دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

زندباف: گواهینامه درجه یک هنری تأثیری در حقوق سینماگران غیر اداری ندارد/ مسئولان تدبیر کنند

حسین زندباف

سینماپرس: حسین زندباف تدوینگر باسابقه سینما در پی اعطای گواهینامه درجه یک هنری معادل مدرک دکترا به ۱۸ سینماگر اظهار داشت: من هم این مدرک را از سالها پیش دریافت کرده ام ولی هیچ تأثیری در حقوق و مزایای ماهیانه دوران بازنشستگی من که استخدام جایی نبوده ام نداشته و بجاست که مسئولین امر در خصوص افرادی با شرایط من نیز تدبیری کنند.

تدوینگر فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من شخصاْ بازنشسته خانه سینما هستم و هیچ گاه طی مدت فعالیتم در سینما به صورت رسمی در جایی شاغل نبودم و همیشه به صورت آزاد کار می کردم از این رو دریافت گواهینامه درجه یک هنری نتوانست باعث شود که در حقوق بازنشستگی من افزایشی به وجود بیاید اما شنیده ام دریافت این مدرک در حقوق افرادی که به صورت رسمی در جایی شاغل هستند تاثیر مثبتی می گذارد که این مساله برای سینماگران ما که اغلب دغدغه معیشت دارند بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه اعطای مدرک درجه یک هنری به سینماگران فرصت های خوبی را برای آن ها فراهم می آورد اظهار داشت: افرادی که این مدرک را دریافت می کنند به راحتی و بدون تشریفات رایج قانونی می توانند اقدام به تاسیس کلاس های آموزش آزاد سینمایی کنند که این مساله به نوعی یک فرصت برای این افراد تلقی می شود. البته این مساله برای افرادی خوب است که روحیه شان با این گونه کارها سازگاری دارد نه بنده!

زندباف ادامه داد: اصولا معتقدم که انجام این گونه کارها توسط مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی اگر تاثیری از لحاظ اقتصادی برای هنرمندان در پی نداشته باشد بسیار مهم و قابل تامل است و می تواند باعث ایجاد روحیه در آن ها شود.

وی گفت: این مدرک از سال های گذشته به سینماگران متعددی اعطا شده است و من معتقدم که اعطای این گواهینامه به سینماگران می تواند به نوعی خوشحالی آن ها را فراهم آورد. 

این تدوین گر باسابقه سینمای ایران در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که اصولا هرگونه مدرک در سینما اعم از افتخاری و یا غیر آن چه تاثیری بر کیفیت آثار سینماگران می تواند داشته باشد گفت: تجربه در کنار تحصیلات برای بقای سینماگران الزامی است. تجربه اصولا برای تمامی انسان ها مهم است و همه افراد در جامعه مدام در حال کسب تجربه هستند. اما در سینما مهم است که تجربه با پشتوانه آکادمیک همراه باشد.

تدوین گر فیلم سینمایی «توفان شن» سپس خاطرنشان کرد: سینما هیچ گاه به انتها نمی رسد و مطالعه در زمینه سینما هرچقدر هم که باشد مسلما کم است و هیچ سینماگری نمی تواند مدعی این مساله باشد که نیازی به مطالعه ندارد و به تمامی وجوه سینما تسلط کافی دارد. در سینما باید به یک نوع شناخت دست یافت و برای رسیدن به این شناخت و آگاهی می بایست هم از تجربه استفاده کرد و هم به صورت دانشگاهی آن را آموخت.

زندباف افزود: تجربه همیشه در خدمت دانش قرار دارد و هیچ سینماگری نمی تواند بدون داشتن سواد کافی دست به تجربه گرایی بزند. یکی از دلایل مهمی که شاید این روزها باعث شده برخی از فیلم های تجربه گرا مانند سال های نه چندان دور با استقبال خوبی از سوی مخاطبان خاص این نوع سینما روبرو نشوند همین نداشتن سواد کافی در بین سینماگرانی است که مدعی داشتن تجربه در سینما هستند.

تدوین گر سریال تلویزیونی حضرت یوسف (ع) در خاتمه این گفتگو گفت: در هر صورت امیدوارم تمامی سینماگران به خصوص جوانانی که علاقمند حضور در سینمای حرفه ای هستند این مساله مهم را در نظر بگیرند و با آگاهی در راه سینما قدم بگذارند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.