یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

گپ سینماپرس با «آرش آقابیگ»

انتقاد پرکارترین و جوان‌ترین طراح جلوه های ویژه از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات برخی صنوف سینمایی

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جوان جلوه های ویژه سینمای ایران گفت: متأسفانه بسیاری از صنوف سینمایی همواره توسط مدیران و مسئولان سینمای کشور نادیده انگاشته می شوند که صنف طراحان جلوه های ویژه نیز یکی از این صنوف است و گویی آن ها نمی خواهند که طراحان جلوه های ویژه و مشکلات آنها را ببینند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جدا از تمامی ضعف هایی که ما به دلیل نبودن تجهیزات کافی در کشور داریم و هیچ گاه مسئولان سینمای کشور فکری برای حل مشکلات ما نکرده اند، طی سال های اخیر و به ویژه از زمان برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به این سمت متوجه شدیم که حتی در جشنواره هم مایل نیستند که طراحان جلوه های ویژه میدانی را ببینند.

وی ادامه داد: من در این دوره از جشنواره با ۱۵ فیلم حضور داشتم و به عنوان پرکارترین طراح جلوه های ویژه میدانی فجر شناخته می شدم اما در کمال تأسف و ناباوری مسئولان برگزار کننده این دوره از جشنواره جایزه ما را حذف کردند و حتی تقدیری هم از ما به عمل نیامد.

آقابیک ضمن انتقاد از وضعیت موجود در سینمای ایران اظهار داشت: نمی دانم به چه دلیلی همیشه تنها برخی از حرفه ها و رشته های سینمایی دیده می شوند و سایر دست اندرکاران سینما که اگر هنگام تولید یک فیلم سینمایی حضور نداشته باشند آن پروژه نمی تواند به سرانجام برسد، توسط سینماگران، مدیران و مسئولان سینمایی دیده نمی شوند و کسی به آن ها توجهی ندارد؟

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با تأکید بر اینکه این بی توجهی و نادیده انگاشته شدن صنف زحمتکش طراحان جلوه های ویژه باعث می شود تا دیگر میل و رمقی برای کار در سینمای ایران باقی نماند خاطرنشان کرد: من امیدوارم مسئولان سینمای کشور با بها دادن و ارزش گذاشتن به تمامی حرفه ها این فضا را در میان همین تعداد اندک سینماگران کشور انجام دهند که وجود تمامی دست اندرکاران مشاغل سینمایی برای سینما امری واجب و ضروری است و آن ها تفاوتی با برخی از هنرمندان در رشته های دیگر ندارند.

وی ادامه داد: این بی توجهی ها در حالی است که من شخصاً به دلیل هزینه های کلان دستگاه های مورد نیازمان که می بایست از خارج از کشور تهیه کنیم و کسی برای آن بودجه ای در اختیارمان قرار نمی دهد بسیاری از تجهیزات از جمله دستگاه برف سازی را که هزینه خرید آن ده ها هزار دلار است را ایرانیزه کرده و تاکنون فیلم های زیادی با آن ساخته و تولید شده اند.

این طراح جلوه های ویژه سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو در مورد فعالیت های اخیرش اظهار داشت: این روزها درگیر طراحی جلوه های ویژه فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و سریال تلویزیونی «خانه امن» به کارگردانی فریدون جیرانی هستم که هر دوی این آثار در زمینه جلوه های ویژه میدانی نیاز به طراحی های خاصی دارند.

آقابیک افزود: فیلم سینمایی «نفس» که این روزها فیلمبرداری آن در اطراف هشتگرد و روستای فشند ادامه دارد در ۴ فصل سال روایت می شود. یعنی ما در این فیلم نیاز به فضای بهار، تابستان، پاییز و زمستان داریم و گذر زمان را در این فیلم مشاهده می کنیم و به همین دلیل در بخش های زیادی از فیلم نیاز به فضای برفی، بارانی، باد و طوفان داریم که انجام آن در این فصل از سال طاقت فرسا است.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» با اشاره به اینکه داستان جدیدترین فیلم سینمایی نرگس آبیار در دوران انقلاب اسلامی روایت می شود گفت: ما برای نشان دادن فضا و دوران انقلاب نیاز به طراحی نمادها و نشانه های انقلابی زیادی داشتیم و طراحی بزرگی برای ایجاد یک فضاسازی واقعی از دوران پیروزی انقلاب اسلامی را انجام دادیم. به عنوان مثال ما به حجم زیادی دود، آتش و... نیازمند بودیم که تمامی این کارها را به خوبی به نتیجه رساندیم.

وی سپس در مورد جدیدترین سریال تلویزیونی فریدون جیرانی نیز اظهار داشت: اصولاً تمامی آثار آقای جیرانی فضاسازی خاصی دارند و جلوه های ویژه در فیلم های ایشان زیاد استفاده می شود. فیلمنامه این اثر نیاز به یک نوع التهاب در صحنه دارد که ما سعی کرده ایم این التهاب را به وجود بیاوریم. علاوه بر این مواردی از قبیل تیراندازی و امثالهم نیز در این اثر تلویزیونی به کرات دیده می شود که انجام آن ها نیز بر عهده ما است.

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندیدای بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.