چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

عدم برگزاری جشنواره مقاومت؛ چرا؟

واکنش انجمن سینمای دفاع مقدس به یک خبر/ شرف الدین: اراده برای حمایت از آثار ارزشی هست اما ایده خوب برای تولید نیست!

محمد رضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس در سومین نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: در پی اعلام خبر محمد خزاعی مبنی بر برگزار نشدن این دوره از جشنواره فیلم مقاومت و انتقادات برخی از فیلمسازان صاحب نام این عرصه نسبت به عدم حمایت از تولید این گونه آثار محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: اراده انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تولید فیلم های شاخص در زمینه سینمای مقاومت و ارزشی است ولی تاکنون هیچ طرح و ایده خوبی برای تولید فیلم به ما ارائه نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من به صراحت این نکته را اعلام می کنم که متأسفانه هیچ ایده خوبی در زمینه تولید فیلم های استراتژیک، ارزشی و مقاومت وجود ندارد و به همین دلیل است که از سوی نهادهای مختلف سینمایی تاکنون اقدامی برای تولید آثاری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه ما مذاکرات بسیار خوبی با علیرضا تابش مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از تولید فیلم هایی در این زمینه داشته ایم اظهار داشت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به زودی تفاهم نامه ای را با سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر حمایت از تولید فیلم های سینمای استراتژیک و مقاومت امضا خواهد کرد تا از این پس شاهد تولید آثار شاخصی در این زمینه باشیم و بتوانیم جشنواره فیلم مقاومت را بسیار بهتر از گذشته برگزار کنیم.

شرف الدین خاطرنشان کرد: مطمئناً اگر ایده های خوبی در این زمینه به دست ما برسد ما در راستای انجام وظیفه خود نسبت به تولید و ساخت این گونه آثار اقدام خواهیم کرد چرا که همگی ما مشتاق رشد و اعتلای این گونه سینمایی هستیم و می خواهیم که مانند سال های گذشته تأثیری مثبت در زمینه پاسخ جنگ نرم دشمنان داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تأکید کرد: ما طی ماه های آینده چندین پروژه مهم سینمایی را در این زمینه به صورت همزمان کلید خواهیم زد تا ان شا الله در سال آینده بتوانیم در جشنواره فیلم مقاومت سال آینده شاهد نمایش آثاری شاخص و درخشان در حوزه فیلم های مقاومت، بیداری اسلامی، دفاع مقدس و... باشیم. البته این امر مهم نیاز به یک همت همگانی دارد اما من از همین حالا مطمئن هستم که آنقدر دوره آینده جشنواره فیلم مقاومت پربار خواهد بود که نقیصه عدم برگزاری این دوره از جشنواره را جبران خواهد کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» با اشاره به اینکه هر جشنواره ای نیاز به یک فضای رقابتی دارد گفت: وقتی عامل اصلی ایجاد یک فضای رقابتی وجود ندارد نمی توان جشنواره ای را برگزار کرد. ما در حال حاضر نیاز داریم تا به صورت سالانه تولیدات شاخص و ارزشمندی در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس داشته باشیم تا بعد از آن بتوانیم جشنواره ای بین المللی برای آن برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه حدود یک ماه گذشته من شخصاً پیش بینی کرده بودم که عملاً امکان برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در سال جاری وجود ندارد، اظهار داشت: ارزیابی وضعیت موجود در سینمای ایران و همچنین مدیریتی که بر سینمای دفاع مقدس و مقاومت با توجه به فضای موجود در جامعه وجود داشت این مسئله را بسیار آشکار می ساخت و اینکه آقای خزاعی بعد از این همه وقت به این مسئله اشاره کرده اند مسئله چندان جدیدی نیست!

شرف الدین یادآور شد: من حتی سال گذشته و زمانی که اعلام شد قرار است جشنواره فیلم مقاومت به صورت سالانه برگزار شود پیش بینی کرده بودم که امکان این امر وجود نخواهد داشت چرا که ارگان ها، دست اندرکاران، مدیران و صاحبان بودجه می بایست برای اینکه این جشنواره سالانه برگزار شود اعلام آمادگی می کردند که این امر صورت نگرفته بود. همچنین دومین نیاز ما برای برگزاری جشنواره این بود که صاحبان ایده و تولید و اندیشه و کسانی که ساختارهای اجرایی سینما را در دست دارند برای این کار به ما پیشنهاد می دادند که این امر نیز محقق نشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه و نیم» ادامه داد: از سال گذشته تاکنون نه هیچ یک از نهادهای مسئول در امر سینمای مقاومت بودجه ای برای تولید این کار کنار گذاشته اند و نه ایده بکر، خلاقانه و نویی از سوی فیلمسازان سینمای ارزشی و مقاومت به ما ارائه شده است و از این رو ما نمی توانستیم جشنواره فیلم مقاومت را مثل یک مهمانی و دورهمی برگزار کنیم و در نهایت هم هیچ چیز عایدمان نشود.

وی تأکید کرد: البته ما قطعاً در زمانی که قرار بود جشنواره فیلم مقاومت برگزار شود حتماً جلسات، کنفرانس ها و همایش هایی را در این زمینه برگزار خواهیم کرد اما اینکه بیاییم و با یک تعداد آثار نازل و ضعیف این جشنواره را برگزار کنیم تا برخی افراد و جریانات خوشحالی کنند قطعاً این کار را نخواهیم کرد چرا که اگر ما با آثاری ضعیف جشنواره را برگزار کنیم ۲ اتفاق مهم رخ می دهد اول آنکه اگر ما بگوییم هیچ اثری را لایق دریافت جایزه ندانسته ایم برخی این ایراد را به ما می گیرند که پس چرا این جشنواره را برگزار کرده اید و اگر اینکه بگوییم ما با نسبی گرایی می خواهیم بهترین اثر موجود در جشنواره را معرفی کنیم باز هم به سینمای دفاع مقدس و مقاومت لطمه زده ایم چرا که به این ترتیب فیلمسازان دیگر این حوزه را جدی نخواهند گرفت و نزول آن بسیار برای آینده ما خطرناک خواهد بود.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خاتمه این گفتگو افزود: شاید در این میان برخی افراد بگویند که ما برای اینکه دشمنان همچنان از این جریان هراس داشته باشند می بایست این جشنواره را به هر ترتیب برگزار کنیم که من در پاسخ به آن ها می گویم دشمنان ما اتفاقاً با عدم برگزاری این جشنواره بیشتر لرزه بر اندامشان خواهد افتاد چرا که آن ها می دانند اگر این جشنواره با تأمل برگزار شود می تواند در دوره بعدی خود بسیار پرقدرت تر از گذشته عمل کند و برای آن ها خطرناک تر باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.