سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

تحلیلی سینمایی از سخنرانی نوروزی رهبری/ ۵

سربخش: اساسی ترین وظیفه سینما پرداختن به مقوله امر به معروف و نهی از منکر است

علیرضا سربخش*

سینماپرس: علیرضا سربخش، جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفظ نظام اسلامی از بزرگترین معروف ها است و از این رو اساسی ترین وظیفه سینما پرداختن به مقوله امر به معروف و نهی از منکر است.

این کارشناس فرهنگی در پی سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در مشهد مقدس و ذکر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در ساختار نظام اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در عصر حاضر و همچنین تلویزیون به عنوان رسانه ملی و پر مخاطب می بایست توجه بسیاری زیادی به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و روی این مقوله بسیار مهم کار کنند تا بتوانند در جامعه دست به یک فرهنگ سازی زده و مردم را نسبت به معروف ها و منکرها آگاه سازند.

وی با تأکید بر اینکه برخی فیلم هایی که امروزه در سینمای کشور تولید می شود به نوعی منافی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر است اظهار داشت: فیلم های خنثی که اغلب طبقه متوسط شهرنشین را به عنوان سوژه اصلی خود انتخاب کرده اند و یا مشغول نشان دادن روابط قبیحانه دختران و پسران در جامعه هستند، نه تنها هیچ دردی از ما دوا نمی کنند بلکه تولید آن ها برای مخاطبان بسیار آسیب زننده خواهد بود.

سربخش خاطرنشان کرد: مسئولان سینمای کشور می بایست با سیاست گذاری های کلان خود و توجه به هنرمندان دغدغه مند و حساس کردن سایر هنرمندان در زمینه پرداختن به آثار امر به معروف و نهی از منکر دست به تولید گسترده آثاری در این زمینه بزنند و از فیلمسازان دغدغه مند نسبت به مسائل دینی و اعتقادی و استراتژیک حمایت ویژه ای داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل آنکه می تواند روی آثار فرهنگی ممیزی ایجاد کند نمی تواند وجود فیلم هایی که اشاعه دهنده منکر در جامعه هستند را به نهاد و ارگان دیگری مرتبط کند. به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر گذشته برخی از فیلم ها رسماً اشاعه دهنده منکرات در جامعه بودند که بر مسئولان ذیربط واجب و لازم است جلوی تولید و پخش این گونه آثار را به طور جدی بگیرند.

وی افزود: سینما نقش تعیین کننده ای در جامعه دارد و باید به طور جدی جلوی فساد در سینما گرفته شود. ما باید آگاه باشیم که اگر امر به معروف و نهی از منکر را از طریق سینما در جامعه مطرح و آن را گسترش دهیم گام مثبت زیادی را برای بهبود وضعیت زندگی و اخلاق جامعه برداشته ایم.

سربخش با تأکید بر اینکه اگر مسئولان و مدیران فرهنگی کشور نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد و آگاهی لازم را داشتند ما امروز هیچ مشکلی در این زمینه احساس نمی کردیم اظهار داشت: تا زمانی که مدیران نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر آگاهی لازم را پیدا نکنند ما نمی توانیم توقع داشته باشیم تا هنرمندان به صورت خودجوش نسبت به تولید آثار در این زمینه اقدام کنند. این مدیران هستند که باید با آگاهی کامل هنرمندان را برای فعالیت در این زمینه تشویق نمایند تا این فرهنگ بتواند در جامعه گسترش و تسری یابد.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در کنار تلاش مدیران سینمای کشور، سازمان ها و نهادهایی مثل ستاد امر به معروف و نهی از منکر می توانند مشوق و یاری دهنده مسئله امر به معروف و نهی از منکر باشند و آن ها با در اختیار قرار دادن امکانات و توجیه دقیق هنرمندان باید از آن ها بخواهند که به این زمینه ورودی جدی پیدا کنند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید با تولیدات بسیار در این زمینه به برگزاری جشنواره امر به معروف و نهی از منکر دست پیدا کنیم و بتوانیم این مقوله را نه تنها به تمامی مردم کشورمان بلکه به تمامی مردم منطقه و جهان نیز به صورت یک کالای فرهنگی ارائه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.