سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم

تأکید رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان بر تشکیل دوره های توجیهی استراتژیک برای اساتید مدرسه عالی سینما

سید ضیاء هاشمی

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینمای ایران گفت: «مدرسه عالی سینما» در کنار آنکه باید شرایط آکادمیک را مطابق با استاندارهای روز جهانی داشته باشد، می بایست برای اساتید خود دوره های توجیهی را توسط برخی کارشناسان مسلط به حوزه های استراتژیک کشور برگزار کند تا بر اساس توجه به هویت ملی و بومی به هنرجویان این مدرسه آموزش دهند.

این تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اساساً اینکه مسئولان سازمان سینمایی کشور با هر نیتی به سمت تأسیس یک مدرسه عالی سینمایی و آموزش آکادمیک هنر هفتم به علاقمندان سینما بروند، نکته ای خوب و قابل تأمل است اما اگر قرار باشد در این مدرسه هم مانند سایر آموزشگاه ها فرهنگ سینمای اروپا به هنرجویان آموزش داده شود بهتر است که این اتفاق رخ ندهد.

وی گفت: مدرسه عالی سینما در بخش نظری بایستی به سمت بومی سازی و ایجاد فرهنگ و هویت ملی روی بیاورد. به خصوص در بخش فیلمنامه نویسی که متأسفانه طی سال های اخیر همواره با ایرادات و اشکالات زیادی روبرو بوده و آسیب های جدی به کلیت سینمای ایران وارد ساخته است؛ ما باید ابتدا علم جهانی آن را به درستی وارد کشورمان کنیم و سپس برای آنکه بتوانیم مخاطبان ایرانی را به سالن های سینما بکشانیم آن را مطابق با فرهنگ و هویت ملی و تاریخی خود بومی سازی کنیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» سپس با تأکید بر اینکه بومی سازی علوم سینمایی در «مدرسه عالی سینما» را باید جزو بدیهیات دانست، اظهار داشت: متأسفانه اساتیدی که هم اکنون در آموزشگاه های آزاد و یا دولتی مشغول تدریس علم سینما به هنرجویان هستند اغلب وامدار سینمای غرب هستند و این یکی از مشکلات بزرگ و اساسی ما است؛ چرا که این اساتید اجازه نمی دهند هنرجویان متکی بر باورها و ارزش های دینی، ملی و میهنی خود باشند و از این رو مسئولان و سیاست گذاران مدرسه عالی سینما باید به این نکته مهم و ضروری توجه ویژه ای نشان دهند.

وی افزود: «مدرسه عالی سینما» در کنار آنکه باید شرایط یک مدرسه کاملاً آکادمیک مطابق با استاندارهای روز جهانی را داشته باشد می بایست پیش از اینکه اقدام به ثبت نام هنرجویان نماید برای اساتید خود دوره های توجیهی ۶ ماهه ای را توسط برخی کارشناسان مسلط به حوزه های استراتژیک کشور برگزار کند تا بر اساس سیاست گذاری های از پیش تعیین شده آن ها درس سینما را با توجه به هویت ملی و بومی به هنرجویان این مدرسه آموزش دهند تا حداقل ما در این مدرسه مانند گذشته در فرآیند آموزشی مشکل نداشته باشیم.  

هاشمی در ادامه این گفتگو با ابراز این نکته که از سوی دیگر مشکل ما در سینمای ایران عقب ماندن از مسائل روز سینمای جهانی است خاطرنشان کرد: چندی قبل خبری مبنی بر برگزاری یکصد و هفتاد و نهمین ورک شاپ تهیه کنندگان سینمای آمریکا منتشر شد که قصد آن ها تعریف روشن و آکادمیک از مسائل روز سینمای جهان است. اما متأسفانه در کشور ما تمامی دست اندکاران سینما در هر رشته و صنفی همچنان بر باورها، تجربه ها و آموخته های سال ها پیش خود متکی هستند این در حالی است که چنین مسئله ای نیز به شدت به سینمای کشور ما آسیب خواهند رساند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «زمهریر» افزود: ما باید آگاه باشیم سینما پدیده به روزی است اما ما در کشورمان در سیستم آکادمیک به هیچ عنوان به روز نیستیم و به دلایل گوناگون هر ساله هزاران خروجی از دانشگاه ها و آموزشگاه های سینمایی داریم که هیچ گونه بازار کاری برایشان فراهم نیست؛ چرا که سینمای ما یک سینمای شکست خورده محسوب می شود.

این تهیه کننده سینمای ایران ادامه داد: وقتی در کلاس های آموزشی سینمایی در مورد فیلم های دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بحث می شود و اساتید این آموزشگاه ها تمامی تمرکز خود را روی دهه ها قبل گذاشته اند نمی توان انتظار داشت که ما در سینمای ایران به پیشرفت برسیم و دلیل آن هم این است که ما هیچ گاه به داشته های خود در سطح ملی آگاه نبوده ایم و همواره خود را زیر مجموعه ای از سینمای جهان دانسته ایم در حالی که کشور ما مهد فرهنگ و هنر دنیا بوده است و ایرانیان به دلیل هنرشان در دنیا زبانزند خاص و عام بوده و هستند.

هاشمی در خاتمه این گفتگو ابراز امیدواری کرد که بودجه های سینمای کشور به جای آنکه بدون تفکر برای برخی کارها مصرف شوند در بخش تولید و یا واردات تجهیزات مدرن و به روز سینمایی مصرف شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.