دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲

مجسمه شهید چمران به لبنان می‌رود

مهر: طاهر شیخ‌الحکمایی از ساخت مجسمه نیم تنه شهید چمران برای نصب در لبنان خبر داد و درباره بی‌ینال مجسمه‌سازان، تغییر ساختمان انجمن مجسمه‌سازان و لزوم واکنش نشان دادن هنرمندان به اتفاقات روز سخن گفت.

طاهر شیخ الحکمایی هنرمند مجسمه‌ساز در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اتفاقات روز اظهار کرد: به نظرم بد نیست گاهی با هنرمندان درباره مسائل روز هم گپ زده شود. مثلا اینکه عربستان چه حقی دارد مانع از ورود هواپیمای غیرنظامی ایران حامل کمک‌های دارویی به آسمان یمن شود؟ بهتر است هنرمندان درباره چنین مسائلی با یکدیگر متحد باشند و مثلا کاریکاتوریست‌ها هنرشان را نسبت به چنین اتفاقی بروز بدهند یا طراحان طرح مشترکی خلق کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/26/4/1671977.jpg

برنامه‌ریزی برای برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی در آذر و دی

وی درباره فعالیت‌های خودش نیز گفت: من اخیرا بیشتر درگیر کلاس و تدریس بودم. از سوی دیگر به عنوان عضو شورای برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی، در جلسات برنامه‌ریزی برای این مناسبت شرکت می‌کنم. امیدوارم با همکاری وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر این بی‌ینال به خوبی برگزار شود.

این مجسمه‌ساز یادآور شد: تاکنون شورای سیاست‌گذاری بی‌ینال انتخاب و جلسات متعددی برگزار شده است. طبق توافق اخیرمان نیز احتمالا در پایان پاییز شاهد برگزاری بی‌ینال خواهیم بود. دبیر و ۹ نفر از هیات سیاستگذاری نیز انتخاب شده‌اند و کمیته‌ها به زودی فعال می‌شوند تا کارهای عملیاتی آغاز شود.

سعید شهلاپور دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران

شیخ‌الحکمایی در پاسخ به اینکه دبیر پیشنهادی چه کسی است، تصریح کرد: پیشنهاد دبیری به سعید شهلاپور شده و او هم این امر را پذیرفته است. اکنون درباره موضوعات خاص بی‌ینال صحبت می‌شود و فعلا باید هنرمندان برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کنند تا بعدها درباره ابعاد آثار و موضوعاتشان به نتیجه برسیم. این موضوعات در فراخوانی که به زودی منتشر می‌شود خواهد آمد.

وی تأکید کرد: البته همواره هنرمندان نسبت به موضوعات واکنش نشان می‌دهند و در کنار دغدغه‌های شخصی آنها، موضوعات کلی چون ایران سرزمین من، آسمان مال من است، انسان قرن ۲۱ و... وجود خواهد داشت. چهره شهر، مسائل اجتماعی و سیاسی نیز می‌تواند در کانون توجه هنرمندان قرار گیرد.

واکنش‌های فردی هنرمندان کارساز نیست

این هنرمند مجسمه‌ساز یادآور شد: شاید واکنش‌های فردی هنرمندان تأثیر کافی را نداشته باشد. بنابراین بهتر است  این مسائل به صورت یک طیف مطرح شود و همه جامعه هنری دست به دست هم دهند. اگر تعاملات این چنینی افزایش پیدا کند، بهتر می‌توان مسائل را مورد بررسی قرار داد و مسیر پیش رور را روشن کرد.

طاهر شیخ الحکمایی

انتقال انجمن مجسمه‌سازان به ساختمان جدید در آینده نزدیک

شیخ‌الحکمایی همچنین درباره وضعیت انجمن مجسمه‌سازان توضیح داد: طی انتخاباتی که چند ماه گذشته داشتیم، هیات مدیره جدید انتخاب شدند. نادر قشقایی به عنوان رییس انجمن و گروسیان، کاکاوند، جاوید، لاهوتی و... به عنوان به عنوان اعضا مشغول به فعالیت هستند. خبر جدید هم اینکه گرچه سه انجمن گرافیست‌ها، نقاشان و مجسمه سازان در ساختمان خانه هنرمندان شماره دو قرار گرفته‌اند اما به تازگی مدیریت خانه هنرمندان محل جدیدی را در نظر گرفته و در اختیار انجمن‌ها قرار داده‌ و از آنجا که ساختمان جدید واحدهای بیشتری دارد، حتی انجمن‌های بیشتری می‌توانند به زودی به آنجا نقل مکان کنند.

وی تأکید کرد: انجمن مجسمه‌سازان نمایندگان تمام اعضای این صنف هستند و آمادگی خود را برای همکاری با شهرداری اعلام کرده‌اند. هنرمندان می‌توانند درباره آثار حجمی مشورت بدهند و همکاری کنند. طبیعتا این تعامل می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری داشته باشد و شاهد کارهای بهتری در سطح شهر باشیم.

ساخت مجسمه شهید چمران برای لبنان

این مجسمه‌ساز در پایان درباره مجسمه در دست ساختش نیز گفت: مشغول ساخت مجسمه شهید چمران هستم که باید به زودی برنزی شود. این مجسمه را برای نصب در لبنان می‌سازم و پس از به پایان رسیدن ساخت آن، برای نصب ارسال خواهد شد. مجسمه شهید چمران نیم تنه است و ابعاد آن یک و نیم برابر اندازه طبیعی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.