگداشت زن

پروانه معصومی: جایگاه واقعی زن را در سینمای ایران نمی‌یینم/ از نقش زنان در سالهای دفاع مقدس غفلت کرده‌ایم

پروانه معصومی در اختتامیه سومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه بسیج

سینماپرس: پروانه معصومی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اگرچه خوشبختانه پس از انقلاب در بسیاری از نقاط جامعه به شخصیت زن اهمیت ویژه ای داده شد و زنان جایگاه واقعی خود را پیدا کردند اما این جایگاه را درسینمای ایران نمی بینم.

معصومی همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن افزود: متأسفانه جایگاه واقعی زن بر خلاف جامعه در سینما حفظ نشده است و در سینمای ما متأسفانه از بسیاری از زنان برای گیشه و فروش فیلم ها استفاده می شود.

بازیگر فیلم «گل های داودی» خاطرنشان کرد: با دیدن فیلم های جدیدی که در سینما ساخته می شوند مأیوس و ناامید می شوم چرا که فیلمسازان برای برپا بودن چرخه اقتصادی شان کارهایی را انجام می دهند که در شأن زنان نیست. تصور من این است که ما با دریایی از قصه همراه هستیم که جایگاه زن در آنها می تواند به خوبی نمایش داده شود اما متأسفانه توجهی به این قصه ها و این جایگاه صورت نمی گیرد.

وی افزود: محدودیت برای زنها در جامعه هنری و سینمایی کنار رفته و من محدودیتی برای بازیگران زن نمی بینم. حتی اگر محدودیتی وجود دارد می تواند برای هنرمندان ایجاد خلاقیت کند. در تلویزیون، ما شاهد محدودیت هایی هستیم که شاید دست و پای بازیگر را به اصطلاح ببندند اما با توجه به این مسأله بازیگران زن با تمام محدودیتها به بهترین شکل بازی می کنند و مجبور می شوند که از خلاقیت های بسیاری استفاده کنند.

این بازیگر با اشاره به پر رنگ بودن نقش زنان در دهه اول انقلاب اظهار داشت: در سالهای گذشته فیلمسازان توجه ویژه ای به قصه داشتند اما در حال حاضر شاهد هستیم که کمتر فیلمسازی آن طور که باید به قصه اهمیت می دهد. قصه بیش از هر چیز در ساخت یک فیلم اهمیت دارد، اگر یک فیلم قصه جذابی برای مخاطبش تعریف کند مخاطب با وجود کارگردانی ضعیف می تواند با فیلم درگیر شود اما نبود قصه به هیچ وجه برای مخاطب نمی تواند جذابیت داشته باشد. به همین دلیل فکر می کنم که حضور بازیگران مطرح زن در فیلم های سینمایی کمتر شده و نقش زنان در فیلم های سینمایی کمرنگ تر از همیشه است.

وی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: من معتقد هستم که ما داستان های بسیاری برای پرداختن به آن ها داریم که از آن ها غافل شده ایم. ۸ سال دفاع مقدس، جایگاه زنان در این سالها و نقش پر رنگشان می تواند در بسیاری از فیلم ها به شکلی جذاب پرداخته شود. اگر بررسی کوچکی داشته باشیم می توانیم به این جمع بندی برسیم که قصه های فراوانی برای پرداختن به شخصیت و جایگاه واقعی زن وجود دارد که از آنها غافل مانده ایم.

معصومی افزود: در سالهای اخیر فیلمی ندیدم که بخواهم دیدنش را به خانم ها پیشنهاد کنم و در واقع فیلمی ساخته نشده است که در آن به شخصیت و جایگاه واقعی زن بپردازد. شاید بسیاری بر این عقیده باشند که فیلمسازان زن بارها به جایگاه واقعی زن در سالهای اخیر پرداخته اند اما از نظر من این اتفاق رخ نداده و ما برای پرداختن به این موضوع باید دست به دامن فیلمسازان مرد شویم چرا که فیلمسازان مرد نشان داده اند که از زنان بهتر درباره زنان فیلم می سازند.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: دغدغه های زنانه ای که باید در فیلم های ما دیده شود وجود ندارد و من دلیل این را که خانم ها نیز به این مسأله نپرداخته اند را نمی توانم درک کنم. امیدوارم روزی فیلمهای بسیاری ساخته شوند که جایگاه زن را به بهترین شکل حفظ کرده و ما را وادار به این کنند که زنان دیگر را به دیدن این فیلم ها تشویق کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.