چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲

گفتگوی خبرنگار سینماپرس با محسن علی اکبری

توصیه های تهیه کننده «مریم مقدس» به سازندگان«ثارالله»/ باید در تولید آثار مذهبی ویژگی‌های عقیدتی مردم را در نظر گرفت

محسن علی اکبری در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده مطرح سینما و تلویزیون با توجه به انتشار خبری مبنی بر تولید یک فیلم سینمایی جدید در مورد زندگی حضرت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا با عنوان «ثارالله» اظهار داشت: اگر فیلم ها و سریال های مذهبی با توجه به ویژگی های عقیدتی مردم ساخته شوند نه تنها می توانند موافقت مراجع عظام تقلید را با خود به همراه نمایند بلکه با وسعت زیادی می توانند فیلم ها را در تمامی کشورها به ویژه کشورهای مسلمان و همسایه به اکران برسانند.

علی اکبری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک اثر دینی اگر بر اساس مستندات و واقعیات و شرایط دوران تاریخی آن روزگار، به طور عمیق و حقیقی ساخته شود می تواند مخاطبان را به صورت جدی به سوی خود جلب و جذب نماید.

تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» ادامه داد: برای تحقق این فرایند در وهله اول نویسنده یک اثر می بایست اشراف کامل و جامع نسبت به آن مقطع تاریخی داشته باشد و در مرحله بعد افراد متخصص در زمینه های مختلف نیز باید بتوانند لحظات را درست اجرا کنند تا یک اثر تاریخی و مذهبی به مفهوم واقعی به منصه ظهور برسد.

وی در همین زمینه گفت:حضور یک مدیر هنری، طراح صحنه و لباس، طراح چهره پردازی و حتی یک فیلمبردار خوب به همراه یک فیلمنامه قوی، کارشناسی شده و تأثیر گذار در کنار کارگردانی که هم نسبت به مسائل تکنیکی و روز سینما آشنایی کامل داشته باشد و هم دغدغه ساخت چنین آثاری را داشته باشد می تواند یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی تاریخی و مذهبی را در تمام دنیا ماندگار کند.

وی سپس خاطرنشان کرد: به عقیده من در این نوع آثار حضور بازیگران چهره برای جذب مخاطبان چندان تأثیری ندارد. مثال عینی و مشخص آن فیلم و سریال «مریم مقدس (س)» است که بنده افتخار آن را داشتم که در مقام تهیه کننده این اثر فعالیت کنم که بازیگر چهره ای در آن نداشتیم اما خوشبختانه چه در زمان اکران سینمایی و چه در زمان هنگام پخش سریال تلویزیونی با استقبال انبوده مخاطبان مواجه شدیم به دلیل آنکه خصوصیات کامل یک آثار مذهبی در آن اثر رعایت شده بود.

این تهیه کننده در همین رابطه افزود: آثار سینمای دینی برای تأثیرگذاری بیشتر نباید چندان به مباحث دنیوی و روزمره وقایع تاریخی بپردازند و بهتر است به مباحث معنوی و اخروی زندگی ائمه اطهار (س) توجه داشته باشند.

وی با ذکر یک مثال یادآور شد: ما در سریال «مریم مقدس (س)»بازیگر نقش اول مان را به گونه ای انتخاب کردیم که تا آن زمان هیچ گونه تجربه بازیگری نداشت و زمانی که خواست در این نقش ظاهر شود با نظر کارگردان خود را مجاب کرد که یک ماه در اتاق بنشیند و در اتاق را روی خود ببندد تا به نقش اش نزدیک شود و سپس خود را در اختیار کارگردان و متن قرار داد و این کار آنقدر تأثیر داشت که تا ماه ها بعد از پخش سریال فروش لوازم آرایشی در کل کشور بسیار کاهش پیدا کرد و با رکودی جدی مواجه شد.

وی در ادامه این گفتگو تأکید کرد: بهتر است برای ساخت آثار مذهبی با دیدگاهی فراملی و جهانشمول به اثر نگاه کنیم چرا که این دیدگاه جهانی می تواند قطعاً تأثیر بیشتری برای کار در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اغلب فیلمسازان همیشه در آثار تاریخی این گونه عمل کرده اند که بخش اندکی را به مستندات تاریخی اختصاص داده و بخش اعظمی از کار خود را به تخیلات خود اختصاص می دهند که این تضاد غلو انگیز باعث می شود خروجی اثر از زندگی حقیقی ائمه اطهار (س) فاصله جدی بگیرد و بعضاً با مخالفت هایی از سوی کارشناسان و مراجع دینی روبرو شوند.

علی اکبری افزود: ما برای اولین بار فیلم «مریم مقدس (س)» را همراه با مقام معظم رهبری دیدیم و مباحثی که ایشان فرمودند بر این امر تکیه داشت که اگر شما برای ساخت این اثر از تخیل هم استفاده کردید در راستای واقعیت بوده است. این نکته بسیار مهم است که در آثار تاریخی تخیل در راستای استنادات تاریخی باشد تا موجب ابهامی نشود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.