چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

خصوصی سازی به روش وزارت ارشاد!

خانه کتاب

هفت راه نوشت: مدیرعامل خانه کتاب از جدیدترین تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خروج از تصدی‌گری و سپردن کارها به بخش خصوصی پرده برداری کرد!

مجید غلامی جلسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در دیدار با حسین مهری مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از اضافه شدن امکان خرید اینترنتی کتاب از سایت خانه کتاب در آینده نزدیک با همکاری شرکت پست خبر داد. وی در توضیح روش کار این فروشگاه اینترنتی گفت: روال کار به این صورت است که در این فروشگاه اینترنتی به هر ناشر یک صفحه ویژه اختصاص داده شده که کتاب‌های منتشر شده توسط آن انتشارات در این فروشگاه عرضه می‌شود.

 
مدیر عامل خانه کتاب افزود: در حال حاضر تفاهم‌نامه همکاری با بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ ناشر برای عرضه کتاب‌هایشان در این فروشگاه به امضا رسیده و بیش از ۱۰۰۰ ناشر نسبت به راه‌اندازی فروشگاه و عرضه کتاب‌هایشان در ویترین این فروشگاه اقدام کرده‌اند.
 
تلاش خانه کتاب برای اضافه کردن بخش فروشگاه اینترنتی به سایت خود در حالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون سایتهای خصوصی گوناگونی در عرصه فروش اینترنتی کتاب فعال هستند و به دلایل مختلفی از جمله بالا بودن هزینه ارسال، عدم اعتماد به فروش اینترنتی و رایج نبودن خرید اینترنتی در جامعه ایران با مشکلات زیادی از نظر اقتصادی دست به گریبان هستند. حال این تصمیم یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد که طبیعتا به رقابت با بخش خصوصی فعال در این حوزه خواهد انجامید تصمیمی عجیب و قابل تامل است. رقابتی که روی کاغذ به نفع خانه کتاب پایان خواهد یافت چراکه دسترسی این موسسه به اطلاعات کتابها و ناشران و فراگیری وسیع آن چیزی است که تقریبا هیچکدام از سایتهای خصوصی فروش کتاب امکان رقابت با آن را نخواهند داشت.
 
نکته دیگر آنکه خانه کتاب در حالی تصمیم به این امر گرفته است که سایت این موسسه هنوز در بسیاری از امور ابتدایی از جمله جستجو در میان داده‌ها با مشکل روبروست و برای رسیدن به یک پاسخ مورد نیاز گاهی باید چندین بار یک کتاب را با کلیدواژه‌های مختلف مورد جستجو قرار داد.
 
با این وصف ظاهرا خانه کتاب و وزارت ارشاد تصمیم گرفته است علی‌رغم شعارهایی که درباره حمایت از بخش خصوصی فرهنگ و خروج دولت از تصدی‌گری می‌دهد در این حوزه هم به رقیب بخش خصوصی تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.