سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴

واکنش به خبر عدم برگزاری جشنواره مقاومت

انتقاد صریح «انسیه شاه حسینی» به مدیران فرهنگی و سینماگران فعال حوزه دفاع مقدس؛ بسیار متأسفم!

انسیه شاه حسینی در ششمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای دفاع مقدس در پی اعلام خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: من بسیار متأسفم که شرایط تولید فیلم های سینمای ارزشی و استراتژیک در کشور به گونه ای شده است که ما حتی به اندازه برگزاری یک جشنواره فیلم در اختیار نداریم و معتقدم بی انگیزه شدن سینماگران دلیل اصلی عدم تولید فیلم های استراتژیک است.

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: البته جشنواره فیلم مقاومت از ابتدای برگزاری اش همواره به صورت ۲ سالانه برگزار می شد چرا که همیشه فیلم های تولیدی در این زمینه به نسبت سایر تولیدات سینمای کشور بسیار کم تر بود اما از سال گذشته که تصمیم گرفته شد این جشنواره مهم و استراتژیک به صورت سالانه برگزار شود می بایست به بضاعت سینمای ایران در زمینه تولید فیلم های سینمای انقلاب و دفاع مقدس توجه می شد؛ چرا که ما همیشه در زمینه تولید کمبودهای بسیار زیادی را داشتیم اما گویا مسئولان امر به این مسئله واقف نیستند.

شاه حسینی با تأکید بر اینکه در زمینه برگزار نشدن جشنواره فیلم مقاومت هم مسئولان و هم هنرمندان سینمای ایران مقصر هستند اظهار داشت: در این خصوص هم مسئولان فرهنگی کشور که در بحث حمایت از تولید این دسته از آثار بی توجه  عبور می کنند و هم هنرمندانی که سال ها در زمینه دفاع مقدس کار می کردند و امروزه ترجیح می دهند در زمینه ها و سایر گونه های سینمایی فعالیت کنند مقصرند.

وی ادامه داد: حرف هایی که من می زنم شعار نیست! چرا که من شخصاً به عنوان یک فیلمساز دغدغه مند هیچ گاه با جریانات و موج های روز حرکت نمی کنم و مورچه وار تمامی شرایط سخت و دشوار را از سر می گذرانم تا راه خود را پیدا کرده و در زمینه تولید فیلم های دفاع مقدس و ارزشی فعال باشم؛ چرا که به دلیل اعتقاداتی که دارم انگیزه هایم نه تنها هیچ گاه از بین نرفته اند بلکه روز به روز تقویت شده و در راهی که قدم گذاشته ام استوارتر از گذشته عمل کرده ام.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: هرچند که شاید مشکلات بسیار زیادی در سر راه سینماگران دغدغه مند وجود داشته باشد اما باز هم تکرار می کنم اگر انگیزه قوی در اشخاص وجود داشته باشد علیرغم همه بی مهری ها باز هم به راه خود ادامه می دهند و هرطور شده فیلم هایشان را می سازند. به هر حال بعد از سال ها کاملاً مشخص شده است که مسئولان سینمای ایران هیچ گاه از فیلمسازان حمایت نمی کنند و به آن ها پیشنهادی برای ساخت فیلم هایش شاخص در زمینه دفاع مقدس و... را نمی دهند و تنها برخی فیلمسازان خاص هستند که همواره مورد حمایت آن ها هستند و فیلمسازان معمولی که هیچ گونه رابطه و زد و بندی با مدیران ندارند باید خودشان با تکیه بر باورها و ایمان های قلبی به تولید آثار در این زمینه بپردازند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در بخش دیگری از این گفتگو تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، هنری، نظامی و... را برای تولید آثار شاخص در سینمای استراتژیک و مقاومت مسئول دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی، حوزه هنری و تمامی دستگاه ها مسئول هستند تا در کنار سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به تولید آثاری در این زمینه بزنند. اما از آنجا که گویی دغدغه چندانی برای این امر مهم و حیاتی وجود ندارد این اتفاق رخ نمی دهد.

شاه حسینی افزود: ما مرهون و مدیون دفاع مقدس هستیم اما متأسفانه امروزه تمامی کارهایمان در این حوزه مهم به صورت تشریفاتی شده است. به عنوان مثال این روزها که در ایام سالروز آزادسازی خرمشهر به سر می بریم تنها یادمانی از این امر داریم و به فکر آن نیستم که آثار فرهنگی و هنری در این زمینه تولید کنیم تا جوانان و آیندگان میهن اسلامی بتوانند از آن بهره مند شوند.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من امیدوارم در سینمای ایران به ویژه سینمای دفاع مقدس و استراتژیک نگاه زود بازده کارخانه ای مدیران برداشته شود و هیچ کس به فکر درآمد زایی و پول نباشد و همه به خاطر رضای خدا و دغدغه هایشان به این مسئله مهم و حیاتی که با توجه به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه برای ما بسیار مهم جلوه می کند بپردازند تا حداقل سال آینده شاهد برگزاری یک جشنواره پربار در زمینه فیلم های دفاع مقدس، مقاومت و استراتژیک باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.