دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

علی رهبری: آماده اجرا در سازمان ملل هستیم

تمرین ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری

مهر: مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران از رییس جمهوری کشورمان خواست شرایط اجرای ارکستر سمفونیک تهران در روزهای برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل را فراهم کند.

علی رهبری که به تازگی به عنوان رهبر ارکستر بین المللی فیلارمونیک جهانی جوانان در نیویورک انتخاب شده است در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: من فکر می کنم خبرهایی در عمر یک هنرمند روی می دهد که اصلا انتظار شنیدن چنین خبری را ندارد به ویژه در دنیایی که گروه‌های آمریکایی، ایتالیایی، روسی و یهودی که فقط اسرائیلی هم نیستند با هم همکاری های زیادی را انجام دهند. البته بماند که بنده به عنوان یک هنرمند ایرانی در این سال‌ها تنها حمایتی که نداشتم از طرف کشورم بوده است اما به هر حال همین که توانسته ام به عنوان نماینده ای از کشورم در یک ارکستر جهانی با هفتاد هنرمند از سراسر دنیا حضور داشته باشم برایم ارزشمند است.

وی ادامه داد: به عقیده من اینکه گروهی در نیویورک که با دولت آمریکا هم ارتباط مستقیمی ندارد در یک کار جهانی تصمیم بزرگی می گیرد که ارکستر ۲۰۰ نفره ای را انتخاب کند و برای اجرا در سالن مشهور «کارنیگی» من را به عنوان رهبر ارکستر انتخاب کند اصلا شوخی نیست. من مطمئنم اگر پدرم در قید حیات بود حتما با شنیدن این خبر می گفت: «دعای خیر مادرت باعث شده تو چنین موفقیتی را کسب کنی.»

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به اینکه همیشه موفق بوده ولی حمایتی از وی نشده است، بیان کرد: به عنوان نمونه بهترین دوست من یعنی آقای گرگیف روسی هزار برابر من امکانات دارد و به خاطر اینکه از حمایت مستقیم آقای پوتین برخوردار است در بهترین شرایط ممکن قرار داد اما من از حمایت مستقیم هیچ کس برخوردار نیستم.

علی رهبری افزود: به محض دریافت خبر دعوتم برای حضور در این ارکستر فورا شرط گذاشتم حالا که از هنرمندان هفتاد کشور دنیا در ارکستر حضوردارند پس بهتر است از موزیسین های ایرانی هم استفاده کنید که خوشبختانه با این شرط من نیز موافقت شد. به هر ترتیب خوشحالم که به عنوان یک ایرانی که در سطح حرفه ای رهبری ارکستر در دنیا مشغول به فعالیت است در این مجموعه موسیقایی حضور دارم.

این آهنگساز با اشاره به اینکه اجرایی که قرار است در تاریخ ۲۷ سپتامبر توسط این مجموعه موسیقایی میزبان مخاطبان باشد همزمان با اجلاس سران کشورهای سازمان ملل با حضور روسای جمهور کشورها روی صحنه می رود، عنوان کرد: مطمئن هستم همین اتفاق باعث مثبت‌تر چهره ایران در جهان و در مسیر تقویت حضور رییس جمهور ایران که آن زمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، خواهد بود چرا که سالن «کارنیگی» در نزدیکی مقر سازمان ملل قرار دارد.

این رهبر ارکستر با تشکر از رییس جمهوری در بازگشایی ارکسترها تصریح کرد: من می خواهم حالا که چنین فرصتی برای موسیقی کشورمان به وجود آمده از آقای روحانی تقاضای دیگری کنم. اینکه حالا که من به عنوان رهبر ارکستر بین المللی فیلارمونیک جهانی جوانان در نیویورک حضور پیدا می کنم، دستور دهند تا مقدمات حضور ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای سمفونی نهم بتهوون که به عنوان نمادی از صلح در دنیا معرفی شده با مسئولیت من در مقر سازمان ملل حین برگزاری مجمع عمومی این نهاد جهانی فراهم شود. سمفونی نهم بتهوون نماد واقعی صلح است و من فکر می کنم در شرایطی که مسئولان ارشد کشورمان تمام مدت از صلح خواهی ایرانیان و اینکه انرژی هسته ای ایران برای دستاوردهای نظامی نیست، سخن می گویند اجرای این سمفونی توسط ارکستر سمفونیک تهران می تواند نقش موثری در تلطیف کردن فضای موجود باشد. درست است که این سفر هزینه هایی دارد ولی به عقیده من این جور چیزها ارزش این را دارد که ما دو روز با بچه ها برویم و برگردیم.

رهبری تاکید کرد: تا آنجا که اطلاع دارم آقای روحانی از راه دور در جریان فعالیت های ارکسترها هستند بنابراین نباید زیاد به ایشان پافشاری کنم که برای دیدن کنسرت های ما به تالار وحدت بیایند. برای من نقش رییس جمهور زمانی مهم بود که وی در ابتدای شروع به کار دولت جدید اعلام کرد ارکسترها را باز می کنم. به هر ترتیب من فکر می کنم آقای رییس جمهور بالاخره روزی بدون دعوت و پافشاری ما خودشان به ارکستر می آیند. من تنها کاری که در این مدت می توانم انجام دهم این است که خدمت ایشان عرض کنم منی که عمرم را در این کار گذاشتم از رییس جمهور کشورم خواهش می کنم پیشنهاد من را جدی بگیرند و حالا که علی رهبری را برای ارکسترسمفونیک تهران  انتخاب کردید بدانید که همین علی رهبری حاضر است به صورت تضمینی قول یک اجرای بین المللی در سطوح عای را در مجمع عمومی سازمان ملل بدهد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: مطمئن باشید اگر شرایط این اجرا توسط دولتمردان در نیویورک فراهم شود می تواند به قدرت یک بمب اتم و حتی بیشتر صدا کند. بچه های ایرانی به قدری با قدرت در این کنسرت می نوازند که جهانیان را از این کیفیت متحیر خواهند کرد. متاسفانه رسانه‌های غربی چهره ای از ایران درست کرده‌اند که اصلا بعضی ها تعجب می کنند که چطور خانم ها می توانند در ارکسترها نوازندگی کنند. ولی  وقتی رسانه های خارجی مانند گاردین که به عنوان یک رسانه جدی در دنیا خود را مطرح کرده، یک صفحه خود را به ارکستر سمفونیک تهران اختصاص می دهد و آن وقت تصویر رییس جمهور کشورمان با لباس مذهبی را نیز در آن می گذارد اینها نشان دهنده ارزشی است که مسوولان ما به موسیقی فاخر داده اند و به نظر این یک موضوع بی نظیر است که خیلی از کشورها اگر یک میلیون دلار هم به گاردین بدهند نمی توانند چنین کاری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه فوتبال، سینما و ارکستر سمفونیک یا فیلارمونیک سه عنصر معرفی چهره یک کشور به جهان است، توضیح داد: تمام کشورها دریافت کردند فوتبال، ارکستر سمفونیک و سینما سه چیزی هستند که به چهره یک مملکت کمک می کنند. اما شما می بینید همین کشورهای حاشیه خلیج فارس که خودشان اصلا چیزی برای عرضه در موسیقی ارکسترال ندارند می آیند و با هزینه های هنگفت نوازندگانی را از کشورهای اروپایی استخدام می کنند که نام ارکستر عربی به خود گیرند. اینها کشف کردند با یک مقدار پول خرج کردن می توانند بگویند که ما ارکستر فیلارمونیک یا سمفونیک داریم و می توانیم چهره فرهنگی مان را در دنیا بالا ببریم. ولی من با این چیزها اصلا موافق نیستم چون که  در آخر هیچ چیزی نمی ماند. یعنی همانی می شود که قبل از پیروزی انقلاب با ارکستر سمفونیک تهران انجام دادند.

رهبری افزود: ما باید بدانیم که در فوتبال فعلا حرفی برای گفتن نداریم. البته در ایران خیلی ها متوجه شدند که فوتبال و وزنه برداری مهم است. من هم به عنوان یک غیرکارشناس موافقم. حرفی هم ندارم. خیلی ها هم متوجه شدند که سینما مهم است. ولی حقیقت را نباید فراموش کرد که ما نمی توانیم از فوتبالمان در عرض یک مدت کوتاه انتظار نتیجه داشته باشیم. در سینما هم ممکن است یک کارگردان بزرگ داشته باشیم ولی باید بدانیم سینما صنعت عظیمی است که ممکن است نتوانیم به عنوان یک کشور سینمایی مانند هند، آمریکا، انگلیس، آلمان حرفی برای گفتن داشته باشیم. اما بدانیم که چه علی رهبری باشد چه نباشد یک ارکستر سمفونیک داریم که در سطح جهانی است پس من از آقای رییس جمهور می خواهم این قضیه را جدی بگیرد. ما زیاد هم وقت نمی خواهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.