شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران

آذین: «اسب سفید پادشاه» عاشقانه ای متوسط از فیلمسازی است که از او انتظار تولید فیلم‌های شاخص می‌رود

فیلم «اسب سفید پادشاه»

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما در نقد فیلم سینمایی «اسب سفید پادشاه» که این روزها در حال اکران است، اظهار داشت:هشتمین فیلم سینمایی لطیفی اثری اجتماعی و عاشقانه است که آن را در سطح متوسطی می توان دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «اسب سفید پادشاه» که نامی فانتزی برای فیلمی در فضای معمولی و اجتماعی است از منظر ساختار، فیلمنامه و محتوا و البته روایت سینمایی امتیاز مهمی را برای کارگردانش ثبت نمی کند چرا که در آثار قبلی لطیفی تولیدات مطلوبی دیده می شود که «اسب سفید پادشاه» هیچ گونه از نکات مثبت آثار لطیفی را ندارد.

این منتقد در ادامه با اشاره به فضای فیلم اظهار داشت: فیلم فضایی رویا پردازانه دارد که بسیار سطحی است و به سبک و سیاق فیلم های سال های دور سینمای ایران و در ظواهر و قالب های رایج سینمای امروز به ملزومات گیشه توجه داشته است.

آذین خاطرنشان کرد: بازگویی مشکلات و مخاطرات اجتماعی و گرفتاری های عشق های یک طرفه و آسیب های عشق های کاذب از محتویات این فیلم است که به شکلی سطحی، ساده و خیابانی روایت شده است. روایت در این اثر سینمایی آنچنان سطحی و دم دستی است که باعث می شود مخاطب از ادامه تماشای این اثر خسته و دلزده شود.

وی افزود: اگر «اسب سفید پادشاه» با ساختاری قوی و دراماتیک عجین و با جذابیت های اجتماعی همراه می شد می توانست درامی اجتماعی عاشقانه و قصه گو در سینمای ایران محسوب شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه گذر سطحی و ساده انگارانه و پردازش نادرست کاراکترها مانع ایجاد ارتباط مناسب و تأثیرگذار برای مخاطب نشده است.

این منتقد در ادامه این بحث اظهار داشت: به عنوان نمونه کاراکتر ماری که پس از یک سال از زندان آزاد شده است به دلیل افراط و ساده نمایی تبدیل به فردی ساده لوح شده است در حالیکه ادبیاتش متأثر از ادبیات رایج در زندان نیست.

وی افزود: همچنین دگرگونی و تحول یک شبه شوهرخواهر ماری دلچسب نیست و برای مخاطب بسیار بی معنی و ساده است. ما در سینمای ایران به کرات شاهد نشان دادن تحولات یک شبه بوده ایم اما در این فیلم نشان دادن این تحولات یک شبه به هیچ عنوان با واقعیت همراه نیست و نمی تواند برای مخاطبان قابل قبول باشد.

آذین در رابطه با جذابیت های دراماتیک این فیلم تصریح کرد: جدیدترین اثر لطیفی در درام سازی و ارائه جذابیت های دراماتیک و شخصیت پردازی ناموفق است اما نمی توان آن را اثری ضعیف قلمداد کرد. از نکات مثبت در این اثر می توان به انتخاب مناسب بازیگران اشاره کرد.

وی گفت: اگرچه این فیلم داستان خطی و شبه کلاسیک خود را در گذرگاه ملودرام تا تأمین گیشه امتداد داده و روایت می کند ولی انتظار مخاطبان را از سینمای لطیفی برآورده نمی سازد.  

این منتقد گفته های خود را با اشاره ای کلی به سینمای امروز ایران به پایان رساند و گفت: در اوضاع یکه تازی فیلم فارسی ها و فیلم های تلخ و تیره، «اسب سفید پادشاه» را می توان اثری متفاوت در سینمای این روز های ایران دانست که می تواند تا حدی برای مخاطب شاد، مفرح و شیرین باشد هر چند که این فیلم را نمی توان اثری ممتاز در کارنامه هنر محمدحسین لطیفی دانست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.