یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵

سینماگران و عالی ترین مرکز آموزشی هنر هفتم/ ۷

شیرازی: آموزش تکنیک همراه با تقویت هویت ملی سینماگران در مدرسه عالی سینما یک ضرورت است

مهری شیرازی*

سینماپرس: مهری شیرازی رئیس هیأت مدیره صنف آموزشگاه های سینمایی و چهره پرداز باسابقه سینمای ایران گفت: مدرسه عالی سینما باید در کنار ارتقای سطح کیفی سینمای کشور از طریق آموزش تکنیکی و تربیت نیروهای زبده و حرفه ای بر پرداختن به تقویت هویت ملی و بومی سینماگران فعال در آن مدرسه نیز تأکید نماید؛ این دو در کنار هم معنا پیدا می کند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها سینمای کشور نیاز به برداشتن گامی جدی در راستای تقویت هویت ملی و بومی دارد که امیدوارم مدرسه عالی سینما بتواند با طرح درس های خود در حرف و رشته های گوناگون سینمایی اقدام مناسبی در راستای این هدف مهم بردارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از رشته های مهم سینمایی مانند فیلمنامه نویسی و یا کارگردانی که جزو پایه های سینما محسوب می شوند و ظرفیت سینما حضور افراد جدیدی را در آن رشته ها طلب می کند می بایست با ایرانیزه کردن دروس و تقویت روحیه ملی افرادی را تحویل سینمای ایران داد که برای آینده هنر هفتم کشور مفید و موثر واقع شوند.

شیرازی سپس با تأکید بر اینکه شخصاً از دکتر حسینی مدیر کل مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با کارهایی که قرار است در مدرسه عالی سینما انجام شود سوأل کرده است، اظهار داشت: از آنجا که این احساس برای ما به وجود آمده بود که تأسیس این مدرسه می تواند به نوعی موازی کاری با سایر آموزشگاه های آزاد سینمایی باشد، اواخر سال گذشته و بلافاصله پس از انتشار خبر تأسیس مدرسه عالی سینما و تشکیل هیأت امنای آن، من با ایشان وارد رایزنی شدم و ایشان این اطمینان خاطر را به ما دادند که این مدرسه به هیچ عنوان رقابتی با آموزشگاه های آزاد سینمایی نخواهد داشت و قرار است تعدادی از حرفه ای های سینما را به عنوان دانش آموز گرد هم بیاورد تا از آن ها افرادی حرفه ای تر تحویل جامعه دهد.

این چهره پرداز باسابقه سینمای ایران افزود: دکتر حسینی در صحبتی که با هم داشتیم تأکید کردند که هدف اصلی مدرسه عالی سینما آموزش به روز علوم و فنون سینمایی به تمامی دانش آموزان علاقمند این رشته است که من معتقدم این آموزش به روز علوم و فنون باید با نگاهی به هویت ملی ما صورت پذیرد تا فیلمسازان و سینماگرانی که از این مدرسه خارج می شوند بتوانند با هنر سینما کشور ما را به درستی به جهانیان معرفی کنند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «اتوبوس شب» سپس خاطرنشان کرد: وضعیت آموزش سینما این روزها در کشور به هیچ عنوان خوب نیست. متأسفانه  علاقه ما نسبت به «مدرک گرایی» باعث خروجی بسیار ضعیف از دانشگاه ها و آموزشگاه ها شده است. مردم تنها به مدرک توجه نشان می دهند و از همین رو است که این همه دانشگاه های علمی کاربردی و فنی حرفه ای و یا آموزشگاه های سینمایی و... نتوانسته اند طی تمامی سال های فعالیت شان آنچنان که باید سینماگرانی شایسته را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: من معتقدم که دلیل این امر نداشتن اهداف دراز مدت در این گونه دانشگاه ها و یا آموزشگاه ها بوده است. از این رو مدرسه عالی سینما می بایست با تعریف اهداف دراز مدت و با سیاست گذاری های کلان علاقمندان به هنر هفتم را به آینده سینما امیدوار کند و امکاناتی وسیع برای هنرجویان در آن در نظر گرفته شود از سوی دیگر اساتید برجسته و بنام و فرهیخته در آن به تدریس سینما بپردازند تا خروجی خوبی از آن حاصل شود.

شیرازی با اشاره به اینکه اگر سالیانه تنها ۱۰ نفر در رشته های گوناگون سینمایی از جمله تدوین، بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و... از این مدرسه وارد گود حرفه ای سینمای کشور شوند این مدرسه خدمت بزرگی به سینمای کشور کرده است، گفت: باید طرح درس های این مدرسه به گونه ای باشد که ما شاهد تکرار مکررات و آنچه پیش از این در تمامی کتاب های سینمایی و یا آموزشگاه های آزاد و... بوده است نباشیم و بتوانیم افرادی را به جرگه سینماگران حرفه ای کشور وارد کنیم که تا سال ها بعد حضور آن ها بتواند در عرصه های جهانی برای سینمای ایران توأم با افتخار باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.