شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های نوروزی/ ۴

کارگردان «کارگاه علوی»: به رغم آمدن «سرافراز» اقدام مثبتی تاکنون صورت نگرفته است/ سریال‌ها را نپسندیدم

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون گفت: از آنجا که محمد سرافراز پیش از این مدیری موفق در شبکه های برون مرزی بود انتظار داشتیم که با انتصاب ایشان به عنوان مدیر کل سازمان، تغییر مثبتی در روند تولیدات آثار تلویزیونی حاصل شود اما از آنجا که اشتباهات و خطاها در تلویزیون نهادینه شده با تغییر مدیریت ها تاکنون هیچ نکته مثبتی در تلویزیون حاصل نشد.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که پاشنه آشیل آقای سرافراز همان مسائلی است که قبلاً در سازمان صدا و سیما وجود داشته است متأسفانه نه تنها در روند تولیدات تلویزیون تغییر مثبتی تاکنون دیده نشد بلکه به مراتب برنامه های تولید شده برای ایام نوروز و فاطمیه نسبت به سال های گذشته با پسرفت نیز همراه بود.

وی با تأکید بر اینکه محمد سرافراز در شبکه های برون مرزی بیشتر روی تولید اخبار و تولید برنامه هایی در رابطه با فرهنگ و سنت ایرانیان متمرکز بوده و نسبت به برنامه های نمایشی و داستانی اشراف و آگاهی کاملی ندارد اظهار داشت: در دوران مدیریتی ایشان در شبکه های برون مرزی احیاناً اگر برنامه نمایشی هم پخش می شده از تولیدات گذشته سازمان صدا و سیما بوده که به زبان های مختلف ترجمه و پخش می شده است و طبیعتاً شخصی که در حیطه کارهای نمایشی تبحر و تجربه جدی ندارد نمی تواند در مدیریت سازمان صدا و سیما نقشی جدی و کلیدی در رابطه با تولید این گونه آثار داشته باشد.

هدایت ادامه داد: از سوی دیگر مدیرانی که ایشان برای برخی شبکه ها منصوب کرده اند مدیرانی سینمایی هستند که آگاهی چندانی نسبت به برنامه های تلویزیونی ندارند و از این رو نتوانستند به وظیفه خود مبنی بر تولید برنامه های جذاب برای مخاطبان به خوبی عمل کنند.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: تلویزیون در تمامی دنیا وظیفه مشخصی دارد و باید برای مخاطبان انبوه خود برنامه های جذاب و سرگرم کننده تولید کند که در کنار آن پیام و هدف و نکته مثبتی به مخاطب انتقال پیدا کرده و او را پای تلویزیون بنشاند اما از آنجا که برنامه سازی ما در تلویزیون در خلاء انجام می گیرد ما از این نکات غافل مانده ایم.

کارگردان سریال تلویزیونی «کارآگاه علوی» افزود: تغییر مدیریت ها در تلویزیون تنها در حد یک پوسته است و مسلماً اگر تلویزیون می خواهد پیشرفت داشته باشد باید تغییرات بنیادی و عمقی انجام دهد و سیاست های خود را به کلی تغییر داده و از سوی دیگر تولید برنامه هایش را محدود و مشخص به تعداد اندکی از افراد نورچشمی نکند.

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما در ایام نوروز ۱۳۹۴ مناسبت مهم دیگری همچون «فاطمیه» را داشتیم اما مدیران سینما نسبت به آن بسیار بی توجهی کردند گفت: متأسفانه ما امسال تنها شاهد تولید ۱ سریال با عنوان «سر به راه» برای پخش در ایام فاطمیه بودیم. این در حالی است که برای مناسبتی به بزرگی و قداست این ایام می توانستیم برنامه های زیادی را به تولید برسانیم. اما همین برنامه هم متأسفانه در اسفند ماه به صورت ضرب الاجل فیلمبرداری شد.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» تصریح کرد: متأسفانه مدیران ما هیچ گونه آینده نگری ندارند و همیشه در دقیقه ۹۰ یاد تولید برنامه های مناسبتی می افتد که این امر ضربات بسیاری را به خروجی کارها می زند و باعث می شود که مخاطب از تلویزیون گریزان شده و به سمت تماشای برنامه های ماهواری که این روزها امواج آن به صورت گسترده ای فرهنگ مردم کشور ما را هدف قرار داده است گرایش پیدا کنند.

وی افزود: تلویزیون در تمامی کشورهای دنیا حتی در کشورهای بسیار عقب مانده مدت ها قبل از یک مناسبت اقدام به تولید برنامه های خود می کند اما در کشور ما تاکنون چنین مسئله ای سابقه نداشته و سازندگان آثار نمی توانند برنامه ریزی دقیقی برای تولید آثارشان در یک زمان مناسب داشته باشند. به عنوان مثال مدیران تلویزیون هم اکنون به فکر تولید سریال برای ایام ماه مبارک رمضان افتاده اند و مسلماً این امر باعث می شود که کیفیت آثار تولیدی سریال های تلویزیونی به مناسبت این ایام بسیار پایین بیاید.

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: برای تولید برنامه های تلویزیونی باید از ۱ سال قبل از مناسبت اتاق فکر تشکیل شده و برنامه ریزی درستی صورت بگیرد تا سریال های ما مانند اغلب مواقع تبدیل به آثاری برای رفع تکلیف از مدیران نباشند. از سوی دیگر تعریف درستی برای آثار تولیدی در تلویزیون باید صورت بگیرد به این نحو که شاید تیم های کارشناسی به این نتیجه برسن که اصلاً مناسبت سازی برای تلویزیون صحیح نیست و همان بلایی را سر تلویزیون می آورد که تله فیلم های نازل و مبتذل بر سر سینما آوردند!

هدایت یادآور شد: از میان سریال های نوروزی ۹۴ من سریال «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری را دنبال می کردم که متأسفانه بعد از گذشت چند قسمت از پخش آن متوجه شدم که «در حاشیه» با سوژه های تکراری و لودگی های فراوان توهین بزرگی به مخاطبان تلویزیون است. گویی برنامه سازان ما هنوز یاد نگرفته اند که طنز و کمدی با مسخره بازی و لودگی تفاوت های زیادی دارد و به همین دلیل است که دور باطل تولید آثار دست چندم و نازل این چنینی که دیگر حتی ۱۰ درصد مخاطبان را نیز نمی توانند به سوی خود جذب کنند همچنان ادامه پیدا می کند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه سایر سریال های پخش شده در ایام نوروز نیز کیفیت بالایی نداشتند به نحوی که من بعد از تماشای چند قسمت از آن ها ترجیح دادم که دیگر آن ها را تماشا نکنم. مسلماً اگر سریال و یا هر برنامه ای برای مخاطب تازگی داشته باشد و بتواند نیازها و خواسته های او را تأمین کند مخاطب با طیب خاطر و با اشتیاق منتظر تماشای آن خواهد ماند اما سریال های نوروزی ۹۴ هیچ یک این خصوصیت مهم را نداشتند و مخاطبان را از خود گریزان می کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.