جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

۳۰ خرداد سالروز تولد هنرمند محبوب و پیشکسوت

گفتگوی سینماپرس با «آقای بازیگر» در آستانه ۹۱ سالگی/ انتظامی: اگر بتوانم در فیلم‌های کیمیایی و مهرجویی بازی خواهم کرد

عزت الله انتظامی بازیگر سینما ،تئاتر و تلویزیون

سینماپرس: استاد عزت الله انتظامی بازیگر مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر ایران همزمان با فرا رسیدن۳۰ خرداد سالروز تولد خود گفت: این روزها و در آستانه ۹۱ سالگی تنها سرگرمی من مطالعه کتاب های مختلف به ویژه در زمینه هنری و تاریخی است و امیدوارم شرایط جسمانی ام به گونه ای باشد که بتوانم باز هم به سینما ورود پیدا کنم.

آقای بازیگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خوشبختانه از زمانی که کمی شرایط جسمانی ام بهتر شده کارگردانان زیادی طرح ها و فیلمنامه هایشان را برایم می فرستند تا در آن ها بازی کنم اما متأسفانه اغلب طرح ها و فیلمنامه ها آنقدر ضعیف است که حضور در آن ها باب میل من نیست.

وی ادامه داد: من می خواهم در آثاری بازی کنم که جزو فیلم های ماندگار سینمای ایران محسوب شوند نه اینکه بخواهم به دلیل علاقه ام به هنر بازیگری با هر اثری مجدداً به سینما ورود پیدا کنم.

وی با تأکید بر اینکه اگر فیلمنامه خوبی به دستم برسد حتماً بازی در آن را خواهم پذیرفت، اظهار داشت: به تازگی آقایان مسعود کیمیایی عزیز که این روزها مشغول مطالعه رمان سه جلدی درخشانش هستم و همچنین داریوش مهرجویی پیشنهاد بازی در فیلم های جدیدشان را به من داده اند که البته فیلم آقای کیمیایی بسیار زودتر از فیلم آقای مهرجویی ساخته خواهد شد و من  اگر شرایط جسمانی ام یاری کند در فیلم های این دو کارگردان بزرگ سینمای ایران نقش آفرینی خواهم کرد.

 انتظامی سپس در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه وضعیت بیماری او این روزها چگونه است، گفت: متأسفانه بیماری در این سن و سال وبال گردن آدم است و من هم مثل بقیه مردم ناچار هستم که این بیماری را تا آخرین لحظه حیات با خود به همراه داشته باشم. هرچند که خوشبختانه با دعای خیر مردم که همیشه یار و همراه من بوده اند این روزها نسبت به گذشته کمی شرایط جسمانی ام بهبود پیدا کرده است.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: ای کاش کمی از آلودگی شدید هوای شهر کاسته می شد تا هم من و هم بسیار دیگر از مردم این شهر می توانستند در کوچه ها و خیابان های زیبای شهر قدم بزنند و نفس بکشند نه اینکه به ناچار خود را در خانه های دربسته شان محبوس کنند.

وی گفت: متأسفم از اینکه شهر زیبای تهران به چنین وضعیت دچار شده است و امیدوارم که دوباره روزی شاهد پویایی، نشاط و سرزندگی این شهر و مردمانش باشیم.

این بازیگر پیشکسوت در خاتمه این گفتگو برای تمامی مردم ایران آرزوی سلامتی کرد و گفت: ما با دعای خیر مردم مهربان و هنردوست مان نفس می کشیم و امیدوارم که همه هم میهنان من در جای جای دنیا سالم و سلامت باشند.

گفتنی است؛ استاد عزت‌الله انتظامی ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. او که شهره به لقب «آقای بازیگر» است تاکنون در ده ها فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و تئاتر به نقش آفرینی پرداخته و یکی از چهره های ماندگار هنر بازیگری ایران زمین است. این بازیگر تونمند ایران زمین فارغ التحصيل از مدرسه شبانه تئاتر و سينماي هانوفر آلمان، دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران و دكترای افتخاري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. وي فعاليت هنري را با پيش پرده خواني در تماشاخانه كشور آغاز كرد. بازي در فيلم «واريته بهاري» به كارگرداني پرويز خطيبي نخستين تجربه سينمايي اوست. داریوش مهرجویی کارگردان فیلم سینمایی «گاو» استعداد این بازیگر توانا را کشف کرد و آن را پروراند. بازی های او در دیگر آثار مهرجویی همچون: «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «اجاره نشین ها»، «بانو» و... باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد. انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان مطرح و پرآوازه دیگری چون زنده یاد علی حاتمی، مسعود کیمیایی و... نیز بازی کرده است. انتظامی پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلم های «حاجی واشنگتن»، «گراند سینما»، «خانه خلوت»، «ناصرالدین شاه اکتور سینما»، «روز فرشته»، «روسری آبی» و «خانه ای روی آب» اوج هنرنمایی او در کارنامه سینمائی اش است. استاد عزت الله انتظامی همچنین پدر مجید انتظامی آهنگساز مطرح ایران است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.