یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۴

اردکانی: آثار سینمایی باید با هدف «حفظ و تقویت نظام اسلامی» به عنوان مهمترین مصداق «امر به معروف» تولید شوند

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینما گفت: بر اساس نظر رهبر انقلاب حفظ نظام اسلامی مهمترین مصداق فریضه امر به معروف است لذا تمامی دلسوزان نظام، انقلاب و اسلام در عرصه فرهنگی و مدیریتی باید به آن پایبند بوده و در تولید محصولات فرهنگی و به ویژه سینمایی آن را مد نظر قرار دهند.

این کارگردان سینما در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما مانند هر رسانه دیگری با موانع زیادی برای ترویج فروع دین روبرو است. ورود به مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر در سینما مسئله ای حیاتی است اما اگر بدون پشتوانه کارشناسی چنین کاری صورت گیرد نمی تواند آنچنان که باید برای جامعه تأثیرات مثبت به همراه داشته باشد از این رو می بایست تعاریف و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر با الهام از سخنان رهبری توسط تیم های کارشناسی در سینمای کشور دقیق تر روشن شود تا بعد از آن سینماگران برای ساخت فیلم هایی در این زمینه اقدام کنند.

وی یادآور شد: سینماگران بسیاری آماده هستند تا در مورد مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر اقدام به ساخت فیلم نمایند اما به دلیل آنکه مرجعی در این راستا وجود ندارد و نمی توان به صورت سلیقه ای نسبت به این امر مهم و حساس اقدام به ساخت فیلم کرد مدیران سینمایی وظیفه دارند بسترها را برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در سینما آماده کنند. 

وی با تأکید بر اینکه مباحث و زیر مجموعه های مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر تنها در برخی رفتارها مانند «بد حجابی» نیست اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود فرموده اند مسئله امر به معروف و نهی از منکر زیر مجموعه های زیادی دارد که باید به آن ها پرداخته شود. به همین منظور سینماگری که می خواهد برای تولید اثر سینمایی در این زمینه اقدام کند می بایست دارای مصونیت باشد چرا که اگر قرار باشد یک فیلمساز نسبت به منکرهایی مانند فسادهای اداری، مالی و... ورود پیدا کند، توسط برخی افراد متهم به سیاه نمایی می شود که لازم و ضروری است که جلوی این گونه اقدامات گرفته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» سپس خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از ضروریات جامعه اسلامی و مسائل مهم دینی، امری است که فارغ از رنگ سیاسی جامعه و حتی رنگ سیاسی حاکمیت، هیچ گاه نباید تعطیلی داشته باشد تا جامعه همواره بتواند حرکتی رو به جلو داشته و از گزندهای دشمنان محفوظ بماند. 

اردکانی افزود: من معتقدم که حرکت همه جانبه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ما شکل بگیرد. بدان معنا که ما اگر در رسانه ها امر به معروف و نهی از منکر را ترویج می کنیم در سایر بخش های جامعه از جمله رفتارهای مدیران نیز این امر باید نمود عینی داشته باشد. چرا که این بزرگان هستند که باید آحاد افراد جامعه را با رفتار و اعمال و سبک زندگی اسلامی خود به معروف دعوت کنند اما متأسفانه ما طی این سال ها همواره شاهد بوده ایم که برخی از مدیران  مردم را با اعمال خود به منکر دعوت می نمایند!

وی تصریح کرد: بزرگترین مانع ما در جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر همین افراد هستند چرا که زندگی آن ها در معرض نگاه مردم است و مردم وقتی زندگی پر از تجملات و منکرات آن ها را می بینند نمی توانند به تبلیغات رسانه ها که در ترویج امر به معروف و نهی از منکر کوشا هستند توجه داشته باشند. چون مردم مسلماً به چیزی که احساس می کنند و در زندگی شان می بینند بیشتر توجه می کنند تا چیزی که برایشان تبلیغ می شود.

این کارگردان سینما در همین راستا افزود: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که پاک دست باشید و بعد مرتباً از رسانه ها اخبار دزدی ها و اختلاس های میلیاردی برخی از سران دولت را منتشر کنیم و انتظار داشته باشیم که مردم هم به حرف ها ما توجه داشته باشند. تمامی مردم و مدیران باید با اتحاد دست در دست یکدیگر قرار دهند و برنامه کلان و جامعی در این زمینه تعریف شود تا بتوانیم امیدوار باشیم  امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی ایران به خود بعد عملی بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «به کبودی یاس» با تأکید بر اینکه رسانه ها باید در ترویج منویات مقام معظم رهبری بکوشند اظهار داشت: کسانی که پست های مدیریتی دولتی در دست دارند و می توانند به اصلاح ساختارها در جامعه کمک کنند و معروف ها را در میان مردم کشور ترویج نمایند نیز می بایست در این زمینه کوشا باشند. متأسفانه آنچه ما شاهد آن هستیم این است که بسیاری از مدیران تاکنون در تمامی عرصه های کشور به ویژه عرصه های فرهنگی و هنری آمده اند و رفته اند و هیچ کار مهمی هم در زمینه ترویج منویات حضرت آقا انجام نداده اند.

وی ادامه داد: مدیران باید با رفتارهای خود مردم را به معروف ها تشویق کنند و ما باید آگاه باشیم که تا زمانی که زیر ساخت ها بخواهد به همین شکل و رویه فعلی باشد کسانی که در پی ترویج معروف ها هستند منزوی می شوند و کسانی که منکرات را رواج می دهند در صدر دیده می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.