یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

اظهارات «فاطمه گودرزی» درباره نخستین جشواره فیلم و عکس «مادر»/ از مادران شاخص سینما تجلیل خواهیم کرد

فاطمه گودرزی*

سینماپرس: فاطمه گودرزی بازیگر باسابقه سینمای ایران که به تازگی به عنوان مدیر نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر منصوب شده است گفت: از جایی که تاکنون در هیچ یک از کشورهای دنیا چنین جشنواره ای برگزار نشده ما از سرنوشت جشنواره هیچ اطلاعی نداریم و من شخصاً کنجکاو هستم که چه اتفاقی برای جشنواره فیلم مادر خواهد افتاد.

بازیگر فیلم سینمایی «می خواهم زنده بمانم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به اینکه در تمامی کشورهای دنیا و در تمامی فرهنگ ها همواره مادران جایگاه خاصی در میان عامه مردم دارند و دیدگاه مردم نسبت به جایگاه و شخصیت مادر دیدگاهی همراه با قداست است، امیدوارم که اتفاقات خوبی برای نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر به وقوع بپیوندد.

گودرزی با تأکید بر اینکه خوشبختانه سینمای ایران همواره نسبت به جایگاه والای مادر توجه ویژه ای نشان داده و تاکنون فیلم های شاخصی در این راستا تولید شده اند اظهار داشت: ما در کشورمان نمونه فیلم های زیادی را داریم که شخصیت و مقام مادر را با توجه به فرهنگ اصیل مان نشان می دهند که بلاشک زیباترین فیلمی که تاکنون در این باره ساخته شده است «مادر» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی باشد.

وی ادامه داد: زنده یاد حاتمی با ظرافت و تبحر خاص خود در این فیلم انسجام خانواده حول محور شخصیت «مادر» را به تصویر کشیده اند. انسجام خانواده مهمترین رکنی است که در این فیلم نمود عینی پیدا کرده و هدف ما نیز از برگزاری جشنواره فیلم و عکس مادر همین مسئله انسجام خانواده ها حول محور مادر است که مایلیم تا از جنبه های مختلف نگاه مردم و هنرمندان را نسبت به شخصیت مادر در تمامی جنبه های زندگی داشته باشیم. این جشنواره با هدف تکریم و ارزش نهادن به جایگاه مادران و نقش مادر بعنوان کلیدی ترین عنصر تربیتی در جامعه برگزار می شود.

بازیگر سریال تلویزیونی «دردسر والدین» خاطرنشان کرد: شاید برخی از افراد بر این تصور باشند که مادر شخصیتی است که همواره باید بار تربیتی فرزندان خود را به دوش بکشد و شاید برخی دیگر از افراد جنبه های زندگی اجتماعی مادران را مهمترین رکن زندگی آن ها بدانند. اما آنچه در جشنواره فیلم و عکس مادر برای ما مهم است رسیدن به این نکته است که جایگاه مادر در تمامی عرصه های زندگی به شدت مهم و تاثیرگذار است و نمی توان از هیچ یک از آن ها غافل شد.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون کشور سپس یادآور شد: ما در این جشنواره سعی داریم نمونه کاملی از مادران مسلمان ایرانی را نشان دهیم که شاید با مادران سینمای جهان تفاوت های بسیاری داشته باشند. چرا که دختران ما از همان سنین کودکی و هنگامی که عروسک بازی می کنند به نوعی احساس مسئولیت و مادرانگی کامل دارند و این مادر بودن در تمامی سال های زندگی آن ها و در زندگی واقعی شان نمود عینی پیدا می کند که شاید با مادرانگی فیلم های غربی تفاوت های بسیاری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه در جشنواره ملی فیلم و عکس مادر از مادران شاخص سینمای ایران تجلیل خواهد شد گفت: این جشنواره برای تمامی مادران سینمای ایران است که شاید تاکنون کمتر به آن ها توجه شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «ازدواج صورتی» در مورد بخش های گوناگون نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر اظهار داشت: این جشنواره در دو بخش فیلم های با موضوع مادر که آقایان نیز می توانند در این بخش آثار خود را ارائه دهند و فیلم های مادران فیلمساز برگزار می شود، که تلاشی است برای تماشای نگاه فیلمسازان کشورمان به موضوع مادر و همزمان نگاه مادران فیلمساز به جامعه ای که در آن زندگی می کنند.

گودرزی سپس با تأکید بر اینکه این جشنواره مستقل است و به هیچ یک از نهادها و ارگان های دولتی وابسته نیست گفت: نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر در دو بخش مستند و داستانی فیلم های زیر ۳۰ دقیقه با موضوعات مادر را پذیرا است و تاکنون نیز آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و به زودی و بعد از ترکیب بندی قطعی اعضای هیأت انتخاب، بازبینی آثار آغاز خواهد شد.

گفتنی است؛ نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس مادر" به مدیریت فاطمه گودرزی و به دبیری حسین نظری، با همراهی و حمایت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل، خرداد ماه سال جاری در شهر تهران برگزار می شود.

نظرات

  • مامی ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۹:۴۴
    0 0
    سلام مادری هستم 52 ساله بین سه نسل .مادرم دختر و ونوه ام. مادر حکیمه ام هفت ساله که دچار الزایمره.ومن از اون مواظبت میکنم. میتونم خاطراتم /بصورت قطعه وکوتاه / بفرستم؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.