شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

گپی با یک فیلمساز کودک

ناصر رفایی «موتورسیکلت» را در ژانر اجتماعی خواهد ساخت/ حکایت ۴ فیلم کودک که در اکران حمایت نمی‌شوند!

ناصر رفایی

سینماپرس: ناصر رفایی کارگردان سینمای ایران گفت: این روزها در حال نگارش یک فیلمنامه سینمایی با عنوان «موتورسیکلت» در ژانر اجتماعی هستم و در صورت مهیا شدن شرایط آن را بزودی جلوی دوربین خواهم برد.

رفایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که طی این سال ها همواره در سینمای کودک و نوجوان فعال بوده ام همیشه طرح ها و فیلمنامه های زیادی را برای حضور در این گونه سینمایی آماده دارم اما با توجه به بی توجهی به سینمای کودک ترجیح می دهم که فیلم بعدی ام را در ژانر اجتماعی و نگاه و سلیقه امروزی برای جذب مخاطبان بزرگسال بسازم.

وی در رابطه با فضای فیلم «موتورسیکلت» اظهار داشت: فیلمنامه این فیلم از حال و هوای انسانی دارد و بیش از هرچیز به رفتارهای افراد جامعه و خانواده ها با یکدیگر می پردازد و نگاهی جدی و آسیب شناسانه نسبت به معضلات و مشکلات روز جامعه دارد که قطعاً برای عموم افراد جامعه خالی از جذابیت نخواهد بود.

رفایی در رابطه با وضعیت انتخاب عوامل این فیلم گفت: من هنوز با هیچ یک از عوامل این فیلم وارد مذاکره نشده ام و تنها چند نفر را به عنوان بازیگر در نظر دارم که در صورت ورود به پیش تولید با آن ها مذاکره خواهم کرد.

این کارگردان سینما سپس در مورد وضعیت اکران فیلم سینمایی «فرمول ۱۳» که پیش از این در جشنواره فیلم کودک حاضر بود گفت: این روزها در صدد اکران این فیلم هستم و امیدوارم در فصل مناسبی همچون تابستان و یا پاییز که مخاطبان کودک و نوجوان می توانند به راحتی به سینما دسترسی داشته باشند این فیلم اکران شود.

وی در رابطه با این فیلم سینمایی اظهار داشت: «فرمول ۱۳» نگاه ویژه و جدیدی به سینمای کودک و نوجوان دارد و از پتانسیل بسیار بالایی جهت همراهی مخاطبان در هر رده سنی برخوردار است. چرا که ما در طراحی فضای فیلم به گونه ای عمل کرده ایم که علیرغم آنکه قهرمان این فیلم یک کودک است، بتوانیم این گونه سینمایی را از خمودگی خارج کنیم و تمامی خانواده ها را به تماشای این فیلم دعوت نماییم.

این کارگردان سینمای کشور با اشاره به اینکه برای تولید این اثر سینمایی کارشناسی های زیادی در رابطه با علایق و سلیقه کودکان و نوجوانان انجام شده است، گفت: ما سعی کردیم در «فرمول ۱۳» جذابیت های بصری خوبی را در قالب یک اثر سینمایی برای مخاطبان به وجود بیاوریم.

وی در مورد داستان این فیلم اظهار داشت: «فرمول ۱۳» داستان سامان پسربچه حدوداً ۱۰ ساله و فرزند يک دانشمند است که به طور اتفاقی از يک ماجرای خرابکاری توسط يک گروه خرابکار پرده بر ميی دارد و اين ماجرا پای پليس را هم به ميان ميی کشد. ورود ناگزير پدر و پسر در اين ماجرا در زندگيی شان ايجاد خطر ميی کند و ما سعی کردیم ضمن حضور بازیگران کودک از بازیگران نامدار سینما همچون لیلا زارع و دانیال عبادی نیز در این فیلم بهره ببریم.

کارگردان فیلم سینمایی «چتر سبز» در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با وضعیت فعلی سینمای کودک گفت: متأسفانه سینمای کودک و نوجوان و حمایت از این گونه سینمایی همواره با مشکلات بسیار گسترده و عدیده ای روبرو بوده است. سینمای کودک و نوجوان جزو سینماهایی است که نیاز به فضای حمایتی خاصی دارد اما متأسفانه علیرغم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان که اواخر سال ۹۳ معرفی شدند هنوز هیچ اتفاق مهمی در این زمینه رخ نداده است.

وی با تأکید بر اینکه پخش کننده ها و صاحبان سالن های سینما هیچ گاه به سینمای کودک روی خوشی نشان نداده اند اظهار داشت: متأسفانه جدا از این بی توجهی، تغییر مدیریت های سینمایی نیز باعث عقب ماندگی سینمای کودک شده است به نحوی که فیلمسازانی مانند من که با دغدغه در سینمای کودک و نوجوان مشغول فعالیت هستند طی این سال ها هیچ گاه خبر خوشی در رابطه با سینمای کودک نشنیده اند.

رفایی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک فیلمساز سینمای کودک مدعی هستم که هم اکنون ۴ فیلم اکران نشده در این گونه سینمایی به نام های «چتر سبز»، «خانه امن است»، «صبحی دیگر» و «فرمول ۱۳» را به رغم حضور در جشنواره های فیلم کودک و داشتن پروانه نمایش در دست دارم که در جشنواره ها با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده اما مدیران هیچ گاه فکری برای اکران عمومی آن ها نکرده اند.

وی افزود: این در حالی است که همه ساله در فصل پاییز و با آغاز برگزاری جشنواره فیلم کودک شعارهای زیبایی از سوی مدیران سینمای کشور در رابطه با سینمای کودک داده می شود اما در نهایت هیچ اقدامی از سوی آن ها برای حمایت و رشد و اعتلای آن صورت نمی پذیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه امن است» سپس یادآور شد: سینمای کودک و نوجوان نیاز به تبلیغات دارد. متأسفانه برنامه های زیادی که پیش از این در رابطه با سینمای کودک انجام شده نیز نتوانسته تأثیر مثبتی بر این گونه سینمایی داشته باشد. به عنوان مثال برنامه «زنگ مدرسه» که با همکاری وزرات آموزش و پرورش انجام می شد تاکنون تأثیر مثبتی بر سینمای کودک نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.