یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

آغاز اکران یک فیلم در سینماهای گروه هنر و تجربه

اوتادی: حضور کیانیان در «پنج تا پنج» بزرگترین و بهترین اتفاق زندگی من است!

رضا کیانیان در فیلم سینمایی پنج تا پنج

سینماپرس: تارا اوتادی کارگردان فیلم سینمایی «پنج تا پنج» همزمان با آغاز اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه معتقد است ایفای نقش اول فیلمش توسط رضا کیانیان بزرگترین و بهترین اتفاق زندگی اش بوده است.

اوتادی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «پنج تا پنج» بر اساس طرحی از ماهان حیدری ساخته شد. این فیلم برداشتی آزاد از نمایشنامه «پنچری» به قلم فردریش دورنمات نمایشنامه نویس مطرح آلمانی است و از آنجا که احساس می کردم نمایشنامه دورنمات ضمن داستان جذاب و پر کشش، از پتانسیل بالایی برای بدل شدن به فیلمنامه برخوردار است تصمیم گرفتم تا این فیلم را به عنوان اولین اثر سینمایی ام جلوی دوربین ببرم.

وی با تأکید بر اینکه داستان این نمایشنامه در یک لوکیشن ثابت می گذرد و در کل آن هیچ شخصیت زنی وجود ندارد اظهار داشت: من هنگام تبدیل کردن متن نمایشنامه به فیلمنامه به شدت به ساختار اصلی آن وفادار ماندم و از آنجا که دیدم وجود یک لوکیشن ثابت و یا عدم استفاده از بازیگر زن هیچ لطمه ای به این فیلم وارد نخواهد ساخت تصمیم گرفتم که بدون دست بردن در ساختار اصلی نمایشنامه دورنمات «پنچری» را به فیلمنامه تبدیل کنم.

این کارگردان سینما در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: عدم استفاده از بازیگر زن و تغییر کلی در ساختار نمایشنامه باعث شد تا من با مخالفت های جدی و عدیده ای روبرو شوم، چرا که عده بسیاری از اهالی سینما که در جریان تولید این فیلم بودند به من می گفتند که مردم از چنین آثاری استقبال نخواهند کرد اما من با لجبازی هرچه تمام تر و بالاخص با راهنمایی ها و مشاوره های سعید اسدی که تهیه کنندگی «پنج تا پنج» را بر عهده داشت روی این امر اصرار کردم و وقتی بنا به قوانین سازمان سینمایی مجبور به استفاده یک مشاور برای کار شدم از آقای کیانیان درخواست کردم تا مرا در این پروژه یاری دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای کیانیان بازیگر سرشناسی هستند و من هم در سینما شناخته شده نبودم، فکر نمی کردم که ایشان بپذیرند تا به عنوان مشاور در کنار من حضور پیدا کنند اما وقتی فیلمنامه را برایشان ارسال کردم با بنده تماس گرفتند و گفتند فیلمنامه بسیار فوق العاده بود. از همین رو در ابتدا ایشان به عنوان مشاور با ما قرارداد بستند و طی مدت کوتاهی دخل و تصرف کوچکی روی فیلمنامه انجام دادند و سپس قرار شد که در نقش «صابر ساعدی» گه یک جراح مغز و اعصاب است ایفای نقش کنند که این مسئله بزرگترین و بهترین اتفاق زندگی من بود.

کارگردان فیلم سینمایی «پنج تا پنج» سپس در مورد انتخاب سایر بازیگران این فیلم سینمایی گفت: بعد از قطعی شدن حضور آقای کیانیان با نظر مثبت ایشان از آقای شمس لنگرودی دعوت به کار کردیم و سپس از آنجایی که «صدا» در این فیلم بسیار مهم بود و بازیگران کار در ۹۰ درصد فیلم با یکدیگر مکالمه داشتند از هنرمندانی چون تورج نصر، علی اصغر شهبازی و محمدعلی دیباج، دوبلورهای باسابقه و پیشکسوت سینمای ایران دعوت کردیم تا در این فیلم حضور داشته باشند که خوشبختانه این امر محقق شد.

اوتادی در مورد داستان این فیلم سینمایی اظهار داشت: «پنج تا پنج» در مورد یک پزشک ۵۵ ساله مغزو اعصاب به نام صابر ساعدی با بازی رضا کیانیان است که با اتوموبیل خود در حال سفر است اما در میانه سفر با خراب شدن اتوموبیلش مجبور می شود به خانه ای ویلایی که در آن اطراف است و اتاق اجاره می دهد مراجعه کند. دکتر وقتی به خانه می رسد با ۴ مرد میانسال که همگی بازنشسته قوه قضائیه هستند روبرو می شود که یکی از آن ها دادستان دادگاه بوده است. دکتر هنگام مکالمه با آن ها از اتفاقات زندگی خود سخن می گوید و از ناگفته هایی همچون اینکه در زندگی اش به خاطر پول کارهای کثیفی انجام داده پرده می گشاید.

وی در همین راستا افزود: ادامه فیلم به تقابل میان این شخصیت ها و دکتر باز می گردد. کارمندان بازنشسته قوه قضائیه همگی به انسانیت قائل هستند این در حالی است که دکتر دنیا را مانند یک جنگل تصور می کند که هر که زور و قدرتش بیشتر است باید به ثروت بیشتری دست پیدا کند اما در نهایت این پزشک در دادگاه دوستانه ای که برگزار شده محکوم می شود.  

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: با اینکه این فیلم در فضایی خاص می گذرد اما داستان اجتماعی و عامه پسندی دارد که می تواند برای مخاطبان قابل فهم باشد. حرف اصلی فیلم انسانیت است و ما می خواهیم به مخاطبان خود این پیام را بدهیم که به خاطر پول و ثروت نباید دست به هر کاری بزنند.

اوتادی در خاتمه این گفتگو در مورد اینکه چرا نام این فیلم «پنج تا پنج» شده است اظهار داشت: از جایی که داستان این فیلم از یک ۵ عصر تا ۵ صبح می گذرد و داستان آن در مورد یک پزشک ۵۵ ساله است ما نام این فیلم را «پنج تا پنج» گذاشتیم.

گفتنی است؛ از دیگر عوامل این فیلم می توان به انتخاب بازیگر و مجری طرح: ماهان حیدری، تهیه کننده: سعید اسدی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، مدیر تولید: علی درخشنده، مشاور رسانه ای: بهناز شیربانی، مدیر جلوه های ویژه: آرش آقا بیک اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.