دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰

حاشیه‌های فرهنگی و سینمایی ادامه خواهد داشت؟

خبر «رجانیوز» از رسیدن خط راس فتنه به مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید!

فیلم سینمایی خانه دختر

رجانیوز: صبح امروز نوشت: در نوروز امسال طی جلسه مشترکی، یکی از سران فتنه به مدیران ارشد فرهنگی دولت توصیه می‌کند که فرصت باقیمانده‌ی منتهی به توافق احتمالی هسته‌ای در تابستان ۹۴، بهترین فرصت برای انجام اصلاحات فرهنگی مدنظر دولت است؛ چرا که در این چند ماهه درگیری مردم و رسانه‌ها به مسائل هسته‌ای و عدم تمرکز روی حوزه‌های دیگر، حواشی احتمالی این اصلاحات فرهنگی را به حداقل می‌رساند.

 براساس این گزارش، در روزهای گذشته خبر اکران فیلم مسئله‌دار «خانه دختر» در رسانه‌های مختلف با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد و جنجال بسیاری به راه انداخت و در نهایت با موضع منطقی شورای صنفی نمایش، ماجرا برای مدتی ختم شد. اما اخبار حاکی از آن است که ظاهراً «خانه‌ی دختر» تنها یکی از فیلم‌های مسئله‌داری است که قرار است در روزهای آتی اکران شود.
 
 بعد از اینکه سخنگوی شورای صنفی نمایش در بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه سه اعلام کرد که بحث اکران این فیلم منافی عفت «خانه‌ی دختر» منتفی است، پرونده‌ی اکران جنجالی‌ترین فیلم جشنواره‌ی کم هیاهوی فجر سی و سوم به دلیل بحث‌های اخلاقی و بازنمایی معوج طیف مذهبی، به طور موقت مختومه اعلام شد تا شاید این خبر پایانی باشد بر حاشیه‌های این روزهای سینمای ایران. اما این حاشیه‌ها بلافاصله با زمزمه‌ی تلاش سازمان سینمایی برای اکران همزمان چند فیلم‌ حاشیه‌ساز دیگر دوباره قوت گرفت. فیلم‌هایی که اکران برخی‌ از آنها در جشنواره‌ی دو سال قبل (جشنواره‌ی سی و دوم در بهمن ۹۲) انتقادات فراوانی را برانگیخت و برخی دیگر نیز، از حضور در جشنواره‌ی سی و سوم فجر در بهمن ۹۳ محروم شدند تا بی سر و صدا و بدون جنجال، مجوز اکران عمومی بگیرند.
 

اما طبق شنیده‌های خبرنگار «رجانیوز»، این اقدام دولت برای اکران همزمان چند فیلم‌ حاشیه‌ساز، بی‌ارتباط به جلسه‌ی مشترک نوروزی چند تن از مدیران ارشد دولت با یکی از سران فتنه نیست. چنانچه اخبار رجانیوز حاکی از آن است که در این جلسه‌ی مشترک، یکی از سران فتنه به مدیران ارشد فرهنگی دولت توصیه می‌کند که فرصت باقیمانده‌ی منتهی به توافق احتمالی هسته‌ای در تابستان ۹۴ و هیاهوی سیاسی شکل گرفته در این ایام، بهترین فرصت برای انجام اصلاحات فرهنگی مدنظر دولت است؛ چرا که در این چند ماهه درگیری مردم و رسانه‌ها به مسائل هسته‌ای و عدم تمرکز روی حوزه‌های دیگر، حواشی احتمالی این اصلاحات فرهنگی را به حداقل می‌رساند. 


از همین رو، به نظر می‌رسد پروژه‌ی اکران همزمان چندین فیلم مسئله‌دار که اکران آنها قطعا با مخالفت‌های فراوانی روبرو خواهد شد، در روزهای اخیر در دستور کار دولت قرار گرفته است تا به زعم مسئولان فرهنگی دولت، از فرصتی که مسئله‌ی هسته‌ای در اختیارشان قرار داده است، نهایت استفاده را برده و آثار پشت در اکران مانده را روانه‌ی سینماها کنند. گرچه تجربه‌ی روزهای اخیر پیرامون نمونه‌هایی چون انتخاب هنرمندان مسئله‌دار و ضدانقلاب برای حضور در «بی‌ینال ونیز ۲۰۱۵» و اکران فیلم «خانه‌ی دختر» به خوبی نشان می‌دهد که رسانه‌ها و نهادهای موثری چون کمیسیون فرهنگی مجلس و حوزه‌ی هنری، با وجود اینکه مسئله‌ی توافق هسته‌ای بحث اصلی این روزهای کشور است، از تمرکز بر حوزه فرهنگ غافل نخواهند شد و طبعاً تلاش برای نمایش آثار حاشیه‌ساز، بدون واکنش نخواهد ماند و آرامش این روزهای حوزه سینما را برهم خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.