چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

«صدا و سیما» به مطالبی درباره پخش نشدن برخی تبلیغات فیلم‌های سینمایی واکنش نشان داد

شورای نظارت بر صدا و سیما

سینماپرس: مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی درباره تبلیغات آثار سینمایی داخلی گفت: برای حمایت از صنعت سینما از خطوط قرمز تبلیغاتی تلویزیونی هم گذشته‌ایم.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان صداوسیما با اعلام خبری با عنوان «اهتمام بر حمایت از صنعت سینما» در این مطلب توضیح داده است: این روزها در برخی مطبوعات و پایگاه‌های خبری، مطالبی درباره پخش نشدن برخی تبلیغات فیلم‌های سینمایی داخلی انتشار می‌یابد که حکایت از انتقاد برخی عوامل سینما درباره این موضوع از رسانه ملی است؛ به‌گونه‌ای که حتی بعضی‌ها‌ پیشنهاد کرده‌اند تا مجوز پخش فیلم‌های داخلی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان صادر شود.

در این زمینه دکتر نعمتی - مدیرکل روابط‌ عمومی صدا و سیما - گفت‌وگویی انجام داده تا پاسخی باشد بر آنچه تاکنون درباره این موضوع انتشار یافته است.

داوود نعمتی انارکی درباره این که چرا صدا و سیما به اعتقاد برخی از عوامل سینما به سینما کم لطف است، می‌گوید: آنچه به‌ عنوان کم لطفی صداوسیما به سینما مطرح می‌شود، در واقع کم‌لطفی برخی از عوامل سینما به رسانه ملی است.

او معتقد است که رسانه ملی نسبت به دیگر رسانه‌ها بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی داشته است و اگر به آمار پخش آگهی‌های فیلم‌های سینمایی داخلی در قالب‌های مختلف تصویری، زیرنویس و رادیویی توجه شود، می‌توان اذعان کرد که سهم تبلیغات فیلم‌های سینمایی داخلی در رسانه ملی چشمگیر و بالا بوده‌ است.

نعمتی همچنین می‌گوید: با وجود ضوابط محتوایی و بازرگانی برای جذب و پذیرش آگهی‌ها، این مهم درخصوص فیلم‌های سینمایی با بیشترین نگاه حمایتی همراه است.

به عبارتی، درخصوص سینما بیشترین همکاری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در پخش آگهی‌ها شده‌است، ضمن آن که حمایت‌های زیادی نیز از طریق خرید فیلم‌ها و پخش آن در شبکه‌ها انجام شده است که می‌توان گفت: صدا و سیما به تکلیف واقعی خود درخصوص سینما عمل کرده‌ است.

مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما درخصوص آمار پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی داخلی تأکید کرد، از سال ۹۱ تاکنون بیش از ۱۰ هزار بار تبلیغ در قالب‌های تلویزیونی و رادیویی و زیرنویس از فیلم‌های سینمایی پخش شده‌ است.

در این سه سال قریب به ۲۰۰ فیلم به تلویزیون رسیده است که تبلیغات آن‌ها پخش شده‌اند. آمار این فیلم‌ها چنین است: در سال ۹۱ تعداد ۵۳ فیلم، در سال ۹۲ و ۹۳ هرکدام ۶۰ فیلم ودر دوماه اول سال ۹۴ نیز ۱۲ فیلم تبلیغات آن ها در قالب های مختلف تلویزیونی، رادیویی وزیر نویس پخش شده اند. وی تأکید کرد ، مثلاً آگهی فیلم "ایران برگر" در ابتدای سال۹۴، بیش از۷۰ بار در قالب های مختلف که بیشتر آن ها تلویزیونی بوده پخش شده است.

نعمتی افزود: این آمار در حالی است که شبکه‌های استانی نیز به این امر به صورت بومی پرداخته‌اند که در آمار در نظر گرفته نشده است .به عبارتی، با احتساب تبلیغاتی که از مراکز پخش شده‌اند این رقم به مراتب بیشتر خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی صداوسیما درخصوص این که به نظر می‌رسد صدا و سیما برای پخش آگهی برخی فیلم‌ها تبعیض قائل می‌شود، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، آگهی‌های فیلم‌ها پخش شده‌اند و ممکن است فقط تعداد معدودی به دلایل کارشناسی و رعایت نکردن برخی از استانداردهای پخش و نیز پرداختن به موضوعاتی که مبتلا به اقلیت محدودی از جامعه است، قابلیت تبلیغ از رسانه ملی را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: با این حال، رسانه ملی خطوط قرمز خود را در پخش آگهی‌های فیلم‌ها به علل حمایت از صنعت سینمای کشور بسیار کاهش داده است.

آنچه برخی‌ها می‌گویند که مسؤولان رسانه باید سعه صدر بیشتری در پخش آگهی‌ها نشان دهند، به مراتب بیش از آن چیزی رخ داده است که انتظار دارند.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی درباره این که صدا و سیما پول زیادی برای پخش آگهی‌های سینمایی درخواست می‌کند، گفت: تبلیغات فرهنگی از تخفیف‌های بالایی برخوردارند و در بسیاری موارد حدود ۹۰ درصد تخفیف به آگهی‌های فرهنگی تعلق می‌گیرد و حتی پخش آگهی‌های فیلم‌های سینمایی بنابر آماری که اعلام شده کاملاً رایگان بوده که برآورد مالی آن برای صنعت سینما بسیار چشمگیر است.

وی تأکید کرد که عوامل تولید (تهیه‌کننده، یا کارگردان) که مستقیماً به مراجع ذی‌ربط در صداوسیما مراجعه می‌کنند، با بهترین شکل ممکن فعالیت خود را برای اطلاع‌رسانی عملیاتی می‌کنند.

مدیرکل روابط‌ عمومی صدا و سیما در پاسخ به این سوال که برخی از عوامل سینما معتقدند باید آگهی فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان پخش شوند، گفت: اول این که چنین موضوعی وجاهت قانونی ندارد و از سویی، این تصور که با پخش آگهی‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای کمکی به صنعت سینما می‌شود، تصور درستی نیست.

مدیرکل روابط‌ عمومی صدا و سیما در پایان با بیان این که باید تحلیلی واقع‌بینانه‌ از سهم تمام رسانه‌ها درخصوص تبلیغ آگهی‌های فیلم‌ها صورت بگیرد، گفت: اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سهم رسانه ملی در پرداختن به تبلیغات فیلم‌ها نسبت به دیگر رسانه‌ها بسیار بالاست و رسانه به دلیل حمایت از صنعت سینما و به خصوص قشر عزیز هنرمند کشور که با زحمات فراوان در تولیدات سینمایی سهیم هستند، همواره به حمایت از صنعت سینما اهتمام می ورزد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.