سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم/۱

الماسی: «مدرسه عالی سینما» بر فرهنگ ملی و انقلابی متکی باشد نه روش‌های رایج در سینمای اروپا و آمریکا!

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفت: متأسفانه طی سال های اخیر سینمای ایران همواره از هویت ملی و بومی غنی مان دور مانده و به دنیای غرب تمسک جسته است لذا مدرسه عالی سینما دیگر نباید پیرو کلیشه های رایج در سینما باشد و به جای آن باید از فرهنگ و هویت ملی و بومی و انقلابی برای تدریس هنرجویان بهره ببرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بهتر است سیاست گذاران و هیئت امنای مدرسه عالی سینما در ابتدای امر تمامی امکانات فرهنگی و تجربه های ادبی و هنری ایران زمین را که به موضوع سینما نزدیک است مطالعه و ارزیابی کنند تا برای تدریس در مدرسه عالی سینما روش های تازه ای داشته باشند. چرا که ساختار درونی و ماهوی سینمای کشور اگر از وجود بزرگان هنر و ادب ایران بهره ببرد می تواند تأثیرات گسترده ای را برای سینما و آیندگان داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» با اشاره به اینکه پرداخت بیش از حد و مطلق به موضوع قصه گویی و قهرمان سازی در آینده به سینما ضربه می زند، اظهار داشت: موضوع قهرمان پروری و قصه گویی از سینمای آمریکا نشأت گرفته است که چندان تفکری برای مخاطبان در پی ندارد؛ اما در فرهنگ و ادب ایرانی، قصه گویی در کنار تفکر مخاطب و خواننده به پیش می رود و نویسنده به نوعی مشارکت خواننده را برای دستیابی به یک نتیجه مشترک مد نظر قرار می دهد.

الماسی سپس خاطرنشان کرد: ما آثار بسیار خوبی در ادبیات کشورمان داریم که از جمله آن ها می توان به «کلیله و دمنه»، «شاهنامه» و «موش و گربه» اشاره کرد. این آثار به دلیل بار غنی معنایی شان می توانند در زمینه های مطالعاتی و پژوهشی دانشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرند و سینمای حرفه ای کشور ما نیز می تواند با تکیه روی این گونه آثار راه آینده خود را پیدا کند.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» ضمن انتقاد از اینکه مدیران سینمایی کشور و برخی از سینماگران در یکی دو سال گذشته در صدد هستند تا سینمای ایران را شبیه به هالیوود یا سنمای سایر کشورهای غربی کنند گفت: برخی مدیران سینمایی همواره نگران این هستند که چرا ما از استاندارهای سینمای آمریکا و اروپا فاصله داریم و آثارمان شبیه به آثار سینمای آنان نیست؛ در حالیکه این اشتباهی فاحش است که سینمای ما را رو به اضمحلال و نابودی برده و به همین دلیل ما مرتباً دچار نزول و پسرفت در سینمایمان شده ایم چرا که از نظر عقیدتی و فرهنگی با سینمای آمریکا و اروپا تفاوت های زیادی داریم و مخاطبان ما نمی توانند با آثاری که فرهنگ خود را در آن نمی بینند ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: آنچه که مهم است تا تمامی هنرجویان رشته سینما از آن آگاهی داشته باشند این است که سینما با تمامی هنرهای دیگر تفاوت های بسیار زیادی دارد و از دنیای تصویر و نشانه ها برای ارتباط با مخاطبانش بهره می گیرد تا بتوانند به صورت مستقیم به تبیین مفاهیم عمیق و ارزشمند بپردازد و مخاطبان را از بسیاری مسائل آگاه سازد. این ها بحث های بسیار ابتدایی است که هرگز در سینمای کشور ما مطرح نشده و به همین دلیل سینمای ایران تبدیل به یک روایت بیرونی ساده شده که از هرگونه درونمایه هنری و عقیدتی تهی مانده است.

این بازیگر سینمای ایران با تأکید بر اینکه توجه به فضای انقلاب و اتکا به فرامین و توصیه های رهبری باید در رأس امور فعالیتهای مدرسه عالی سینما باشد، اظهار داشت: ما باید هویت دینی و عرفی خودمان که محصول رنج ها، تجربه ها و مرارت های بی شمارمان است را در سینمایمان رشد، ظهور و بروز دهیم. ما باید از فضای انقلاب اسلامی و تأثیرات شگفت آن در سینمای کشورمان بهره ببریم تا بتوانیم سینمای ایران را به عنوان یک الگو و نمونه  به تمامی کشورهای دنیا معرفی کنیم.

الماسی در همین راستا ادامه داد: متولیان مدرسه عالی سینما باید جان مایه های تفکر شیعی را سرفصل تمامی کارهای خود قرار دهند و بیش از اینکه نگران اقتصاد سینما باشند به فرهنگی که در حال از بین رفتن است بیندیشند. چرا که تاکنون در سینمای کشور به بهانه اقتصاد بخش های عظیمی از فرهنگ ما تخریب شده و اگر این رویه همچنان بخواهد ادامه پیدا کند تا سال ها بعد ما دیگر نخواهیم توانست آسیب های این ضررها را جبران نماییم.

بازیگر فیلم سینمایی «کمیته مجازات» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: ما هیچ گاه نباید هجوم بیگانگان را از یاد ببریم. آن ها همواره درصدد هستند تا با ابزار و ادوات مدرن و به شیوه های خاص خودشان فرهنگ ملت ما را تخریب کرده و خواسته های خود را به ما تزریق کنند و شاید از این رو است که مخاطبان سینمای ایران به ذائقه ای عادت کرده اند که مربوط به فرهنگ ما نیست و هیچ شناختی از تعبیر و تفسیر روانشناسانه آن ندارند.

وی افزود: چینی ها، ترکها و کره ای ها شاید تنها مللی باشند که استفاده خوبی را از تجهیزات و ادوات مدرن سینمای جهان انجام داده اند و به نفع مردم و فرهنگ و حاکمیت خود آن را به کار گرفته اند که به عقیده من این مسئله باید در رأس عملکرد مدرسان مدرسه عالی سینما باشد تا دانشجویان این مدرسه بتوانند هنگامی که به صورت حرفه ای وارد سینما شدند به دور از تلخی ها و سیاه نمایی هایی که این روزها در سینمای ما به شدت باب شده است دست به ساخت آثاری درخشان بزنند که در کشور ما ماندگار شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «آشیانه مهر» ضمن انتقاد از رویه موجود در سینمای کشور گفت: متأسفانه طی سال های اخیر ما همواره شاهد بوده ایم که برخی فیلمسازان جوان که یکی دو فیلم اول شان فیلم های خوبی بودند و دیدگاه های مناسبتی در آن ها مستتر بود به دلیل رفتارهای غلط و سیاست گذاری های نامناسب مجبور شدند مسیر خود را عوض کنند و در دام کلیشه های رایج در سینما گرفتار شوند که استمرار این مسیر برای سینمای ایران خطرناک است.  

الماسی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم مسیر مدرسه عالی سینما به سمتی برود که ما کمتر شاهد تولید فیلم هایی باشیم که این روزها به اسم گروه «هنر و تجربه» نمایش داده می شوند و هیچ تفکری درون شان نهفته نیست و همان شخصیت خالق اثر درون شان نهفته شده است. همچنین امیدوارم این مدرسه بتواند راهی برای تعامل فکری، اندیشه، خردورزی و بازنمایی تمدن کهن ایرانی به جهانیان را ترسیم نماید.

نظرات

  • ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ - ۱۰:۳۷
    0 0
    چکار کنند متریال سینمایی اش را بدون حاشیه بگید از جنگ زرگری هم خودداری کنید خیلی دیر شده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.