سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

درخواست از مردم برای معرفی مهندسین دوران دفاع مقدس/ «قیصری» مجموعه مستند ۱۳ قسمتی می‌سازد

محسن قیصری

سینماپرس: محسن قیصری کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ساخت مجموعه ای مستند با موضوع مهندسی جبهه ها در دوران دفاع مقدس را در دست دارم. این مجموعه ۱۳ قسمت است و هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده است.

قیصری افزود: حدود ۵ ماه است که تحقیقات را به صورت میدانی و مکتوب آغاز کرده و با بیش از ۳۰ تا ۳۵ نفر از فعالان مهندسی در دوران دفاع مقدس گفتگو داشته ایم. در این مستند به طور کلی به این مسأله نیز می پردازیم که مهندسی در دوران جنگ به چه معنا است.

این کارگردان در ادامه این بحث اظهار داشت: در زمان جنگ نیروهای قدرتمندی برای انجام فعالیت های مهندسی وارد کار می شدند. از جمله کارهایی که این گروه انجام می داد ایجاد موانع، ایجاد خاکریز، ساخت دریاچه های مصنوعی و... بود که در این مستند به آنها خواهیم پرداخت.

وی اضافه کرد: این مهندسان شرایط جنگ را برای نیروهای خودی تسهیل می کردند و با توجه به کار حساسی که داشتند به فعالیت های ارزشمندشان چندان پرداخته نشده است.

وی خاطر نشان کرد: با ادامه جنگ ضرورت  استفاده از توانمندیهای مهندسان بیشتر می شد و از همین رو ما در دوران ۸ سال دفاع مقدس به تکنیک های مهندسی فراوانی دست یافتیم که به پیشروی نیروهایمان کمک می کرد. در این مستند به فعالیت این مهندسان برای ساخت دژ، خاکریز، سنگر، جاده و راهسازی، ایجاد انواع مراکز اورژانس و... پرداخته خواهد شد.

قیصری خاطرنشان کرد: یکی از با اهمیت ترین کارهایی که این گروه انجام می دادند ساخت مراکز اورژانس در نزدیکی خط مقدم جنگ بود که مدت زمان انتقال بیماران به مراکز درمانی را به حداقل می رساند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: هر قسمت این مجموعه ۳۰ دقیقه است که به تهیه کنندگی خودم و سفارش معاونت مهندسی سپاه ساخته می شود.

وی گفت: تا امروز حدود ۷۰ درصد تصویربرداری این اثر به پایان رسیده و هدف ما مصاحبه با شخصیت های اصلی دست اندرکار بوده است. از طرفی ما به نقش فعالیت های مهندسی در عملیات های بزرگی چون فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر ۸ و... نیز پرداخته و به صورت موضوعی آن ها را دنبال کرده ایم. 

وی افزود: درباره جنگ ناگفته های بسیاری وجود دارد و فعالیت مهندسان جنگی یکی از این مسائل است. این مهندسان ابتکار عمل های بسیاری داشته اند که در موفقیت نیروهای کشورمان در نقاط مختلف جنگ بخش اعظمی را سهیم هستند. خوشحالم که این توفیق به من دست داده تا بتوانم گوشه ای از زحمات این زحمت کشان را به تصویر کشیده و در کمترین حد جبران کنم.

قیصری گفته هایش را با یک درخواست به پایان رساند و گفت: از مردم می خواهم که اگر در زمینه مهندسی جبهه اشخاصی را می شناسند از طریق ایمیل Iranmediahouse@gmail.com با ما همکاری کرده و ما را در ساخت این مستند یاری دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.