یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

مستندی در مرحله تدوین

«لامپ سوخته»؛ حکایت زندگی نخبگان و مخترعانی که در جامعه دیده نمی‌شوند!

علی همراز

سینماپرس: علی همراز کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اثری مستند با عنوان «لامپ سوخته» در مرحله تدوین دارم. این فیلم به نخبگان و مخترعان مختلف می پردازد که با مشکلات فراوانی روبرو هستند و علی رغم اینکه می توانند جزو کارآفرینان کشور باشند، کنار گذاشته شده اند.

همراز خاطرنشان کرد: در این مستند که به تهیه کنندگی مهدی شاه‌محمدی ساخته می شود نگاهی نسبتاً انتقادی به بیکاری و مهاجرت نخبگان و مخترعان داریم، بسیاری از نخبگان هستند که به دلیل نبود شرایط مناسب و خستگی از مشکلاتی که پیش رویشان قرار دارد به اشتغال در کارهای دیگر می پردازند که در این فیلم به این مسائل پرداخته شده است.

وی در ادامه این بحث افزود: در این مستند به تأثیرگذاری حضور نخبگان در جامعه پرداخته می شود؛ بگونه ای وجود آنها چه تأثیری در جامعه می تواند داشته باشد و نبودشان چه ضربه ای به جامعه وارد می سازد.

این کارگردان اظهار داشت: در ساخت این فیلم ۴۵ دقیقه ای که دارای فضایی طنزآمیز است محمد حدادی در مقام تصویربردار با ما همکاری می‌کند و ساخت این فیلم نیز همانند سایر آثارم به گونه‌ای است که تصویربرداری آن همراه با تدوین همچنان ادامه دارد. طبق قراری که با تهیه کننده دارم این فیلم قرار است از تلویزیون پخش شود و از آن جهت که فیلم های مستند تلویزیونی با مستندهای سینمایی دارای ساختار متفاوتی هستند؛ ما سعی داشته ایم که این فیلم را مناسب با استانداردهای تلویزیون بسازیم.

همراز از ساخت مستندی دیگر خبر داد و گفت: همچنین ساخت فیلمی را در دست دارم که در حال حاضر در مرحله تصویربرداری و مونتاژ همزمان است.

وی خاطر نشان ساخت: ایده اصلی این فیلم با جمله شاعری آلمانی به نام لیختنبرگ در ذهنم شکل گرفت، این شاعر در جمله ای اینچنین اظهار داشته است که تنها تلفیق رویا و واقعیت است که می تواند زندگی یک انسان کامل را به وجود آورد. مشخص کردن این مسأله که چه چیز واقعیت و چه چیز غیر واقعی است مسأله ای است که فکر می کنم ذهن خیلی از مستندسازان را به خود جلب کرده است.

وی افزود: این گفته لیختنبرگ مرا به این ایده رساند که فیلمی در رابطه با موضوع واقعیت و ماهیت اصلی آن بسازم. در این فیلم به این موضوع می پردازیم که منظور از واقعیت چیست و آن چیزهایی که در زندگی می‌بینیم واقعیت است یا خیر. من فکر می کنم خیلی از مسائلی که گروه های مختلف انسانی نسبت به واقعیت دارند متفاوت است، به عنوان مثال اکثر افرادی که در جامعه می بینیم شخصیت متفاوتی در تنهاییشان دارند و ما واقعیت شخصیت افراد را نمی توانیم متوجه شویم و واقعی بودن آن چیزی که شاهدش هستیم اصلاً مشخص نیست. این فیلم با عنوان موقت «این فیلم واقعی نیست» ساخته می شود.

این کارگردان در ادامه با اشاره به ساختار خاصی که برای فیلمش در نظر گرفته است خاطرنشان کرد: فیلمسازانی چون آنیس واردا در دهه ۶۰ تا ۷۰ میلادی فضاهای خاصی در مستندسازی تجربه کرده اند که این شکل فیلمسازی با در نظر گرفتن قواعد کلاسیک سینما را بسیاری از صاحب نظران شاید فیلم مستند ندانند.

همراز در ادامه اظهار داشت: تعریف مستند در دنیا به سمتی دیگر رفته است و ما تنها در سطح ساخت فیلم های مستند باقی مانده ایم. ساخت آثار تلفیقی به گونه ای است که امروز در سینمای جهان بیش از هر چیز مورد استقبال قرار می گیرد و تعریف سینمای مستند تا حد زیادی نسبت به گذشته تغییر کرده است. از آنجا که به طنز خیلی معتقدم سعی داشتم فیلم را در فضایی طنازانه روایت کنم و این فیلم همانند سایر آثارم به صورت تک نفره ساخته می شود.

وی در پایان اظهار داشت: آخرین اثر من با عنوان «آقای بیکار» نیز قرار است طی روزهای آینده در گروه هنر و تجربه اکران شود.

نظرات

  • parvin ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ - ۱۶:۰۶
    0 0
    با سلام من آخرین فیلم این کارگردان جوان را به نام (آقای بیکار) دیدم ،فیلمی بسیار تاثیر گذار و حرفه ای بود . خوشحالم که در حال ساختن فیلم های جدید هستند. برای آقای علی همراز آرزوی روزهای درخشان در عرصه های بین المللی را دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.