دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

انتقاد یک فیلمساز از بلاتکلیفی عمومی در سینمای ایران/ مهرانفر: تغییر مدیریت‌ها مانع از تولید «چشمه» شده است

فرهاد مهرانفر

سینماپرس: فرهاد مهرانفر کارگردان سینمای مستند و داستانی ضمن انتقاد از وضعیت موجود در سینمای ایران گفت: تحولات متعددی که در مدیریت سینمایی کشور به ویژه بنیاد سینمایی فارابی به وجود آمده باعث شده تا من هم در تولید فیلمم مانند اغلب سینماگران در یک سردرگمی به سر ببرم.

این کارگردان و فیلمنامه نویس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به رغم تلاش های بسیار من طی یک  سال گذشته، به دلیل بحران های شدید مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمامی نهادهای تابعه آن از جمله بنیاد سینمایی فارابی ساخت فیلم جدیدم بنام «چشمه» به سرانجام نرسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که فیلم سینمایی «چشمه» پتانسیل لازم را برای جذب مخاطب دارد اما به دلیل نوع فیلمنامه ما نتوانستیم با اسپانسرهای بخش خصوصی برای تأمین بودجه ساخت این فیلم به توافق برسیم و از این رو این فیلم نتوانست سال گذشته جلوی دوربین برود اما من همچنان از پا ننشسته ام و این روزها در حال رایزنی با بسیاری از اشخاص و نهادها هستم تا بتوانم در صورت مهیا شدن شرایط این فیلم را تا شهریور ما جلوی دوربین ببرم.

کارگردان فیلم سینمایی «چریکه هورام» در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست های کلی کشور دورنمای مثبتی از وضعیت فرهنگی و اقتصادی پیش روی ما است و امیدوارم اتفاقات مثبتی در سینمای کشور رقم بخورد تا تمامی سینماگرانی که طی یک سال گذشته نتوانسته اند از امکانات سینمایی استفاده لازم را بکنند بتوانند از آن امکانات بهره مند شده و فیلم های خود را بسازند. چرا که این حق هر فیلمنامه دارای پروانه ساختی است که بتواند به تولید برسد و جایی برای عرضه داشته باشد.

مهرانفر سپس ادامه داد: من به عنوان یک سینماگر فرهنگی که کارنامه فیلمسازی ام نشان از آن دارد که همواره نسبت به مسئله فرهنگ دغدغه و اهتمام جدی داشته ام نیاز به حمایت سینمای دولتی برای ساخت فیلم هایم دارم و مدیران فرهنگی کشور نیز موظف هستند تا حمایت ویژه ای از فیلمسازانی مانند من داشته باشند تا از طریق سینما بتوان هویت فرهنگی کشور را حفظ کرد.

وی با تأکید مجدد بر اینکه سینمای کشور این روزها در یک بلاتکلیفی مطلق به سر می برد اظهار داشت: امیدوارم مدیران سینمایی کشور کمی نسبت به سینما و هنرمندانی که در رشته های گوناگون فعالیت می کنند توجه داشته باشند. من توقع زیادی از مدیران سینمایی ندارم چرا که خودم با سرمایه شخصی و ارتباطاتم می خواهم این فیلم را بسازم اما اگر بخواهیم از بازیگران نامدار و طراز اول سینما برای حضور در این فیلم دعوت کنیم نیازمند بودجه بسیار کلانی هستیم و اگر سازمان سینمایی از ما حمایتی نکند نمی توانیم آن را فراهم کنیم.

کارگردان مستند تحسین شده «بره‌ها در برف به دنیا می‌آیند» سپس با انتقاد از وضعیت نابسامان دستمزد بازیگران سینما گفت: هم اکنون در سینمای کشور شرایطی فراهم شده است که همه دستمزدهای عوامل یک فیلم سینمایی نیمی از بودجه ساخت یک فیلم را تشکیل می دهند و نیمی دیگر به دستمزدهای گزاف بازیگران اختصاص دارد که این مسئله فشار زیادی را به سینمای حرفه ای ایران تحمیل کرده و باید راهکاری برای برون رفت از آن اندیشید.

این کارگردان سینما در بخش دیگری از این گفتگو در مورد فضای «چشمه» گفت: نگاه من در این فیلم مانند ۶ اثر سینمایی قبلی ام به زیبایی شناسی در سینما باز می گردد و من هیچ تغییر ژانر و سبک در این اثر ندارم؛ چرا که جنس سینمایی که من از ابتدا در آن ورود پیدا کرده و به آن علاقه مند هستم سینمایی فرهنگی و به دور از نگاه تجاری است.

وی افزود: موضوع این فیلم برای تمامی افراد جامعه و همه جهان موضوعی عام است. ما سال ها است که در کشورمان وارد خشکسالی شده ایم و پدیده خشکسالی در مناطق کویری یک نوع سونامی مهاجرت را به وجود آورده و اغلب افراد ساکن در این مناطق به سمت شهرهای بزرگ و مناطق آبخیز رفته اند که در این فیلم نگاهی به سرگذشت تنی چند از این افراد داریم.

مهرانفر در خاتمه این گفتگو شرایط تولید چشمه را بسیار سخت ارزیابی کرد و گفت: این فیلم سینمایی از آنجا که با موضوع خشکسالی و کویر قرار است ساخته شود نیاز به تمهیدات خاصی دارد و ما حداقل ۶۰ جلسه فیلمبرداری مفید برای آن نیاز خواهیم داشت که اگر بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم اول شهریور ماه این فیلم را جلوی دوربین ببریم شرایط اکران آن در جشنواره فیلم فجر مهیا خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.