چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

تشویق و تمجید منتقدان جشنواره کن از یک فیلم غیراخلاقی

فارس: جشنواره فیلم کن که از سال ۲۰۱۰ میلادی جایزه‌ای را به فیلم‌های هم‌جنس‌گرایانه اختصاص داده، به این جایزه بسنده نکرده و طی چند سال اخیرا در بخش اصلی نیز فیلم‌هایی از این دست را مورد توجه خاص قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، یک هفته از برگزاری شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن می‌گذرد و تاکنون ۱۰ فیلم از مجموع ۱۹ فیلم شرکت‌کننده در بخش مسابقه به نمایش درآمده‌ است.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/02/30/13940230000297_PhotoA.jpg

در این میان بیش از همه فیلم هم‌جنس‌گرایانه «کارول» ساخته «تاد هاینس» مورد توجه قرار گرفته است.

این فیلم براساس کتاب «قیمت نمک» در سال ۱۹۵۲ ساخته شده و داستان زندگی «پاتریشیا های‌اسمیت»، نویسنده کتاب را روایت می‌کند. زنی مطلقه (با بازی کیت بلانشت) که در دهه ۵۰ میلادی به نیویورک مهاجرت می کند و به منظور خرید هدیه کریسمس برای دختر ۷ ساله‌اش به یک فروشگاه می‌رود که در آنجا با زنی جوان (با بازی رونی مارا) آشنا شده و از آن پس روابط غیراخلاقی این دو با یکدیگر شروع می‌شود.

اکنون این فیلم که به گفته منتقد سینمایی روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» حضار جشنواره کن را شوکه کرده بود، به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، آنچنانکه با اختلاف زیاد در صدر جدول امتیاز دهی منتقدان نشریه‌های مختلف سینمایی قرار گرفته است.

در این میان شش نشریه «سایت اند ساند» (انگلستان)، «تایمز» (انگلستان)، «پوزیتیف» (فرانسه)، «ال مساجرو» (ایتالیا) و «سیدنی مورنینگ هرالد» (استرالیا) به این فیلم امتیاز کامل یعنی عالی را داده‌اند و چهار نشریه دیگر (اسکرین اینترنشنال، ویلیج وُیس آمریکا، تاگ اشبیگل آلمان و لیبریشن فرانسه) نیز امتیاز خوب داده‌اند.

این اولین باری نیست که یک فیلم هم‌جنس‌گرایانه در جشنواره کن آنهم در بخش اصلی مورد تعریف و تمجید قرار می‌گیرد، سال ۲۰۱۳ نیز هیأت داوران بخش مسابقه به ریاست «استیون اسپیلبرگ»، جایزه نخل طلای بهترین فیلم را به فیلم «آبی گرمترین رنگ است» ساخته «عبدالطیف کشیش» اعطاء کرد که در قالب تصاویری بی‌پرده و صریح، داستان روابط غیرمتعارف دو دختر دبیرستانی را با یکدیگر به تصویر می‌کشد.

در همین سال جایزه بهترین کارگردانی نیز به فیلم هم‌جنس‌بازانه «غریبه‌ای در کنار دریاچه» ساخته «آلن گیردودی» اعطاء شد.

اعطاء نخل طلا بخش اصلی جشنواره کن به فیلم‌های هم‌جنس‌بازانه در حالی طی سال‌های اخیر رواج یافته است که این جشنواره از سال ۲۰۱۰ اقدام به تأسیس جایزه‌ای مستقل تحت عنوان «جایزه دگرباشی» کرده است.

نخل طلای دگرباشی،جایزه‌ای است که هر ساله به فیلم‌هایی با موضوع هم‌جنس‌بازی اعطاء می‌شود. این جایزه در سال  ۲۰۱۰  توسط دو فیلم‌ساز فرانسوی با نام‌های «الیویه دوکاستل» و «ژاک مارتینو » تأسیس شده است. فیلم‌های همجنس بازانه‌ای که در سه بخش هفته بین‌المللی منتقدان، نوعی نگاه و دو هفته با کارگردانان نمایش داده شده باشند، می‌توانند برنده این جایزه شود.

به خاطر توجه خاص برگزارکنندگان جشنواره کن به این دست از فیلم‌ها، هر ساله بر تعداد این فیلم‌ها، افزوده می‌شود، آنچنانکه سال گذشته ۱۳ فیلم با موضوع هم‌جنس بازی و امسال ۱۹ فیلم با این موضوع در جشنواره کن حضور یافته است.

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر جشنواره سینمایی غرب توجه خاصی به مقوله هم‌جنس‌‌بازی داشته‌‌اند، البته جشنواره فیلم برلین که در این عرصه پیشتاز بوده، از سال ۱۹۸۷ جایزه ۳ هزار یورویی تدی را پایه‌گذاری کرده است، جایزه‌ای که هر ساله به فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های مستند با موضوع هم‌جنس‌بازی اعطاء می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.