دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

انتخابی سخت برای مردم؛ سینما یا ویدئو؟ / ۷

ترکمانی: رسانه ملی با معرفی و تبلیغات گسترده فیلم‌ها می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینمای ایران گفت: تلویزیون به عنوان یکی از پر مخاطب ترین رسانه ها می تواند نقش بسیار و تأثیرگذاری برای جذب مخاطبان به سالن های سینما داشته باشد و دست به ایجاد یک جریان فرهنگی برای رفتن مردم به سینماها بزند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها اگرچه بسیاری از مشکلات اعم از قیمت بالای بلیت های سینما، سوژه های تکراری فیلم های سینمایی و یا زمان اوقات فراغت محدود باعث شده تا مخاطبان از آثار سینمایی کشور استقبال چندانی نداشته باشند اما اگر توسط مدیران کلان فرهنگی کشور اقدام به یک فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه شود ما می توانیم شاهد آن باشیم که در آینده ای نه چندان دور استقبال مردم از سینماها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی سپس با تأکید بر اینکه مردم به رسانه های سهل الوصول توجه بیشتری نشان می دهند اظهار داشت: متأسفانه مردم نیز با توجه به نحوه زندگی امروزی بسیار راحت طلب شده اند و اگر امروزه سریال های ترکیه ای که از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می گردند و با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شده اند در سینما نمایش داده می شدند هیچ یک از مردم حاضر نبودند برای تماشای آن ها به سینما بروند و دلیل اصلی آن این است که فضای سینما در میان مردم وجود خارجی ندارد و فرهنگ سازی مناسبی جهت سوق دادن مردم به سالن های سینمایی صورت نپذیرفته است.

ترکمانی خاطرنشان کرد: تلویزیون همواره از سال ها پیش گویا با سینما خصومت و دشمنی دارد و بارها با پخش نکردن تبلیغات و تیزر فیلم های سینمایی نشان داده که قصد تبلیغ برای سینما را ندارد و نمی خواهد مردم را به تماشای فیلم ها در سالن های سینمایی دعوت کند این در حالی است که همین رسانه ملی حاضر است برای برنامه های خود از ستاره های سینمایی دعوت به عمل آورد تا در تلویزیون برای جذب میلیونی مخاطبان حاضر شوند. رسانه ملی می تواند با تبلیغ برای سینما مردم را نسبت به حضور در سالن های سینمایی ترغیب و تهییج نماید و نقش موثر خود را در راستای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران به خوبی نشان دهد.

وی افزود: سینما و تئاتر نیاز به تبلیغ میان مردم دارند و در زمانه ای که موج گسترده ای از رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و مجازی مردم را احاطه کرده و عموم جامعه مطالعه ای در زمینه سینما، تئاتر و یا هنرهای دیگر ندارند این رسانه های تأثیرگذار هستند که می بایست مردم را نسبت به این هنرها ترغیب کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» سپس در مورد قیمت بلیت سینماها اظهار داشت: برنامه «سینما، سلام» نشان داد که مردم در صورت رایگان بودن سینما از آن به شدت استقبال خواهند کرد و برایشان فرقی ندارد که در سینما قرار است چه فیلمی را تماشا کنند از همین رو معتقدم که مسئولان سینمای کشور باید در یک اقدام آزمایشی و تشویقی در طول ماه ۱ روز را برای اقشار و گروه های مختلف از جمله معلمین، دانشجویان و... به صورت رایگان در سینماها فیلم نمایش دهند و اگر از این طرح استقبال شد بدانند که سینما برای مردم جذاب است و نسبت به تعدیل قیمت بلیت سینماها چاره اندیشی نمایند.

وی افزود: اما اگر این طرح با شکست مواجه شود ما به این نتیجه دست پیدا می کنیم که سینما برای مردم جذابیتی ندارد و باید سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور اقدامی عاجل برای این معضل مهم و اساسی داشته باشند. اما متأسفانه در حوزه های کلان سیاست گذاران دغدغه چندانی نسبت به سینما ندارند و این باعث افت و نزول جایگاه سینما در ایران شده است.

ترکمانی در بخش دیگری از این گفتگو دیدگاه های سیاسی و جناحی و تکراری فیلمسازان را یکی دیگر از علل دوری مردم از سینما برشمرد و اظهار داشت: فیلمسازان باید نسبت به جنبه های تفریحی یک فیلم توجه ویژه داشته باشند. سینما باید برای مردم جنبه ای تفریحی داشته باشد تا از آن استقبال کنند. چرا که امروزه بحث رقابت میان رسانه ها به شدت داغ است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: بخش عمده ای از مردم این روزها فیلم های سینمایی را از شبکه نمایش خانگی خریداری کرده و آن را در منازل خود تماشا می کنند که یکی از دلایل عمده این مساله به غیر از موارد مطرح شده، می تواند عدم وجود کیفیت سالن های سینمایی و یا وجود مراکز تفریحی در کنار سالن های سینمایی باشد که متولیان امر باید به این مسأله مهم نیز توجه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.