یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

حکایت زندگی ۴ دختر در شبکه دو سیما

گفتگوی سینماپرس با کارگردان سریال «شهر من شیراز»/ بنایی: قصدم ترویج فرهنگ همیاری میان مردم است

سریال "شهر من شیراز"

سینماپرس: محمد بنایی تهیه کننده و کارگردان تلویزیون گفت: فرهنگ همیاری و همکاری به عنوان یک فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی متأسفانه طی سال های اخیر در میان آحاد افراد جامعه کم شده و سریال «شهر من شیراز» هم در راستای ترویج همین مسئله میان مردم ساخته شده است.

کارگردان سریال تلویزیونی «شهر من شیراز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئله شورا و همکاری میان افراد جامعه آنچنان پر اهمیت و بزرگ است که در دین و ادبیات ما نیز به شدت بر لزوم توجه به آن تأکید شده است و خوشبختانه در میهن اسلامی ما نیز مردم به مسئله «درد مشترک» توجه ویژه ای دارند و از همین رو است که در کارهای خیر و شر به یکدیگر کمک می رسانند. جامعه ما نیز بعد از طی کردن فراز و نشیب های بسیار در حال حاضر نیاز به اجماع عمومی مردم برای همیاری و همکاری پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از کلیدهای موفقیت ما در طول تاریخ همکاری و همیاری مردم بوده است اظهار داشت: ما مردمی هستیم که همیشه با کمک و همیاری توانستیم با مشکلات و مسائل گوناگونی از جمله تهاجم فرهنگی بیگانگان مقابله کنیم و این مهم نکته کلیدی فرهنگ غنی ما است که در فرهنگ های دیگر به ویژه در کشورهای غربی این مسئله کمتر دیده می شود چرا که ما در طول تاریخ پیش زمینه های زیادی در این راستا داریم که جوامع دیگر آن را ندارند.

بنایی خاطرنشان کرد: توجه به این مقوله بسیار مهم فرهنگی و دینی باعث شد تا ما به سمت تولید یک سریال تلویزیونی با این مضمون گرایش پیدا کنیم. در سریال «شهر من شیراز» ۴ دختر یکدیگر را برای برون رفت از معضلات و مشکلات شخصی و محلی شان همیاری می کنند و بار زندگی یکدیگر را بر دوش می کشند.

وی ادامه داد: شاید در وهله اول اینگونه به نظر بیاید که با وجود ۴ شخصیت اصلی زن در این سریال «شهر من شیراز» یک اثر زنانه است در صورتی که اینگونه نیست و این سریال قصد داشته جایگاه زنان ایرانی در خانواده ها را به درستی به تصویر بکشد. چرا که زنان ایرانی همواره نجیب و صادقاه به خانواده های خود خدمت می کنند و یکی دیگر از ویژگی های آن ها وفاداری شان نسبت به خانواده هایشان است. زنان ایرانی در کنار همسر خوب بودن مادرانی بسیار قابل اعتماد و مسئول هستند که همین امر تفاوت های آن ها را با سایر زنان دنیا آشکار می سازد.

این تهیه کننده و کارگردان با تأکید بر اینکه نگاه ما در این سریال نگاهی آرمان خواهانه نیست گفت: به عقیده من این سریال می تواند خانواده هایی را که از هم دور افتاده اند دوباره به سوی یکدیگر سوق بدهد. از سوی دیگر پیام اصلی «شهر من شیراز» نبرد با مشکلات است و این مسئله مهمترین پیام این سریال است که می خواهد کارهای جمعی و شورایی را به تصویر بکشد. «شهر من شیراز» نشان می دهد که در هنگام مواجه با مشکلات هیچ کس نباید از میدان به در برود.

وی افزود: ما برای اینکه مخاطبان در این اثر تلویزیونی بتوانند پیام را به خوبی درک کنند از هرگونه شعارزدگی های گل درشت به شدت دوری گزیدیم و سعی کردیم با بیانی طنز آن ها را به سوی پذیرش اینگونه مسائل سوق دهیم.

بنایی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد چرایی استفاده از یک بازیگر ایتالیایی در این سریال گفت: ما بسیار خوش شانس هستیم و از ابتدا تصمیم داشتیم که برای این سریال بازیگری ایتالیایی را بیاوریم که با تلاش و جدیت تمامی دوستان در تیم تولید این امر محقق شد و توانستیم خام کلارا کرونا را که در تئاتر فرانسه و ایتالیا به عنوان یکی از مطرح ترین بازیگران به حساب می آیند در این سریال به عنوان بازیگر داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه کلارا کرونا در دانشگاه ایران به عنوان استاد ادبیات ایتالیایی مشغول به کار است اظهار داشت: ایشان از نظر زبان مشکلی برای ارتباط با ما در این اثر تلویزیونی نداشتند و ما توانستیم با تمرینات متوالی ایشان را به صورت دقیق و جدی وارد این سریال کنیم که بخشی از بار طنز این سریال نیز بر عهده ایشان است و قطعاً حضورشان سریال را طی قسمت های آتی بسیار جذاب تر و شیرین تر می کند.

این کارگردان سپس در مورد نحوه انتخاب سایر بازیگران «شهر من شیراز» گفت: زیبا بروفه، فلامک جنیدی، حدیث فولادوند، روشنک عجمیان و پرستو صالحی بر اساس توانایی ها و تجربه های قبلی شان انتخاب شدند و سبک بازی اکثر بازیگران این سریال نزدیک به هم است و همین موضوع باعث شده است تا یکدستی بیشتری در بازی ایجاد شود.

بنایی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد اینکه چرا در این سریال که داستان آن در شهرستان اتفاق می افتد بازیگران لهجه ندارند اظهار داشت: از آنجا که برخی از تجربه های قبلی ساخت سریال ها در تلویزیون نشان داده بود که استفاده از لهجه می تواند اعتراض بخشی از هم میهنان مان را در پی داشته باشد ما برآن شدیم تا در سریال «شهر من شیراز» از هیچ گونه لهجه ای استفاده نکنیم تا به هیچ یک از قومیت های کشور عزیزمان توهینی نشود.

وی در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز خرسندی از اینکه این سریال بدون هرگونه ممیزی به تولید و پخش رسیده است گفت: من و علی اکبر محلوجیان به عنوان فیلمنامه نویس سریال «شهر من شیراز» در تمامی دوران نگارش مشورت های بسیاری با شورای پروانه ساخت داشتیم و این تعامل مناسب توانست ما را تا آنجا یاری دهد که این سریال بدور از هرگونه حاشیه ای تولید شود و ما در پخش با هیچ گونه ممیزی و تغییر روبرو نشویم.

گفتنی است؛ این مجموعه تلویزیونی در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای قصه زندگی چهار زن (زیبا بروفه، پرستو صالحی، روشنک عجمیان و حدیث فولادوند) را روایت می‌کند که هر کدام به نوعی درگیر مسائل خانوادگی و اجتماعی هستند و می کوشند از زیر بار مشکلات سر بلند بیرون بیایند.

از دیگر عوامل این سریال می‌توان به مجری طرح و مدیر تولید: ونداد بنایی، طراح گریم: حسن پهلوان زاده، مدیر تصویر برداری: هوشنگ بنایی، صدابردار: بابک نیازی، طراح لباس و جانشین تولید: سمیه سنقری، تدوین: محمد جواد رجب زاده، آهنگساز: علیرضا اکبر پور، صداگذاری: روناک جعفری و محمد حسین مهرجو، مدیر تدارکات: داوود پارسا، منشی صحنه: مریم بابک، طراح صحنه ونداد بنایی و محمد قره گوزلو  اشاره کرد.

این سریال به سفارش گروه خانواده و فرهنگ شبکه دو و بر اساس فیلمنامه‌ای از علی اکبر محلوجیان تولید شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.