چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

نگاهی به فیلم تازه جیم کری

«خنگ و خنگتر»؛ نمایش سبک زندگی پوچ امریکایی

خنگ و خنگتر 2

سینماپرس: امیر حقیقی/ تازه ترین فیلم جیم کری دومین قسمت فیلم «خنگ و خنگتر» است که سبک زندگی پوچ و سرمایه‌سالار امریکایی را به نمایش می گذارد و بدترین فیلم این بازیگر در طول بازیگری او تا به حال است.

«خنگ و خنگتر» در دهه ۹۰ میلادی ساخته شد و درباره دو دوست خنگ با بازی جیم کری و جف دانیلز بود که با حماقت خود همه را به ستوه آورده و روانی می کردند. این دو درگیر ماجرایی برای کمک به یک دختر می شوند و در پایان با خوش شانسی غلو شده ای که دارند موفق می شوند اما کسی آنها را تحویل نمی گیرد.

حالا این دو پس از گذشت دو دهه بازگشته اند تا در قالب همان اشخاص فیلم تازه ای را ارائه کنند که موضوعی مشابه دارد و این بار دختر همان دختری که سالها پیش نجات داده بودند در خطر است. فیلم با حضور دانیلز در تیمارستان آغاز می شود که برای دیدن کری به آنجا رفته است. کری مدت بیست سال است که هیچ حرفی نزده و به جلو خیره است و ناگهان از جایش می پرد و اعلام می کند تمام این بیست سال دوستش را سرکار گذاشته و حالش خوب بوده است!

تلف کردن زندگی، گذراندن اوقات در پوچی و بی خبری، ارتباطات صرف حیوانی جای روابط صحیح خانوادگی و به سخره گرفتن ارزش های انسانی همه چیزهای است که در این فیلم می بینیم که به نوعی نمایشگر سبک زندگی امریکایی است. با قیاسی بین این فیلم با قسمت قبلش به این نتیجه می رسیم که اندک احساسات و عواطف انسانی و محبتی که در فیلم قبلی در وجود شخصیت ها وجود داشته در این فیلم اصلا دیده نمی شود و همه چیز مطابق غرایز و توجه به آنها پیش می رود بماند این که فیلم لبریز از شوخی های احمقانه و کلمات رکیکی است که در فیلم های امریکایی زیاد به گوش می رسد و جزیی از زندگی امریکای امروز است.

جیم کری که در کارنامه کاری خود فیلم های مطرحی چون مجستیک، نمایش ترومن و دروغگو دروغگو را دارد که در جهت توجه به کمالات انسانی است با کارگردانان بزرگی چون پیتر ویر کار کرده در «خنگ و خنگتر» دو بدترین کاراکتر و بازی خود را دارد و به شدت سقوط کرده است. در این فیلم وی دلقک بی تربیت و نزاکتی است تلاش زیادی برای خنداندن مخاطب خود دارد اما نه تنها موفق نمی شود که کسالت حاصل از سوژه تکراری فیلم نظر مخاطب را نسبت به وی تغییر منفی می دهد.

به نظر می رسد هالیود با ساخت چنین فیلم هایی می خواهد برای نسل جدید افسارگسیخته امریکایی خوراک تهیه کند و آن را صادر می کند تا با تغییر ذائقه مردم جهان آنها را نیز با خود همراه کند. مناسبات نادرست اجتماعی موجود در فیلم تلاش دیگری برای صدور آن به کشورهای دیگر به ویژه شرق است که به دلیل پیشینه غنی فرهنگی و در برخی کشورها توجه عمیق دینی سبک زندگی امریکایی را اصلا نمی پسندند.

«خنگ و خنگتر» در یک نگاه کلی فیلمی فاقد ارزش های محتوایی و حتی ساختاری است و نه تنها جذابیت داستانی ندارد که فاقد جذابیت ساختاری برای جلب مخاطب است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.