سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

«اینجا شهر من بود»؛ اثری ضد جنگ با محوریت خرمشهر است/ پاکروان: مایلم همیشه با محوریت کودک، زن و جنگ فیلم بسازم

تینا پاکروان در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: تینا پاکروان کارگردان سینما و تلویزیون ایران که جدیدترین فیلم کوتاهش با عنوان «اینجا شهر من بود» به پنجمین جشنواره فیلم شهر راه یافته است گفت: این فیلم با محوریت خرمشهر در دوران جنگ ساخته شده و خوشحالم که در ایام سالروز آزادسازی خرمشهر در این جشنواره به نمایش در می آید.

کارگردان فیلم سینمایی «خانوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که من اصالتاً جنوبی هستم و در دوران کودکی وقایع جنگ را از نزدیک لمس کردم همیشه مایل هستم فیلم هایی در این باره بسازم. «اینجا شهر من بود» هم یکی از همان آثاری است که از این دغدغه من برآمده است.

وی ادامه داد: من در این فیلم سعی داشتم در یک پلان سکانس ۸/۵ دقیقه ای اتفاقات حمله نیروهای بعثی به خرمشهر را از یک دیدگاه خاص به تصویر بکشم. این فیلم ابتدا از یک نمای بسته از شهر خرمشهر آغاز می شود و سپس به کلیت فضای شهری و اتفاقاتی که در آن در حال وقوع است می رسد. ما در این فیلم ضمن اینکه فضای شهری را به عنوان یک شخصیت اصلی داریم آدم های مختلفی را می بینیم که چگونه جنگ زندگی آن ها را به ویرانی و تباهی می کشد.

پاکروان با تأکید بر اینکه در این فیلم کوتاه سعی شده تا بی گناهی مردم هنگام وقوع جنگ به تصویر کشیده شود اظهار داشت: جنگ همیشه تلخ است و این مردم عادی و مظلوم هستند که در آن آسیب های جدی می بینند. ما در این فیلم کوتاه با یک نگاه اتفاقاتی را که در یک شهر از فضای مدرسه گرفته تا ادارات و حتی یک مجلس عروسی که مورد حمله دشمنان واقع شده است را می بینیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» خاطرنشان کرد: آشفتگی و پریشانی مردم بی دفاع و بی گناه جنگ زده حرف اصلی این فیلم است. «اینجا شهر من بود» اثری ضد جنگ است و نگاهی صلح طلبانه دارد. من همیشه دغدغه این را دارم که بتوانم فیلم های بلندی راجع به وقایع جنگی بسازم چرا که من با جنگ بزرگ شدم و می خواهم در سینما با پرداختن به این مقوله مهم ادای دین به کسانی کنم که برای حفاظت از جان و مال و وطن مان خویشتن را فدا کردند.  

این کارگردان سینما ادامه داد: من همیشه مایلم فیلم هایی با محوریت کودک، زن و جنگ بسازم اما متأسفانه به دلایل متعدد از جمله اینکه تولید در این زمینه بسیار سخت و سنگین است و دیگر شهرها شبیه به ۲ یا ۳ دهه گذشته نیستند امکان ساخت این گونه آثار به راحتی وجود ندارد.

پاکروان سپس در مورد چگونگی ساخت این فیلم کوتاه اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم تصویری حقیقی از خرمشهر را نشان دهیم در شهرک سینمایی دفاع مقدس فضای شهری آن زمان را بازسازی کردیم. از آنجا که این فیلم قرار بود در یک پلان سکانس فیلمبرداری شود ما ۳ روز مشغول تمرین بودیم و در نهایت روز آخر توانستیم این اثر را جلوی دوربین ببریم. تولید این فیلم بسیار سخت و سنگین بود و ما فقط حدود ۲۰۰ نفر هنرور در این فیلم داشتیم و هزینه های آماده سازی، برنامه ریزی ها و... در این فیلم بسیار سخت و سنگین بود.

وی افزود: البته بسیار خرسندم که تمامی زحمات ما به نتیجه رسید و این فیلم توانست با حضور در ۲۲ فستیوال معتبر جهانی جوایز چشمگیری را به دست بیاورد. «اینجا شهر من بود» تاکنون جایزه بهترین فیلم آسیا اینترنشنال را جشنواره فیلم توکیو، جایزه بهترین فیلم شهری از شهردار توکیو، جایزه بهترین فیلم زنان شانگهای و چندین جایزه دیگر در کشورهای کانادا، سوئیس، آمریکا و... را دریافت کرده است و خوشحالم که هم اینک امکان حضور در یک جشنواره ایرانی را نیز به دست آورده است.

سرمایه گذار فیلم سینمایی «خواب زده ها» سپس در مورد عوامل این فیلم گفت: خوشبختانه تعدادی از بهترین های سینمای ایران در این فیلم با من همکاری داشتند. علیرضا غفار نژاد (صدابردار)، علیرضا علویان (صداگذار)، تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، محمدرضا قومی (طراح چهره پردازی)، کیوان مقدم (طراح صحنه و لباس) و... از جمله افرادی بودند که در این اثر توانستم از وجودشان بهره مند شوم. همچنین اکبر معززی، کتایون اعظمی، مسعود سخایی، مهدی صباغی و نیکی مظفری بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

پاکروان در خاتمه این گفتگو در مورد وضعیت تولید دومین اثر سینمایی اش با عنوان «نیمه شب اتفاق افتاد» گفت: متأسفانه علیرغم اینکه اواخر سال گذشته ما وارد مرحله پیش تولید این فیلم شده بودیم و حتی بازیگران کار را نیز انتخاب کرده بودیم بنا به برخی دلایل امکان ساخت آن مهیا نشد. این روزها من به همراه طلا معتضدی مشغول بازنویسی نهایی این فیلمنامه هستم و از هفته آینده این فیلم مجدداً پیش تولید خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.