یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

نگاهی به یک انیمیشن آمریکایی

نبرد «عدالت جویان» برای تصاحبی دیگر!

انیمیشن لیگ عدالت

سینماپرس: بهاره خدابخش/ در این فیلم چشم تمام دنیا به دستان قهرمانان گروه عدالت است تا در کم ترین زمان با قدرت جادویی خود دشمنان را مغلوب کنند. این جریان بازگو کننده شعارهای دروغین آمریکایی، مبنی بر برپایی صلح جهانی است که تنها در این دست از داستان ها و قصه های خیالی است که جامه عمل می پوشد.

«لیگ عدالت» ساخته کمپانی دی سی، عنوان انمیشنی است که سعی دارد، تنها قهرمان های کمیک  استریپ های آمریکایی را حافظان زمین و زندگی انسان ها نمایش دهد. سری جدید این انیمیشن که به صورت سینمایی تولید شده است، این بار وظایف سنگین تری را بر عهده این گروه می گذارد و ماموریت برپایی صلح در دنیای زیر آب را به آنها محول می کند. نگاهی کوتاه به آخرین سری انیمیشن های لیگ عدالت می اندازیم تا با مفاهیم عامدانه آن بیشتر آشنا شویم.

اعضای گروه عدالت جویان

« لیگ عدالت » تا به امروز در قالب فیلم سینمایی و سریال، موضوعات مختلفی را زیر سایه کارکترها و یا قهرمان های نام آشنای خود عرضه کرده است. شخصیت های معروف بت من، خانم و آقای سوپرمن، فلش، سایبورگ، آکوا من و بسیاری از قهرمان های خیالی دیگر که هر بار نسبت به داستان فیلم جا به جا می شوند و یا به تعداد آنها افزوده می شود.

منجی های دروغین صلح طلب در دنیایی به اندازه آمریکا

پدیده اسطوره سازی و نمایش منجهی های دروغین، در این نوع انیمیشن ها یکی از مهم ترین خط مشی های داستانی است ، همچنین قهرمانانی که هر کدام با اتکا بر سحر و جادو،  موفق می شوند بر تمام معضلاتی که حل آنها از دست انسان های معمولی ساقط است، غلبه کنند. در سری جدید لیگ عدالت، گروه قهرمانان در طی حمله مشکوک به یک زیر دریایی، شهرمعروف و گم شده آتلانتیس را کشف می کنند، پسر ملکه آتلانتیس، اورم، که موقعیت خود را با فاش شدن جغرافیای شهر در خطر می بیند به دنیای سطح حمله می کند که از قضا آمریکا اولین انتخاب و مسیر لشکرکشی اوست. با حمله اورم به زمین، بار دیگر دنیا در خطر نابودی قرار می گیرد، ارتش و پلیس طبق معمول نمی تواند مانعی برای ورود آتلانتیسی ها شود، بنابراین چشم تمام دنیا به دستان قهرمانان گروه عدالت است تا در کم ترین زمان با قدرت جادویی خود دشمنان را مغلوب کنند. این جریان بازگو کننده شعارهای دروغین آمریکایی، مبنی بر برپایی صلح جهانی است که تنها در این دست از داستان ها و قصه های خیالی است که جامه عمل می پوشد.

« تاج و تخت آتلانتیس »، در دستان گروه عدالت!

در میانه فیلم مشخص می شود که با توجه به اینکه ملکه آتلانتیس یک پری دریایی است و توانایی تنفس در خشکی را داراست؛ سالیان پیش، در جریان رابطه نامشروع خود با یک ماهیگیر، صاحب پسری به نام آرتور می شود که هم اکنون بی خبر از مادر بر روی زمین زندگی می کند. بعد از سرپیچی اورم از تصمیم ملکه، ملکه تصمیم می گیرد، آرتور را جانشین بعدی خود کند، که همین امر باعث کشته شدن او توسط اورم می شود. در طی جریانی که برای آرتور رقم می خورد او متوجه سرگذشت خود شده و با ناکامی اورم به مقام پادشاهی آتلانتیس می رسد، فرزندی نامشروع که نه تنها اداره ی یک جامعه را برعهده می گیرد، بلکه به عنوان یکی از اعضای جدید لیگ عدالت نیز معرفی می شود؛ بدیهی است که سازندگان آمریکایی می کوشند تا با نمایش ناهنجاری های اخلاقی و زیر پا گذاشتن ارزش های انسانی در طراحی این کاراکترها، خط قرمزهای دینی را در بین مخاطبان جوامع اسلامی روز به روز کم رنگ تر کرده و شخصیت منجی آخر الزمان  را به انحطاط بکشانند و برای تحقق این امر گروه خردسالان و نوجوانان، بیشترین بازخورد را با توجه به الگوبرداری و همذات پنداری آنها به همراه خواهند داشت.

آتلانتیس نماد یک کشور بی عیب و نقص است که برتری مردمش نه تنها درهوش و ذکاوت بالایشان است، بلکه رشد تکنولوژی، علم و حتی ثروتی غیر قابل قیاسشان، آنها را برتر از جوامع دیگر قرار داده است. با وجود تمام افسانه ها و گفته هایی که در رابطه با این شهر وجود دارد، کارگردان در فیلم، بهترین استفاده را از پیش داستان آتلانتیس در راستای افضل نشان دادن جامعه خود یعنی آمریکا داشته است که بر طبق این استراتژی، برپایی شهر رویایی انسان ها و یا همان مدینه فاضله با حکمرانی برترین های آمریکایی میسر می شود که می شود آن را در شهری از شهرهای همین کشور جستجو نمود.

تکنیک عامه پسند

سری های مختلف انیمیشن گروه عدالت از ابتدا تا به امروز به صورت دوبعدی ساخته شده است، روشی سنتی که از کمیک بوک های معروف عامه پسند تاثیر گرفته و به همین دلیل توانسته است، جمعیت طرفداران خود را به خوبی حفظ کند.

عصای سه شاخ ملکه آتلانتیس

یکی از کلید هایی که در فیلم حضور تفکرات ماسونی را به نمایش می گذارد، عصای جادویی و قدرتمند ملکه آتلانتیس است که به صورت سه شاخ طراحی شده است. این عصا یکی از نمادهای معروف ماسونی است که در انتها، آرتور صاحب آن می شود، یعنی پادشاه بعدی آتلانتیس؛ حتی در طراحی پوستر فیلم نیز آرتور همراه با عصای معروفش دیده می شود. در واقع نمادهای موجود در فیلم نشان می دهد که شخصیتی با اعتقادات ماسونی و غیر الهی می تواند، صلح و آرامش را به زمین بازگرداند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.