دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

ادامه بلاتکلیفی فیلمسازان در سینما و تلویزیون؛

طالقانی: طرح مجموعه تلویزیونی داستانی با موضوع بسیجیان نخبه را آماده ساخت دارم اما...!

حمید طالقانی

سینماپرس: حمید طالقانی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جدیدترین فعالیت هایش در حوزه تولید گفت: طرحی یک مجموعه تلویزیونی داستانی برای پرداختن به موضوع بسیجیان نخبه را آماده ساخت دارم که در صورت همکاری سپاه پاسداران آن را تولید خواهم کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به دلیل آنکه طی یک سال گذشته اغلب طرح های داستانی که برای کار به سینما و تلویزیون ارائه داده بودم به دلیل بحران مالی سازمان صدا و سیما و همچنین سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان به سرانجام نرسید، چندی پیش طرحی مستند-داستانی را با همین موضوع بسیجیان نخبه به سپاه پاسداران ارائه دادم که بعد از تأیید، برای شبکه اول سیما تولید شد و مدتی قبل پخش آن از این شبکه به اتمام رسید.

وی در همین رابطه اظهار داشت: بعد از پخش موفقیت آمیز این مجموعه مستند-داستانی به دلیل استقبالی که از آن صورت گرفت برآن شدم تا فیلمنامه ای داستانی با همین مضمون و سوژه را ادامه دهم که در حال حاضر فیلمنامه آن آماده ساخت است که به صورت اپیزودیک به بسیجیان نخبه ای که مخترع، دکتر، مهندس، ادیب و... هستند می پردازد و در واقع می خواهد این را به مخاطبان خود القاء کند که بسیج تنها پایگاه ایست و نگهبانی در خیابان ها نیست و بسیجیان زیادی وجود دارند که با توجه به تحصیلات شان جزو نخبگان و فرهیختگان کشور محسوب می شوند.

طالقانی افزود: اما متأسفانه از آنجا که هر سازمانی بودجه محدودی برای فعالیت های فرهنگی و هنری در اختیار دارد طرح ما همچنان در سپاه مسکوت مانده و مشخص نیست که شرایط تولید آن چه زمانی فراهم خواهد شد.

کارگردان تله فیلم «جاده در دست تعمیر است» با اشاره به اینکه چنین وضعیتی نه تنها در تلویزیون که در سینمای ایران نیز حکمفرما شده است خاطرنشان کرد: شاید وضعیت تولید در سینما به مراتب بدتر از تلویزیون باشد. متأسفانه مدیران ما تنها در حال دادن وعده های نابجایی هستند که ما شاهد تحقق هیچ یک از آنها تاکنون نبوده ایم.

وی اضافه کرد: من مدت ها قبل فیلمنامه ای بر اساس دغدغه های ذهنی ام نوشتم که موضوعی اجتماعی و با محوریت خانواده و به ویژه کودکان بود اما به دلیل بحران مالی غریبی که گریبان سینما و تلویزیون را گرفته است ساخت این فیلم همچنان بلاتکلیف مانده چرا که هیچ یک از تهیه کنندگان سینما دیگر مانند سال های نه چندان دور راضی به تولید برای سینما نیستند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه اغلب سینماگران ما بیکار هستند و من معتقدم که مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور به ویژه رئیس سازمان سینمایی بایستی فکری اساسی برای حل این بحران و برون رفت از این معضل مهم بیندیشند. ما امروزه شاهد و ناظر آن هستیم که نیروهای متخصص، کارآمد، متعهد و تحصیل کرده سینما همگی خانه نشین شده اند و رسماً هیچ فعالیتی در سینما ندارند که این مسئله برای ما جای افسوس دارد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی نگران کننده ای که دامان سینمای ایران را گرفته تا چندی دیگر شاید سینمای ما را به نابودی بکشاند. امروزه اگر کمی دقت کنیم به این نتیجه می رسیم که تنها برخی افراد هستند که همواره حضوری فعال دارند و رسماً سینمای ما جای افرادی شده که جزو نزدیکان روسای سازمان سینمایی قلمداد می شوند.

کارگردان تله فیلم «گل یا پوچ» افزود: البته در تلویزیون هم وضعیت به همین شکل است. من از زمان انتصاب آقای سرافراز به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما طرح های مختلفی را برای ساخت به تلویزیون ارائه دادم و حتی تولید برخی از آن ها قطعی شده بود اما به دلیل بی برنامگی هیچ یک از آن ها به تولید نرسید و سازمان صدا و سیما هیچ پاسخ شایسته ای برای این اقدام به ما نداد.

طالقانی با تأکید بر اینکه از سال گذشته ۲ تله فیلم ساخته شده را برای خرید به بخش تأمین برنامه سازمان صدا و سیما ارائه داده اما تاکنون با پاسخی مثبت برای خرید این آثار مواجه نشده است، اظهار داشت: من وقتی پیگیری خرید این تله فیلم ها را توسط سازمان صدا و سیما انجام می دهم با این پاسخ روبرو می شوم که هنوز دستوری برای خرید آن ها نیامده است! این در حالی است که من و امثال من سرمایه زیادی برای ساخت این فیلم ها انجام دادیم و تا سرمایه مان بازنگردد نمی توانیم تولید دیگری داشته باشیم و حتی در زندگی یومیه خود نیز لنگ لنگان پیش می رویم.

کارگردان تله فیلم «ستارگان مه» افزود: جالب ترین نکته در مورد تلویزیون این است که به تازگی وقتی فیلمسازی برای حمایت و تولید یک فیلم به آنجا مراجعه می کند از همان اول می گویند که ما هیچ بودجه ای برای تولید در اختیار نداریم و شما باید سرمایه گذاری در بخش خصوصی پیدا کنید که هزینه ساخت فیلمتان را تقبل کند و با ما قرارداد امضا کند تا ما بعد از آن از ساخت فیلم شما حمایت کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: این وضعیت بغرنج در سینما و تلویزیون ایران در حالی است که پیش از این ما شاهد چنین روندی در هیچ یک از مدیوم های سینما و تلویزیون نبودیم و همیشه از فیلمسازان حمایت های جدی انجام می شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.