دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

گپی با کارگردان سینما و تلویزیون

حسن هدایت: بسیاری از فیلمسازان این روزها خانه نشین شده‌اند/ بودجه‌ها صرف تولید آثار بی ارزش می‌شود

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون اظهار داشت: متأسفانه ساز و کار فیلمسازی در رسانه ملی و حوزه سینما به گونه ای شده است که مسئولان بودجه ها را صرف آثاری اغلب بی ارزش می کنند و این مسأله بسیاری از فیلمسازان برجسته را که دغدغه فرهنگی دارند خانه نشین کرده است.

هدایت در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: در سینما به دلیل ورود بخش خصوصی برخی فیلمسازان شرایط ساخت فیلم را برای خود فراهم می کنند اما بودجه دولتی سینما و تلویزیون که قرار است فرهنگ سازی کشور را بر عهده بگیرد در حال حاضر در آثاری هزینه می شود که کمترین اثری از ترویج فرهنگ بومی و دینی در آنها دیده نمی شود.

وی افزود: برای رفع مشکلاتی که گریبانگیر سینما و تلویزیون شده است اگر راه حلی اصولی پیدا نشود حمله های فرهنگی غرب به راحتی در جامعه ما نفوذ کرده و جامعه را به جامعه ای بیمار تبدیل می کند.

هدایت با اشاره به وضعیت سینما و تلویزیون ایران در دوران گذشته اظهار داشت: در دهه ۶۰ ما شاهد حجم بسیار سنگینی از فیلم های ویدیویی قاچاق بودیم که مسئولان برای مقابله با این محصولات استفاده از فیلم های ویدیو را جرم اعلام کردند و به جای فرهنگ سازی به جنگ و مقابله اکتفا کردند.

این کارگردان در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: جرم دانستن فیلم های ویدیویی در این دهه تنها به دلال ها کمک کرد که قیمت محصولاتشان را بالا بردند و از نظر من حرکت مسئولان در برابر حمله های فرهنگی که به کشور ما صورت می گیرد انتخاب های غلطی دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «بیگانه ای در شهر» در ادامه اظهار داشت: مردم نیز نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه دارند و خودشان بهتر از هر کسی می دانند که چه عکس العملی در برابر مشکلات فرهنگی باید داشت اما با نبود محصولات لازم که بتواند برای مخاطبان جذاب باشد ناخودآگاه مخاطبان نیز به سمت آثار سخیفی که این روزها از شبکه های ماهواره ای پخش می شوند و اکثر آنها محصول کشور ترکیه است سوق پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان تعریف درستی از فرهنگ ندارند و از طرفی حد و حدود و خط قرمزهایی که فعالیت سینماگران را مشخص می کند با توجه به عدم شفاف سازی مدیران فقط دست و پای فیلمسازان را بسته است. باید برای احیای فرهنگ ایرانی اسلامی مان حملات فرهنگی را جدی بگیریم و در برابر سریال ها و فیلم هایی که به طور قاچاق وارد کشور می شوند تولیدات بهتری داشته باشیم تا مردم خودشان به سراغ دیدن آثار ضعیف، بیگانه و مخرب نروند.

هدایت در ادامه این بحث افزود: باید برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غلط غرب در خانواده ها مسائل را مسئولان ریشه یابی کنند و در راستای برطرف کردن مشکلات به شکل فرهنگی رفتار کنند چرا که رفتار بازدارنده پلیسی نمی تواند کارساز باشد. متأسفانه در راستای مقابله با فرهنگ غلط غرب به نصیحت و سانسور اکتفا شده است و در این صورت ما نمی توانیم حتی به فرهنگ آرمانگرایانه، قدرتمند و پر شور دهه های گذشته خود برسیم.

کارگردان فیلم سینمایی «میهمانی خصوصی» در پایان خاطرنشان کرد: تهاجم فرهنگی به گونه ای جامعه را مسموم می کنند که شبیه به یک میکروب وارد بدن می شوند و در صورت عدم درمان صحیح فرد را زمین گیر می کنند. اگر برای بهتر شدن وضعیت فرهنگی کشورمان که بخش اعظمی از آن به تلویزیون و سینما مربوط می شود منفعلانه عمل کنیم جامعه مان به قهقرایی می رود که می تواند بسیار ترسناک و مخرب باشد.

گفتنی است حسن هدایت پیش از این ساخت فیلم های سینمایی بسیاری از جمله «گراند سینما»، «مرد خاکستری»، «چشم شیطان» و «ناسپاس» را در کارنامه خود به عنوان کارگردان ثبت کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.