جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

سهم سينمای ايران از جشنواره كن «لب ساحل» است!

غرفه ایران در بازار کن

روزنامه جوان: جشنواره فيلم كن به نيمه‌هاي راه خود رسيده است و دوباره حساسيت‌ها نسبت به سفر بي‌بهره قافله سينماي ايران به فرانسه و سواحل زيبايش زياد مي‌شود

ايران يكي از ضعيف‌ترين حضورهاي خود را در اين جشنواره و بازار جنبي‌اش تجربه مي‌كند و با تعلل مسئولان سينمايي غرفه ايران تا سه روز اول خالي و استراحتگاه غرفه‌داران و نمايندگان ساير كشورها بوده است. با اين اوصاف حضور پرتعداد برخي مسئولان سينمايي كشور را در اين رويداد چگونه بايد معنا كرد؟
 جشنواره فيلم كن به نيمه‌هاي راه خود رسيده است و دوباره حساسيت‌ها نسبت به سفر بي‌بهره قافله سينماي ايران به فرانسه و سواحل زيبايش زياد مي‌شود. ايران يكي از ضعيف‌ترين حضورهاي خود را در اين جشنواره و بازار جنبي‌اش تجربه مي‌كند و با تعلل مسئولان سينمايي غرفه ايران تا سه روز اول خالي و استراحتگاه غرفه‌داران و نمايندگان ساير كشورها بوده است. با اين اوصاف حضور پرتعداد برخي مسئولان سينمايي كشور را در اين رويداد چگونه بايد معنا كرد؟ 
در نگاه اقتصادي تابع ساختار و نظام مشخص، صرف هزينه‌هاي دولتي و بيت‌المال بايد آنقدر توجيه منطقي و بازگشت مالي داشته باشد تا در پاسخگويي به مردم و حقوق آنها كوچك‌ترين خلأيي باقي نماند. كشورهاي زيادي تابع اين نوع نگاه هستند و براي اطمينان از عدم سوءاستفاده از بودجه‌هاي دولتي مو را از ماست بيرون مي‌كشند. در كشورمان اما هر سال و در آستانه برگزاري جشنواره‌هاي سينمايي در مناطق خوش و آب هواي دنيا، كاروان مسئولان و چهره‌هاي سينمايي به راه مي‌افتند. در نهايت هم نتيجه قابل توجهي از اين سفرهاي فرهنگي و هنري پرهزينه مشاهده نمي‌شود. امسال اما حضور مسئولان و چهره‌هاي سينمايي كشور در جشنواره فيلم كن سر و شكل متفاوت‌تري دارد، سازمان سينمايي برخلاف بسياري از كشورهاي فعال در زمينه بازاريابي فيلم‌هاي سينمايي از مهم‌ترين اقدام كه اجاره كردن سالن سينمايي براي نمايش فيلم‌هاي ايراني است غافل مانده آن هم به بهانه صرفه‌جويي در هزينه‌ها. بي‌برنامگي اين سازمان در جشنواره فيلم كن البته به اينجا ختم نمي‌شود، غرفه ايران به دليل تعلل اين سازمان در نقطه‌اي كور و كم‌تردد در گوشه كنار سالن برپايي غرفه‌هاي جشنواره فيلم كن واقع است، از طرفي ديگر در شرايطي كه بيشتر كشورها از چند روز قبل‌تر براي تزئين و آماده‌سازي هرچه بيشتر غرفه خود تدارك ديده بودند بنا به دلايل نامعلومي غرفه ايران تا سه روز اول برپايي اين جشنواره خالي باقي مانده بود. ظاهراً در اين سه روز نمايندگان ساير غرفه‌ها از غرفه خالي ايران براي استراحت خود استفاده مي‌كردند. 
همه اين تعلل‌ها و بي‌برنامگي‌ها به كنار! جالب است كه مسئولان سينمايي كشور در يك مورد همچون روال هر سال پرقدرت ظاهر شده‌اند و آن هم حضور پرتعداد در اين جشنواره است كه ماحصل آن بالاتر از فروش فيلم «ناهيد » به چند پخش‌كننده فيلم اروپايي نبوده است. 
به دليل حضور فيلم «ناهيد» در اين جشنواره، بي‍ژن امكانيان تهيه‌كننده به‌ همراه ساره بيات، پژمان بازغي و نويد محمدزاده بازيگران، ارسلان اميري نويسنده و تدوينگر و مرتضي قيدي فيلمبردار اين فيلم در اين جشنواره حضور دارند.علاوه بر عوامل فيلم «ناهيد» علي قاسمي، الهه نوبخت و فهيمه پورقاسم از مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، كاميار محسنين از بنياد فارابي و حامد صديقي و سعيد نوري از حاضران در غرفه ايران هستند. در پاويون ايران نيز آرش اميني حضور دارد كه به‌همراه گروهي از همكاران خود در اين جشنواره حضور يافته است. عليرضا رضاداد، مشاور عالي سازمان سينمايي و دبير دو دوره گذشته جشنواره فيلم فجر از ديگر حاضران در كن است ضمن آنكه قرار بود حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي هم براي روز ملي ايران در كن حاضر شود كه ظاهراً سفرش منتفي شده است. از سينماگران ايراني حاضر در اين دوره از جشنواره فيلم كن نيز مي‌توان به محسن‌امير يوسفي، غلامرضا موسوي، علي معلم، مجيد جوزاني، محمد حميدي‌مقدم و سيف‌الله صمديان اشاره كرد كه بيشتر آنها معمولاً در دوره‌هاي مختلف جشنواره حضور مي‌يابند. گفته مي‌شود كه سازمان سينمايي هزينه سفر اين ليست را تقبل كرده ولي خبرنگاران رسانه‌هايي كه براي پوشش اين رويداد سينمايي در كن به سر مي‌برند با هزينه شخصي خود عازم اين سفر شده‌اند. 
حضور پرتعداد هر ساله شماري از چهره‌هاي سينمايي و مسئولان سازمان سينمايي در جشنواره‌هاي خارجي آن هم به خرج بيت‌المال اين سؤال را مطرح مي‌كند كه چگونه هزينه‌هاي گزاف سفر اين گروه به كن از منابع دولتي بي‌حساب و كتاب پرداخت مي‌شود اما در مقابل براي بررسي ماحصل اين سفرها از اين مسافران سينمايي بازخواست نمي‌شود. ماحصل سفرهايي كه در دوره‌هاي گذشته به مقصد كن صورت گرفت چه بوده و اين سفرها چه تغييرات رو به جلويي را براي حوزه بين‌الملل سينماي ايران پديد آورده است. آيا سهم سينماي ايران از جشنواره فيلم كن، آب و هواي خوش لب ساحل است يا آنكه اين‌بار مسافران در بازگشت از اين سفر چيزهاي بيشتري با خود به‌ همراه خواهند آورد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.