چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱

گپی با کارگردان «گهواره ای برای مادر»

رضایی: پرداختن به مقام شامخ مادر و منزلت زن از دغدغه های اصلی من بوده است

پناه برخدا رضایی*

سینماپرس: پناه برخدا رضایی کارگردان سینما که با ساخت فیلم «گهواره ای برای مادر» ثابت کرد فیلمسازی دغدغه مند نسبت به مسائل دینی و به ویژه توجه و احسان به والدین است گفت: پرداختن به مقام شامخ مادر و منزلت و جایگاه زن از دغدغه های اصلی من بودخ است و این مسئله در تمامی آثارم نمود عینی دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «چراغی در مه» در گفتگویی با خبرنگار سینماپرس که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن انجام شد اظهار داشت: «گهواره ای برای مادر» فارغ از يک بستر و موضوع دينی و پرداختن به مسائل دنیوی، فیلمی است که با روح انسان ها در سراسر گیتی درگیر است و با توجه به آیه شریفه «وَ وَصَّینا الإِنسانَ بِوالِدیهِ إِحسانًا» و آموزه های دینی و اخلاقی ما ساخته شده است.

رضایی با تأکید بر اینکه در فیلم «گهواره ای برای مادر» این فرزند است که به مادر ادای دین می کند خاطرنشان کرد: این فیلم رسماً از آموزه های دینی برای تولید بهره جسته است و از این رو به نوعی شخصیت مادر این فیلم در حاشیه قرار گرفته است. در «گهواره ای برای مادر» این فرزند است که به وظیفه دینی، عرفی، شرعی و اخلاقی خود نسبت به مادرش عمل می کند و خوشبختانه واکنش های مخاطبان نیز نسبت به این دیدگاه بسیار مثبت بوده است.

وی ادامه داد: من معتقدم که یک فیلمساز رسالتش یادآوری کردن ارزش های معنوی زیادی است که متأسفانه فرهنگ غربی آن ها را از بین برده است. خوشبختانه «گهواره ای برای مادر» همه مخاطبانش را به ناخودآگاه شان باز می گرداند و من خدا را شاکرم که مخاطبان این فیلم در تمامی رده های سنی و عقیدتی با آن ارتباط بسیار خوبی را برقرار نمودند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: جالب ترین نکته ای که برای من وجود داشت ارتباط بسیار خوب نوجوانانی بود که با این فیلم ارتباط بسیار خوبی را برقرار کرده بودند و در محافل و مجامع گوناگون این را به من گفته اند که بعد از تماشای این فیلم به یاد والدین شان افتاده اند و از اینکه مدتی از آن ها دور بوده اند شرمنده هستند و می خواهند مابقی زندگی شان را به خدمت والدین شان بپردازند.

کارگردان فیلم سینمایی «دختر، مادر، دختر» سپس افزود: جایگاه مادر در زندگی شخصی من آنقدر بالا است که هرگاه نام مادرم را به میان می آورم اشک در چشمانم جمع می شود و معتقدم که آنقدر مقام و شأن مادر بالاست که انسان با هیچ گونه ادبیاتی نمی تواند پاسخگوی آن باشد. مادر در گرانبهایی است که در زندگی انسان ها تنها ۱ بار می آید و آدمی باید با کمال خضوع و ادب با او برخورد کند و خواسته هایش را برآورده سازد. من شخصاً معتقدم در زندگی ام هرچه دارم به فضل دعای والدینم به ویژه مادرم است و از این رو همواره با دیده احترام به این شخصیت می نگرم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه «مادر» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی بهترین فیلمی است که تاکنون درباره مادران ساخته شده است، اظهار داشت: من شخصاً بارها این فیلم را تماشا کرده ام و همیشه از مادری که در این فیلم حضور دارد تأثیرات مثبت زیادی گرفته ام. تأثیری که مادر در فیلم زنده یاد علی حاتمی دارد در سایر فیلم هایی که تاکنون در رابطه با جایگاه مادر ساخته شده اند کمتر دیده می شود.

این کارگردان ادامه داد: اما با این حال من زمانی که اقدام به ساخت «گهواره ای برای مادر» کردم خواستم دیدگاهم نسبت به فیلم «مادر» تأثیری بر ساخته ام نداشته باشد تا من بتوانم فیلم خودم را درباره جایگاه و شخصیت مادر بسازم. از این رو خلاف فیلم سینمایی «مادر» که در مورد مادری اسطوره ای بود که با حضورش بنیان از هم پاشیده خانواده اش را مستحکم می کرد و بعد از سال ها فرزندانش را زیر سقف خانه پدری گرد هم می آورد و با پرتوی حضورش کانون گرم خانواده را گرم می کرد، من سعی کردم در فیلمم به آموزه های دینی و اخلاقی در رابطه با این شخصیت بزرگ توجه داشته باشم.

رضایی یادآور شد: در هر صورت در فیلم هایی که با توجه به شخصیت و جایگاه مادران ساخته شده اند همیشه محتوای مشترکی وجود دارد و قطعاً اگر این سعادت نصیب من بشود قصد دارم که به زودی فیلم جدیدی را درباره شخصیت و جایگاه مادران بسازم که قطعاً با فیلم قبلی من تفاوت های بسیاری خواهد داشت.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.