جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵

«آیت الکرسی» موضوع تنها مستند ایرانی حاضر در جشنواره فجر

تسنیم: «پروانه سفید» نام تنها مستند ایرانی حاضر در بخش غیررقابتی سینما حقیقت بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که در کنار ۱۱ مستند خارجی از کشورهای پرو، اتریش، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، انگلیس، آمریکا و ... به نمایش درمی‌آید.

 «پروانه سفید» نام تنها مستند ایرانی حاضر در بخش غیررقابتی سینما حقیقت بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که در کنار 11 مستند خارجی از کشورهای پرو، اتریش، فرانسه، آلمان،  فنلاند، رواندا، استونی، هلند، بلژیک، انگلیس، دانمارک و آمریکا به نمایش در می‌آید.‌

«پروانه سفید» به کارگردانی بهروز نورانی پور محصول شبکه الکوثر است. این مستند داستانی و شاعرانه که درباره «آیت‌الکرسی» است، آرزوهای سلما خاتون را برای نوه متولد شده‌اش در قالب روایت داستانی به تصویر می‌کشد.

در «پروانه سفید» که برای اولین با در سازمان صدا و سیما با فرمت 4k تهیه و تولید شده است، بازیگرانی همچون مریم رستمی، هوشنگ رضایی، کارن بدوحیان، محسن بریمانی و فرهنگ زادمهر نقش آفرینی کرده‌اند.

گفته می‌شود برخی از پلان های این مستند شاعرانه با طراحی سه بعدی اختصاصی برگرفته از نماهای پروژه تولید شده است.

 بهروز نورانی‌پور بیش از 21 مستند فاخر از جمله «جنایت در سکوت» و «خدا اشتباه نمی‌کند» را تهیه و کارگردانی کرده که در جشنواره‌های مستند لهستان،کمبریج لندن ،مستند وین، پالرمو ایتالیا، شیکاگوی آمریکا ،جیپورهندوستان و... موفق به دریافت جایزه مستند برتر شده است.

البته بهروز نورانی‌پور تنها فیلمساز ایرانی نیست که در این بخش از جشنواره حضور دارد. محمود بهرازنیا دیگر مستندساز ایرانی است که با فیلم «پاره تن من» در بخش غیررقابتی سینما حقیقت بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «پاره تن من» یکی از 3 فیلم مستندی است که به نمایندگی از آلمان در این بخش حضور دارد.

«پاره تن من» فیلمی درباره «ویم وندرس» یکی از چهره‌های سرشناس سینمای معاصر آلمان است. وندرس، عکاس، نویسنده، تهیه‌کننده و از بزرگ‌ترین کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان سینمای اروپا و جهان است و در کنار ورنر هرتزوگ، از نوابغ سینمای آلمان به حساب می‌آید. 

در کارنامه کاری بهرازنیا علاوه بر ساخت مستندهای متعدد برای شبکه‌های آلمانی، تولید مستندی درباره تهمینه میلانی نیز دیده می‌شود. وی هم‌چنین در فیلم‌های «جمعه» به کارگردانی حسن یکتاپناه در سال 2000 ، «باران» ساخته مجید مجیدی سال 2001، «بید مجنون» به کارگردانی مجید مجیدی سال 2007 و «چمدان» ساخته مانی حقیقی سال 2010 نقش آفرینی کرده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.