چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۸

گفتگو با سینماگران درباره روز ملی«خلیج فارس»

«سینما»؛ بهترین ابزار برای تثبیت هویت تاریخی کشور / همه دستگاه‌های دولتی باید دست بکار شوند

احمدجو-دری-علی اکبری

سینماپرس: علیرضا انتظاری/ همه نهادها و دستگاه های دولتی می بایست با ورود به تولید فیلم هایی در زمینه خلیج فارس جلوی تهاجم فرهنگی دشمنان ایستادگی کرده و از طریق تولید فیلم سرمایه گذاری های مناسبی را برای نشان دادن هویت ملی، تاریخی و بومی کشورمان به جهانیان انجام دهند تا کسی جرأت سخن پراکنی در مورد جغرافیای ایران را نداشته باشد.

خلیج فارس به جهت دارا بودن منابع انرژی از مهمترین نقاط استراتژیک میهن اسلامی مان و نیز یکی از حساس ترین راههای مواصلاتی میان کشورهای منطقه با اقصی نقاط دنیا  است؛ این موضوع به تنهایی باعث شده تا در طول تاریخ همواره اختلافات و منازعات زیادی که البته بیشتر آن ناشی از مسائل سیاسی بوده است بر سر خلیج فارس وجود داشته باشد. جالب تر آنکه برخی کشورهای حاشیه ای خلیج فارس که عمر برخی آنها حتی به ۵۰ سال نیز نمی رسد در این میان با حیله های فراوان خواسته اند تا عنوان خلیج فارس را به نام خود مصادره کرده و بر این خلیج و آبهای نیلگونش، نام معجول «خلیج ع ر ب ی» بگذارند که مقامات سیاسی کشورمان طی سال های اخیر مقابل این حرکت های مذبوحانه واکنش های خوبی نشان داده اند.

سینماپرس همزمان با ۱۰ اردیبهشت ماه که «روز ملی خلیج فارس» نامیده شده است با ۳ تن از سینماگران شاخص ایران که تاکنون در زمینه تولید آثار تاریخی با محوریت مسائل میهنی و بومی تلاش نموده اند، در مورد چرایی عدم ورود  جدی سینما به تولید فیلمی در مورد خلیج فارس و به نوعی دفاع از حریم این بخش از سرزمین ایران اسلامی گفتگویی داشته که ماحصل آن از نظر مخاطبان سینماپرس می گذرد:

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در این باره گفت: من شخصاً مدت ها است که یک فیلمنامه در مورد خلیج فارس به نام «هندورابی» با در نظر گرفتن مخاطب در سطح بین المللی نوشته ام که تولید آن به تولید عظیمی احتیاج دارد اما متأسفانه هیچ یک از مسئولان طی ۵ سالی که من این فیلمنامه را برای ساخت به آن ها ارائه کرده ام برای تولید این فیلم حمایتی نکرده اند.

کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» سپس با تأکید بر اینکه مردم میهن ما همواره روی موضوع خلیج فارس حساس هستند و در طول تاریخ هیچ گاه از اهمیت این نقطه استراتژیکی کاسته نشده است، اظهار داشت: به شهادت همه نقشه های بین المللی به ویژه کشورهای اروپایی از جمله انگلستان که حتی این نقشه ها را در دانشکده هایی همچون «کمبریج» در اختیار دانشجویان خود می گذارند، نام خلیج فارس از ابتدا همین بوده اما برخی کشورهای کوچک عربی طی سال های اخیر همواره درصدد بوده اند تا با تحریک ایرانیان این خلیج را به خلیج ع ر ب ی و یا خلیج بدون پسوند تبدیل کنند اما خوشبختانه با اقدام مناسب دستگاه دیپلماسی و حرکت های خودجوش مردمی این امر همواره ناکام مانده است.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: در حوزه سینما باید طرح های هوشمندانه ای برای ورود به تولید فیلم در رابطه با خلیج فارس اتفاق بیفتد و نمی شود که طرح های سردستی و بدون تفکر را برای تولید این گونه آثار به کار گرفت. از این رو من چندی قبل فیلمنامه ام را به دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادم و به ایشان گفتم که برای تولید یک فیلم با موضوع و محوریت خلیج فارس هرچه سریعتر اقدام کنید.

دری ادامه داد: سینما هنر مهم و تأثیر گذاری در جهان است و اگر ما در این هنر مهم با مستندات خود اروپایی ها و انگلیسی ها و آمریکایی ها تصویر واقعی خلیج فارس را نشان دهیم می توانیم پنهان کاری ها و دروغ های غربی ها را نیز با زیرکی و هوشمندی مطرح کنیم تا آن ها نیز مجبور شوند واقعیات را در مورد خلیج فارس را بازگو کنند.  

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» سپس با تأکید بر اینکه ما باید در کشورمان همان گونه که به تاریخ صدر اسلام در سینما توجه نشان می دهیم به مقوله های بومی و میهنی که از نظر استراتژیک اهمیت بالایی دارند نیز بپردازیم، گفت: تمامی مسئولان کشور باید برای سرزمین و تاریخ و جغرافیا هزینه خوبی انجام دهند و نباید این شبهه در داخل و خارج از کشور به وجود بیاید که ما برای آثاری که به جنبه های ملی و میهنی مان می پردازند توجهی نداریم.

این کارگردان ادامه داد: برخی از افراد همواره درصدد هستند بودجه های سنگین تولید این گونه فیلم های سینمایی را مانع تولید آن ها بدانند اما اگر تمامی دستگاه ها و نهادهای مسئول و ذیربط از جمله وزارت امور خارجه و همچنین تمامی وزارتخانه ها و نهادهای دیگر در کشور دست در دست هم دهند و بخشی از بودجه های روابط عمومی و تبلیغات خود را به صورت سالانه در اختیار سازمان سینمایی به عنوان تنها متولی سینمای ایران برای تولید آثار مهم و استراتژیک ملی بگذارند، مشکل بودجه حل شده و ما می توانیم هر سال حداقل یک فیلم بزرگ با رعایت تمامی قواعد و استانداردهای بین المللی در کشورمان بسازیم.

وی همچنین از ارگان های نظامی همچون ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حافظان انقلاب و آب و خاک میهن نیز درخواست کرد تا در زمینه تولید آثار فرهنگی و هنری در رابطه با خلیج فارس اقدام عاجلی صورت دهند و در این باره گفت: این یک فرصت برای کشور ما است و حتی می تواند از هزینه های جنگ نیز بکاهد. کار فرهنگی همواره در مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم ایستادگی می کند و تولید فیلم های سینمایی که بر ضد اهداف استکبار و استعمار باشد می تواند ما را در رسیدن به اهداف عالیه مان هدایت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «من و دبورا» در خاتمه افزود: ما برای شناساندن فرهنگ غنی خود به تمامی دول و ملت های دنیا می بایست از خرده فرهنگ ها دوری کنیم و با توجه ویژه به خصوصیات انسانی که امروزه مورد توجه مردم در سینما قرار گرفته است و با نگارش درام های پرکشش و جذاب دست به تولید آثار تاریخی بزنیم.

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: ما در طول ۸ سال دفاع مقدس و فیلم هایی که در آن دوران و طی سال های اخیر ساخته شده مرتباً به مسئله خلیج فارس پرداخته ایم و دوربین هایمان همواره روی خلیج فارس در حال گردش بوده اند اما تأکید موکد بر واژه خلیج فارس و مواردی که اخیراً کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به راه انداخته اند در آثار سینمایی ما تاکنون نمود عینی نداشته که دلیل عمده آن عدم سیاست گذاری های کلان مدیران فرهنگی در این راستا بوده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» سپس با تأکید بر اینکه سینما چندان نمی تواند پاسخگوی نیازهای استراتژیک ما در حال حاضر باشد اظهار داشت: ما اگر بخواهیم در سینما روی مسائلی همچون قدمت خلیج فارس و یا قدمت فرهنگی و هویتی این منطقه بپردازیم باید به تاریخ رجوع کنیم و سراغ این سوژه ها برویم که متأسفانه به دلیل فرهنگ سازی نامناسب این گونه آثار نمی توانند برای مخاطبان از جذابیت های چندانی برخوردار باشند. از همین رو ما باید در تلویزیون که مخاطبان عام تری دارد دست به تولید آثاری با داستان های جذاب و پرکشش بزنیم تا مخاطبان ضمن تماشای این سریال ها با قدمت تاریخی خلیج فارس نیز آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید از این رویکرد غافل شویم که مردم در ایران و سایر کشورهای جهان همیشه تشنه یادگیری هستند و هویت تاریخی است که می تواند به فریاد آن ها برسد. پس فیلمسازان ما باید با آگاهی کامل به این زمینه ها ورودی جدی پیدا کنند و در کنار سیاست گذاری های مدیران فرهنگی کشور بتوانند جایگاه سوق الجیشی خلیج فارس را به خوبی در آثار سینمایی و تلویزیونی به تصویر بکشند.

این تهیه کننده ضمن اشاره به اینکه همه دنیا می دانند خلیج فارس بخشی از خطه پهناور حمهوری اسلامی ایران است، گفت: آنچه که در تولید آثار فرهنگی و هنری پر اهمیت است پرداختن به قصه های تاریخی است که می تواند مخاطبان را به وجد آورده و آن ها را وادار به تماشای فیلم های تاریخی کند اما متأسفانه در اغلب فیلم هایی که تاکنون در سینمای ایران در جزایری مانند کیش و قشم تولید شده اند ما شاهد هیچ گونه هویت ملی نیستیم و همگی سازندگان آثار قصد آن را داشته اند تا با استفاده از این لوکیشن ها به جذابیت های بصری فیلم شان اضافه کنند.

علی اکبری در خاتمه این گفتگو از سریال هایی مانند «دلیران تنگستان» به عنوان یکی از سریال های مهم تاریخی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: بهتر است سازندگان آثار تاریخی به سریال های تاریخی و پر بیننده ای همچون این سریال توجه داشته باشند تا بتوانند با درام های قوی مخاطبان را به سوی خود جذب کنند.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون ایران نیز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: خلیج فارس موضوع بسیار مهمی است که باید به آن به صورت جدی پرداخته شود و ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی در این راستا امری لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: هرچند که تولید آثار تاریخی این چنینی به ویژه آنکه در پهنه دریا می گذرند سختی های خاص خود را دارند و اجرای آن ها با اشکالات متعددی همراه است و ما در کشورمان فیلمسازان چندانی نداریم که بتوانند به این گونه فیلمسازی ورود پیدا کنند اما با توجه به اهمیت تاریخی و سیاسی خلیج فارس باید روی ساخت آثار فرهنگی و هنری در این زمینه توجه ویژه نشان داد.

این کارگردان سینمای ایران سپس پرداختن به موضوع خلیج فارس را مقابله ای با جنگ نرم و تهدید دشمنان برشمرد و اظهار داشت: هنر و به ویژه سینما باید به مسئله خلیج فارس بپردازند و پاسخ اهالی سینما در کنار سیاسیون می تواند به نوعی سرمایه گذاری درست برای آینده کشور محسوب شود. من معتقدم همه دستگاه های حاکمیت مسئول هستند تا به مقوله مهمی همچون خلیج فارس پرداخت و وردی جدی داشته باشند تا دشمنان برای این بخش از کشورمان دندان تیز نکنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «روزی روزگاری» در ادامه این گفتگو عدم وجود سرمایه لازم برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی را یکی از دلایل کم کاری سینماگران در این زمینه دانست و گفت: یکی از مواردی که باعث شده فیلمسازان حتی فکر تولید آثار عظیم و تاریخی را از اذهان خود بیرون کنند عدم سرمایه گذاری مناسب در این بخش است چرا که تجربه ثابت کرده پرداختن به چنین موضوعاتی آنچنان که باید با سلایق مخاطبان عام همخوانی ندارد و عدم استقبال آن ها از این گونه فیلم ها ضربات جبران ناپذیری را به کل سینما وارد می سازد.

احمدجو در بخش دیگری از این گفتگو حرکات برخی اعراب برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج ع ر ب ی را ابلهانه خواند و افزود: ما باید با ساخت فیلم های شاخص و درخشان با محوریت هویت ملی و بومی مان پاسخ محکمی به یاوه گویان و دشمنان بدهیم تا دیگر جرأت نکنند در مورد تاریخ و هویت ملت و کشور ما سخن پراکنی کنند.

این کارگردان افزود: دنیا باید بداند ما همان گونه که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به صورت تمام قد با بعثی ها مقابله کردیم اینک نیز در زمینه جنگ نرم دشمنان نیز با آن ها به ستیز خواهی پرداخت.

نظرات

  • مهدیار ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ - ۱۰:۲۵
    0 0
    فوق العاده بود واقعا سپاس شما به مسائلی انگشت میزارین که کمتر کسی به اون ها توجه میکنه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.